شناسایی ۱۷ هزار بیمار مبتلا به فشار خون و دیابت در قزوین

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی قزوین گفت: به منظور کنترل بیماری‌های غیرواگیر در سال جاری حدود ۱۷ هزار بیمار مبتلا به فشار خون و دیابت در استان شناسایی و مراقبت شدند.

جلال رحمانی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی قزوین گفت: به منظور کنترل بیماری‌های غیرواگیر در سال جاری حدود ۱۷ هزار بیمار مبتلا به فشار خون و دیابت در استان شناسایی و مراقبت شدند که  از این تعداد ۱۰ هزار و ۲۰۰ نفر دارای بیماری فشار خون بالا و مابقی نیز به دیابت مبتلا هستند.

وی با بیان اینکه دیابت و فشار خون از مرگبار‌ترین بیماری‌های غیرواگیر در دنیا شناخته می‌شود، اظهار داشت: خطرسنجی مربوط به بیماری‌های غیرواگیر ویژه افراد ۳۰ سال به بالا در راستای پیشگیری از دیابت و فشار خون و شناسایی، کنترل و مراقبت از بیماران به طور مستمر در دستور کار وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌ها از جمله قزوین قرار دارد.

رحمانی اظهار داشت: تاکنون این خطرسنجی‌ها که از سال ۹۵ در دستور کار قرار دارد برای بیش از ۶۰۰ هزار نفر در استان قزوین انجام شده و افراد دارای خطر برای مراقبت و کنترل به مراکز پزشکی معرفی شده اند.

این مسوول حوزه بهداشت با بیان اینکه افراد بالای ۳۰ سال باید مراقبت‌های لازم را داشته باشند تا به بیماری‌های غیرواگیر نظیر دیابت و فشار خون مبتلا نشوند، یادآور شد: افراد بالای ۳۰ سال که دارای چاقی و اضافه وزن بوده و همچنین والدین یا برادر و خواهر آنان که سابقه ابتلا دارند و همچنین افراد دارای فشار خون بالا و زنان باردار دارای سابقه مرده زایی یا سقط خود به خود، در معرض خطر دیابت قرار دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی قزوین با اشاره به راه اندازی مرکز جامع دیابت و فشار خون در کلینیک فوق تخصصی محمدزاده قزوین در سال گذشته، گفت: این مرکز در کنترل و مراقبت از این بیماران نقش بسزایی ارایه می‌کند.

دیابت یک اختلال در سوخت‌وساز (متابولیسم) بدن است که بر اثر آن، انسولین به مقدار کافی در بدن وجود ندارد یا انسولین موجود قادر نیست وظیفه خود را به درستی انجام دهد و در نتیجه به علت وجود مقاومت در برابر آن، قند خون بالا می‌رود.

فشار خون نیز یکی از علائم اصلی حیات است، هنگامی که سرخرگ‌های بزرگ، قابلیت ارتجاع و استحکام طبیعی خود را از دست بدهند و عروق کوچک نیز باریکتر شوند، فشار خون بالا می‌رود.

چاقی و اضافه وزن، کشیدن سیگار و استرس از جمله عوامل ابتلای افراد به فشار خون بالاست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار