همزمان با آغاز ششمین جشنواره تلویزیونی مستند؛

تصاویری از کارخانه‌های قاچاق خاک سرخ هرمز در مستند «گِلَک»

کارگردان مستند گفت: تعدادی از شرکت‌ها به صورت قاچاق خاک سرخ هرمز که خواص خوراکی دارد را می‌فروشند و ما در مستند خود این موضوع را نشان داده‌ایم.

ششمین جشنواره تلویزیونی مستند از امروز (شنبه ۵ شهریورماه) کار خود را آغاز می‌کند و مستند «گِلَک» به کارگردانی سیروس کفاش یکی از فیلم‌های حاضر در این جشنواره است که امروز روی آنتن می‌رود.

کفاش با اشاره به معنای نام فیلم خود گفت: «گِلَک» به معنای خاک سرخ است و مردم جزیره هرمز به خاک سرخی که در این منطقه وجود دارد، گِلَک می‌گویند. این خاک جنبه خوراکی هم دارد.

وی ادامه داد: برای ساخت سریالی به جزیره هرمز رفته بودم و موقعیت جغرافیایی آن را دیدم. جزیره هرمز منطقه عجیبی است و خاک سرخ آن تقریبا در ایران نادر است. زمانی که آنجا بودم متوجه شدم که کارخانه فروش خاک سرخ احداث شده است و این موضوع باعث شد سراغ این سوژه بروم. شخصیت اصلی این فیلم یک دختر نقاش است که به مناطق مختلف این جزیره رفته و اتفاقات متعددی را تماشا می‌کند؛ دوربین ما نیز همراه او می‌رود و بدین واسطه آن اتفاقات روایت می‌شود.

او با اشاره به ممنوع بودن خاک فروشی براساس قانون گفت: درست است که از سال ۱۳۹۸ لایجه‌ای در مجلس تصویب شده است که هیچ کس اجازه فروش خاک سرخ را ندارد، اما تعدادی از شرکت‌ها به صورت قاچاق چنین کاری را می‌کنند و ما در فیلم خود این موضوع را نشان داده‌ایم.

این مستندساز با تاکید بر اینکه هدف این فیلم نمایش یک بحران محیط‌زیستی نیز هست، گفت: خاک فروشی اتفاق مذموم و زشتی برای یک کشور است و از منظر محیط زیستی نیز اتفاق بسیار بدی به شمار می‌رود، اما متاسفانه عده‌ای با سوءاستفاده دست به این کار می‌زنند، این اتفاق در حالی است که مردم جزیره هرمز از وضعیت معیشتی چندان خوبی برخوردار نیستند و شاید بتوان گفت تنها ۳ ماه از سال که ماهیگیری رونق دارد می‌توانند درآمدی کسب کنند.

کفاش درباره فرم روایی فیلم خود گفت: این فیلم معناگراست و در ابتدا آن را به صورت کاملاً صامت ساختیم و سپس نریشنی توسط آقای نعمتی بر روی آن خوانده شد. ۲ نویسنده، تقریباً به مدت ۶ ماه درگیر نوشتن متن نریشن این فیلم بودند که مبادا چیزی نوشته شود که تبدیل به ابزار محتوایی برای رسانه‌های بیگانه شود. من کُرد هستم، اما وقتی این سوژه را دیدم توجهم جلب شد که فیلمی درباره‌اش بسازم، چرا که سوژه‌ای ملی است.

وی در پایان گفت: این فیلم در جشنواره فیلم «پارس» مورد توجه قرار گرفت و در کنار آن ۸ جایزه خارجی را نیز دریافت کرد که یکی از این جایزه‌ها از جشنواره معتبر پونا از هندوستان است.

عوامل تولید این مستند ۱۳ دقیقه‌ای عبارتند از: تهیه‌کننده، کارگردان و مدیر فیلمبرداری: سیروس کفاش، مدیر صدابرداری: محمد مختاری، فیلمبردار: ایمان وطن‌پور، گوینده متن: فرخ نعمتی، نویسنده متن: مریم اسدزاده، تدوین و اصلاح رنگ: مجید رستگار و آهنگساز: مرتضی کریمی

براساس این گزارش، مستند «گِلَک» امشب شنبه ۵ شهریورماه ساعت ۲۱ روی آنتن می‌رود و بازپخش آن ساعت ۲۴ و ۹ صبح روز بعد است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار