طاهری:

نجات فیلم‌ها جز با عزم ملی امکان پذیر نیست

مدیر فیلمخانه ملی ایران گفت: نجات فیلم‌ها جز با همراهی ملی امکان پذیر نیست و هیچ فیلمخانه‌ای در جهان قادر نیست بدون همکاری دولت موفقیت شود.

لادن طاهری، مدیر فیلمخانه ملی ایران با اشاره به افزایش اعتبار ساخت فیلمخانه ملی ایران، در توضیح اهمیت و نقش این فیلمخانه برای حفظ و ثبت آثار تصویری کشور در ادوار مختلف گفت: فعالیت و تلاش برای شناسایی، گردآوری، حفظ و عرضه انواع آثار و اسناد کاغذی و تصویری و شنیداری کشور (فیلم، عکس، پوستر) که بخش عمده‌ای از میراث فرهنگی هر سرزمین و هر قومی است، ذاتا کوششی در جهت تداوم، توسعه و اعتلای فرهنگ آن سرزمین و مردمانش است. چرا که فیلم‌ها در زمره گنجینه اصلی هویت و فرهنگ مردمان به شمار آمده و به یمن دو گانگی شان در تصویر و صدا، منابع اطلاعاتی کم نظیری برای انتقال این میراث گرانبها محسوب می‌شوند. بر این اساس میزان امکانات و توان فیلمخانه‌ها، بخش پراهمیت جریان حفظ و نگه داری این گنجینه‌های ارزشمند تلقی می‌شود.

وی با اشاره به کم توجهی‌ها به نیاز‌های فیلمخانه ملی افزود: فرآیند دشوار و پیچیده حفظ، نگهداری و عرضه مواد تصویری - شنیداری و همچنین اهمیت توسعه و گسترش این آرشیو ملی بود که از سال‌ها پیش طراحی و ساخت بنای جدید و مجهزی برای فیلمخانه ملی ایران را به امری ضروری تبدیل کرد. بنایی که عملیات طراحی و ساخت و ساز آن از سال ۱۳۷۱ آغاز شده، ولی به دلایل متعدد و یا شاید کم توجهی برخی به حفظ میراث گذشتگان یا کم اهمیت شمردن فیلم به عنوان میراث و سند تاریخی و البته تنگنا‌های اقتصادی و عدم تخصیص بودجه کافی، آنچنان به کندی پیش رفت که هیچ کدام از دولت‌های پیشین موفق به تکمیل، تجهیز و افتتاح آن نشدند. و محدودیت‌های مالی همچنان نگرانی‌ها را تداوم می‌بخشید.

وی درادامه با ابراز رضایت از مجموعه اقدامات انجام شده در فیلمخانه ملی در دولت سیزدهم بیان کرد: با این وجود، تمامی اهالی سینما، پژوهشگران اسناد ملی کشور و علاقه‌مندان سینمای ایران، امروزه و پس از گذشت نزدیک به یک سال از این دیدار، حتما بسیار شادمان و امیدوارتر از پیش خواهند بود اگر بدانند نه فقط اعتباری که جهت تکمیل عملیات ساخت و ساز وعده داده شده بود به فیلمخانه اختصاص یافته، بلکه افزایش نیز داشته است تا در حال حاضر و با سرعتی بیشتر عملیات ساخت وساز و تکمیل بنا تداوم داشته باشد.

مدیر فیلمخانه ملی ایران در پایان گفت: گذشت زمان ثابت کرده که نجات فیلم‌ها جز با عزم و همراهی ملی امکان پذیر نیست و هیچ فیلمخانه‌ای در جهان قادر نیست بدون همکاری همه جانبه دولت‌ها، سینماگران، بخش‌های خصوصی، سازمان‌های مردم نهاد و البته، همراهی علاقه‌مندان، ماموریت‌های خود را با موفقیت ادامه دهد. قطعا دوام و استمرار در این همراهی و همکاری اتفاق فرخنده‌ای خواهد بود.

برچسب ها: فیلمخانه ، سینما ، بودجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار