ایران جزء کشور‌های پرمصرف آنتی بیوتیک / این مشکل جهانی است!

رئیس دانشکده علوم پزشکی تهران درباره مصرف زیاد آنتی بیوتیک‌ها در جهان توضیح داد.

تقی بیگ محمدی گفت: میکروب شناسی جزء علوم پایه‌ای است که بر کیفیت سلامت مردم تاثیر می گذارد و بدون این رشته سلامت مردم آسیب خواهد دید.

رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: ارتقای سلامت یکی از خروجی‌های میکروب شناسی و تعامل دو طرفه بین انسان‌ها ، میکروب‌ها و انگل‌ها برقرار است.

بیگ محمدی تصریح کرد: استفاده از آنتی بیوتیک‌ها برای کنترل میکروب‌های بیماری زا به صورت مرتب انجام می‌شود و هزینه زیادی برای بشر دارد. ۲ میلیون مورد عفونت باکتریایی در آمریکا اتفاق افتاده اند که ۲۳ هزار مرگ برای آن‌ها ایجاد کرده است. در کشور‌های مختلف آمار‌ها متفاوت هستند، اما در ایران این آمار‌ها را در اختیار نداریم.

او اضافه کرد: مقاومت میکروبی به مرور در حال افزایش است. کرونا از حوزه آلودگی‌های عفونی است که کار درمانی ما نسبت به باکتری‌ها را پیچیده کرده است.

رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: باید روش‌های مختلف در رابطه با کنترل میکروب‌ها را داشته باشیم. اقدامات فردی نیز باید انجام شوند تا زندگی ساده تری فراهم شود. برگزاری کنگره‌ها کمک کننده به دانشمندان خواهد بود تا از تجربیات یکدیگر استفاده کنیم و کنترل آسیب‌ها از سمت میکروب‌ها اتفاق بیفتد.

او ادامه داد: نقش دولت ، دانشگاه‌ها و سایر ارگان‌ها برای داشتن زندگی سالم بسیار مهم است.

بیگ محمدی اضافه کرد: جزء کشور‌های پرمصرف آنتی بیوتیک هستیم و این مشکل جهانی است. ثبت اطلاعات آن در دنیا آمار خوبی را نشان نمی‌دهند. ۳۰ تا ۷۰ درصد مصرف آنتی بیوتیک کشور نسبت به بیمار وجود دارد که ۵۰ درصد بیماران ایرانی در زمان بیماری آن را استفاده می‌کنند و داروخانه‌ها بدون نسخه آن را در اختیار مردم قرار می دهند.

بیگ محمدی افزود: حدود ۱۵ درصد از گلودردها با مصرف آنتی بیوتیک درمان می‌شوند؛ اما تمام بیماران آن را استفاده می‌کنند. باید در سیستم سلامت تغییرات انجام شود تا مردم مصرف آنتی بیوتیک را بی مورد مطالبه نکنند.

هیچ آنتی بیوتیکی بدون ضرر نیست

او گفت: مصرف هیچ آنتی بیوتیکی بدون ضرر نیست و افراد حتما تحت تاثیر عوارض آن قرار خواهند گرفت.

رئیس دانشکده علوم پزشکی تهران گفت: برخی آنتی بیوتیک‌ها نمی‌توانند باعث کاهش باکتری‌ها و عفونت‌ها شوند.

ببگ محمدی تاکید کرد: تجویز بی رویه آنتی بیوتیک‌ها نباید انجام شود و پزشکان در این زمینه باید به درستی و متناسب با بیماری برای بیماران دارو تجویز کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار