در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

مدیتیشن، آموزه‌های انگیزشی و خودباوری؛ کلید ورود به مبانی شیطان‌پرستی

رئیس پژوهشکده مطالعات معنوی گفت: شیطان‌پرستان معتقدند که باید از نیروی بی‌کران طبیعت استفاده کرد؛ چراکه خدایی وجود ندارد.

۳۱ مرداد بود که حجت الاسلام والمسلمین عبداللهی، رئیس مرکز حفاظت قوه قضاییه از دستگیری ۲۸ عضو گروه‌های شیطان پرستی خبر داده بود و گفته بود، این افراد از اعضای یک مجموعه به ظاهر توریستی، دارای نماد‌های شیطان‌پرستی بودند و همزمان با شب تاسوعای امسال، در یکی از مناطق شمالی کشور مرتکب مسائل غیر اخلاقی نامشروع شدند که پس از دستگیری این افراد، تعداد قابل توجهی بی‌سیم، کتب ضاله، لوح‌های فشرده مستهجن، تبلیغی و ادوات ساخت مشروبات الکلی کشف و ضبط شده بود.

حمیدرضا مظاهری سیف، رئیس پژوهشکده مطالعات معنوی درباره رواج شیطان‌پرستی گفت: افرادی که به ترویج شیطان‌پرستی می‌پردازند، به دو صورت عمل می‌کنند. یک شکل از فعالیتشان به صورت آموزش‌های گفتاری است. وقتی افکار، اندیشه و مبانی‌شان را بیان می‌کنند، کسی به آن‌ها حساس نمی‌شود. اما وقتی می‌خواهند اندیشه‌شان را عملیاتی کنند، عده‌ای به آن‌ها حساس می‌شوند و می‌گویند که شیطان‌پرست هستند.

این پژوهشگر عرفان‌های نو ظهور ادامه داد: در کتاب انجیل شیطانی اثر انتوان لاوی، موسس کلیسای شیطان آمده است: شیطان نمادی از امیال، استعداد‌ها و خواسته‌های بشری است. شیطان‌پرست یعنی کسی که بتواند تمام امیال و خواسته‌های درونی‌اش را به کنش تبدیل کند. به تعبیر شیطان‌پرستان، ما می‌خواهیم انسانی شکوفا باشیم، نه انسانی که بخش‌هایی از وجودش را سرکوب کرده است.

به گفته مظاهری سیف، آن‌ها معتقدند اگر بتوانند آگاهی و الگو‌های زندگی‌شان را در سطح جهان توسعه دهند، جامعه بشری وارد عصر جدید شیطانی خواهد شد. از آنجایی که شیطان‌پرستان فعالیتشان را در آمریکا شروع کردند، با مقاومت مسیحیان و اعضای کلیسا روبه‌رو بودند. دیپاک چوپرا در کتاب «چگونه خدا را بشناسیم» می‌گوید: به نظر می‌آید در داستان آدم و حوا، شیطان بیشتر از همه راست گفت. چراکه گفته بود، این درخت علم و آگاهی است و اگر از آن بخوری، به علم و آگاهی می‌رسی. لوییز هی در کتاب «خرد درون» در پاسخ به این سوال که نظرتان درباره خدا چیست، می‌گوید: به نظر می‌آید یک نیروی بیکران وجود دارد، ولی ترجیح می‌دهم آن را شیطان بدانم.

این پژوهشگر عرفان‌های نو ظهور گفت: وین‌دایر، لوییز هی و ... مروج یک دین جدید به نام تفکر نو در امریکا هستند. تفکر نو کاملاً مبتنی‌بر آموزه‌های شیطانی است. آن‌ها معتقدند که خدا نیروی درونی ماست و موجودی جدا از ما نیست. معتقدند اگر می‌خواهید به رهنمود‌های خدا گوش کنید، گوش به ندای درونتان بدهید. ببینید که دلتان چه می‌خواهد، همان کار را انجام دهید.

حمیدرضا مظاهری سیف با بیان اینکه مبانی شیطان‌پرستی با عنوان قانون جذب، تاثیر ذهن بر کائنات و ... مطرح می‌شود، افزود: این مبانی در مطالب زرد شبه روان‌شناسی مطرح می‌شود. این درحالی است که روان‌شناسان غربی این مطالب را رد کردند. گابریل اوتینگن نتیجه تحقیقات خود را در کتاب «مثبت فکر نکنید» منتشر کرده و آن این است که این نوع مثبت‌اندیشی‌ها امکان دستیابی به اهداف را کاهش می‌دهد و سبب افزایش افسردگی می‌شود.

این پژوهشگر با اشاره به اینکه سبک زندگی شیطانی تحت عنوان موضوع‌های انگیزشی مطرح می‌شود، گفت: یکی از آموزه‌های شیطان‌پرستی مراقبت از محیط‌زیست است. چون معتقدند اگر می‌خواهید در این دنیا زندگی کنید و لذت ببرید، باید محیط‌زیست سالمی داشته باشید. شما با نیروی بی‌کران طبیعت می‌توانید به یکپارچگی برسید. البته مراقبت از محیط زیست و توجه به استعداد‌های بشر خوب است، اما با چه تفسیر و با چه اهدافی؟ اینجاست که معنویت حقیقی از معنویت‌های دروغین و راه‌های شیطانی متمایز می‌شود.

مظاهری سیف با بیان اینکه آن‌ها برای نیایش به طبیعت می‌روند و به ندای قلبشان گوش می‌کنند، ادامه داد: اینجاست که معلوم می‌شود خدای درونشان با طبیعت آن‌ها چه سبکی از زندگی را پدید می‌آورد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.