همایش معرفی نمایشگاه‌های تخصصی ایران در قطر

کالا‌های صادره به قطر باید استاندارد‌های لازم را داشته باشد

یک سری از شرکت‌ها تمایل دارند نمایندگی فروش را واگذار کنند و دردسر‌های تجارت بین الملل را نداشته باشند؛ این امکان فراهم شده است.

همایش معرفی نمایشگاه‌های تخصصی جمهوری اسلامی ایران در دوحه به مناسبت جام جهانی قطر در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد.

محمد کرباسیان، رئیس مرکز تجاری جمهوری اسلامی ایران در ابتدای این همایش گفت: با مجوز‌های سازمان توسعه تجارت در دوره‌های چهار روزه و هشت روزه که از هفتم اکتبر نمایشگاه‌هایی در قطر برگزار خواهد شد. یک سری از شرکت‌ها تمایل دارند نمایندگی فروش را واگذار کنند و از دردسر‌های تجارت بین الملل راحت شوند؛ این امکان هم فراهم است تا شرکت‌ها بتوانند محصولات خود را ارائه کنند.

پیلتن، مدیر کل دفتر غرب آسیا هم در این رویداد گفت: ما در موضوع تجارت با کشور محدودیت‌ها و مشکلاتی داشتیم که به زیرساخت‌های  تجاری و کالا‌های تولیدی و صادراتی کشور ما مربوط می‌شد. با وجود این مشکلات نتوانستیم از بازار قطر برای توسعه صادرات استفاده کنیم، اما با این حال در ماه‌های گذشته فرصت‌هایی برای توسعه تجارت بین دو کشور فراهم شده است.

او ادامه داد: تمایل بخش خصوصی برای ورود به بازار قطر باعث شده برنامه‌هایی را برای استفاده بهتر از این بازار در نظر بگیریم. در  حوزه توسعه زیرساخت تجاری دو کشور مثل کمک به حمل کالا به کشور قطر و تسهیل اقامت، حضور شرکت‌ها در این کشور اقداماتی صورت گرفته و در مجموع برنامه ها، برگزاری چند نمایشگاه جمهوری اسلامی در کشور قطر در دستور کار قرار گرفته است.

دهقانی سفیر جمهوری اسلامی در قطر با اشاره به موانع بازرگانان ایرانی برای تجارت در قطر گفت: چند مانع بر سر راه تجار ایرانی که باید رفع شود، از جمله موضوع نقل و انتقالات است. در صورت رفع این مسائل شاهد جهشی در میزان صادرات خواهیم بود. مسئله دیگر این است که اقتصاد ایران و قطر مکمل یکدیگر نیستند. تراز صادرات در قطر مثبت است و ممکن است در آینده بیشتر شود.

در هر صورت نباید به قطر نگاهی صرفا مربوط به جام جهانی داشته باشیم. نکته بعدی این است که محدودیت‌های قطر را هم باید در نظر بگیریم. اینکه بگوییم، چون جام جهانی در قطر است و آن‌ها هرکاری میخواهند انجام دهند اینگونه نیست و آن‌ها هم محدودیت‌های دارند. در نهایت این شرایط، فرصت خوبی است تا ما به صورت حساب شده روی آن برنامه ریزی کنیم. ما اکنون باید شرکای تجاری خود را قبل از آغاز جام جهانی پیدا کنیم و در قطر گفتگو‌ها را برگزار کنیم.

عبدالخانی رایزن بازرگانی ایران در قطر گفت: یکی از موضوعات مهم برای سازمان توسعه تجارت، بازگشایی مرکز تجاری ایران و قطر است. شناسایی مشکلات برای صادرات از اولین مواردی بود که مورد بررسی گرفت. یکی از این مسائل موضوع قاچاق است که با تدابیر اندیشیده شده و با کمک فناوری این مسئله حل شود.

باید این نکته را در نظر داشت،قطر کشوری است که درآمد سرانه بالایی دارد و به همین دلیل به هر کالایی اجاره ورود نمی‌دهند. کالا‌هایی میتواند وارد بازار قطر شود که استاندارد لازم را داشته باشد.

توتونچی رئیس اداره دوم وزارت امور خارجه می گوید :از نظر سیاسی روابط ما با دولت قطر در بهترین حالت دارد و می توان گفت بیشتر نمود روابط ما با کشور های همسایه با کشور قطر است. روابط بخش سیاسی باید تسهیل کننده حضور تجار در بازار اقتصادی قطر باشد. اگر اقتصاد دو کشور به هم گره بخورد به روابط بخش سیاسی هم کمک خواهد کرد. البته باید در نظر داشت که قطر نسبت به چند سال قبل فرق کرده و نگاه آن نسبت به روابط ما و اقتصاد خودش عوض شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار