سران پنج کشور عربی برای نشست درباره تحولات منطقه به مصر می‌روند

منابع عربی اعلام کردند سران پنج کشور عربی از جمله عراق برای نشست درباره تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به قاهره سفر خواهند کرد.

به گزارش شبکه تلویزیونی الفرات، سران کشور‌های مصر، امارات، قطر، اردن و عراق روز سه شنبه هفته جاری در شهر قاهره گردهم می‌آیند.

منابع آگاه بهبه این شبکه گفتند که مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق نیز برای شرکت در این نشست منطقه‌ای به مصر سفر خواهد کرد. در این نشست مسائل امنیتی، سیاسی و اقتصادی مشترک و اوضاع منطقه بررسی خواهد شد.

شایان ذکر است در سال‌های اخیر،روابط عراق، مصر و اردن  بهتر از پیش شده است. پس از آنکه عربستان سعودی در سال ۲۰۱۷ دیگر نفت مصر را تأمین نکرد، قاهره واردات نفت از عراق را آغاز کرد. اردن نیز در سال 2019 واردات نفت عراق را از سر گرفت. حداقل از سال 2017، سه کشور پیش‌بینی کرده‌اند پروژۀ مشترک بزرگ انرژی را انجام دهند که به‌موجب آن، میدان‌های نفتی عراق در بصره از طریق خط‌لوله به عقبه متصل می‌شود و می‌تواند به مصر نیز گسترش یابد.

در همین حال، عراق نیز به‌دنبال شرکت‌های مصری و اردنی برای انجام پروژه‌های بزرگ بازسازی است که برای بهبود و ترمیم خسارت‌های ناشی از چهار دهه جنگ به آن‌ها نیاز دارد. نکته شایان توجه استقبال آمریکا از این همکاری روبه‌رشد است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار