رکورد شکنی تولید بذر پرورشی ارقام جدید دیم در کشور

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: برای نخستین بار محققان این موسسه، سطح زیرکشت و تولید بذر پرورشی یک هسته اولیه را ۱۰۰ درصد افزایش دادند.

آقای خشنود علیزاده در مراغه گفت: سال زراعی جاری تولید هسته‌های بذر این موسسه به بیش از هفت هزار تن رسیده است و بیشترین هسته‌های اولیه بذر در زمینه‌های گندم، جو، حبوبات و دانه‌های روغنی تولید می‌شود.

او افزود: هدف از تولید هسته‌های اولیه بذر، جایگزینی ارقام جدید به جای ارقام قدیمی، افزایش و پایداری تولید در دیمزار‌های کشور است.

به گفته او ، تعداد قرارداد‌های تولید بذر ارقام این موسسه توسط بخش خصوصی به ۷۲ مورد افزایش یافته است.

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور  افزود: به زودی تکثیر بذر‌های این موسسه به شرکت‌های دانش بنیان واگذار و از سال زراعی آینده عملیاتی می‌شود.

آقای علیزاده خاطرنشان کرد: در سال زراعی جاری ۱۰ رقم جدید ارقام دیم معرفی و رونمایی می‌شود و برای نخستین بار در کشور رقم جدید نخود لپه‌ای برای دیمزار‌های کشور توسط این موسسه معرفی شده که به زوردی رونمایی می‌شود.

او  افزود: تاکنون در این موسسه ۹۷ رقم جدید دیم شامل غلات، حبوبات، دانه‌های روغنی و علوفه در کشور معرفی شده است.

او  از افزایش ۲ برابری فعالیت‌های ترویجی این موسسه خبر داد و افزود: در سال زراعی جاری برای ۱۰ هزار نفر ساعت دوره‌های آموزشی، روز مزرعه و انتقال یافته‌های تحقیقاتی برگزار شده است.

طرح‌های تحقیقاتی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در ۱۶ استان دیم خیز کشوربرای افزایش تولید محصولات دیم اجرا می‌شود.

برچسب ها: دیم ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.