شناسایی ۵۳ بیمار تحلیل عضلانی نخاعی در مشهد

سرپرست مدیریت امور بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در حال حاضر ۵۳ بیمار مبتلا به آتروفی یا تحلیل عضلانی نخاعی (SMA) در استان‌های سه گانه خراسان شناسایی شده اند.

رضا وثوقی مقدم سرپرست مدیریت امور بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:بیماری آتروفی یا تحلیل عضلانی نخاعی‌گروهی از بیماری‌های ژنتیکی است که به نورون‌های حرکتی آسیب رسانده و آن‌ها را از بین می‌برند و چهار نوع اصلی دارد.

او افزود: نورون‌های حرکتی، نوعی سلول عصبی هستند که در نخاع و قسمت پایینی مغز (ساقه مغز) قرار دارند و حرکات عضلات ارادی بدن در دست‌ها، پاها، صورت، قفسه سینه، حلق و زبان را کنترل می‌کنند.

سرپرست مدیریت امور بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: به موازات از بین رفتن نورون‌های حرکتی، ماهیچه‌های بدن شروع به ضعیف شدن و تحلیل می‌کنند از این رو درگیری عضلات در این بیماری پیشرونده بوده و با گذشت زمان بدتر می‌شود و می‌تواند بر صحبت کردن، راه رفتن، بلع و تنفس تأثیر بگذارد، اما توانایی ذهنی و شناختی این بیماران طبیعی است.

وثوقی مقدم بیان کرد: از این ۵۳ بیمار در استان‌های خراسان، ۴۱ نفر در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ۱۰ نفر در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی و همچنین۲ نفر در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی خراسان جنوبی قرار دارند.

او تصریح کرد: میزان بروز این بیماری بدون در نظر گرفتن نژاد یا جنس چهار تا ۱۰ مورد در هر ۱۰۰ هزار تولد زنده تخمین زده می‌شود که در صورت ازدواج با فرد ناقل دیگر احتمال بروز بیماری در تولد فرزندان وجود دارد.

مدیریت امور بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد‌ تاکید کرد:داروی این بیماران به ۲ شکل تزریقی و خوراکی به بیماران به صورت رایگان عرضه می‌شود که هر دز آن ۱۰ هزار دلار قیمت دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.