افتتاح رسمی طرح آبرسانی به آبیک

طرح آبرسانی از سد طالقان به آبیک با حضور وزیر نیرو به طور رسمی به بهره برداری رسید.

 علی اکبر محرابیان وزیر نیرو صبح امروز به زیاران رفت و روبان طرح آبرسانی از سد طالقان به آبیک را برید.

با توجه به روند افت کمی وکیفی آب‌های زیرزمینی در دشت قزوین و به منظور جایگزینی منابع آب سطحی برای جلوگیری از بروز بحران‌های احتمالی و با موافقت وزارت نیرو مبنی بر جابجایی بخشی از سهم آب کشاورزی دشت قزوین از محل سد طالقان، اجرای طرح تصفیه، انتقال و توزیع ٦٠ میلیون متر مکعب آب در سال برای تامین آب شرب ١٤ شهر و ١٩٤ روستای استان از سال ١٣٩٦ آغاز شد.

با توجه به شرایط نامناسب آب شرب و بهداشت شهرستان آبیک، اجرای عملیات آبرسانی به این شهرستان در اولویت طرح آبرسانی از سد طالقان به استان قزوین قرار گرفت.

عملیات اجرایی پروژه آبرسانی به شهرستان آبیک از اوایل سال ١٤٠٠ با بکارگیری حداکثر توان فنی و تجهیزاتی آغاز شد.

میزان آب تخصیص یافته به شهر آبیک و نواحی روستایی مربوطه از محل سد طالقان برای جمعیت تا افق ١٤٢٥ معادل ٢٦٦ لیتر بر ثانیه است.

پروژه آبرسانی به شهرستان آبیک مشتمل بر ۵/۱۷ کیلومتر خط لوله انتقال آب از جنس چدن داکتیل و فولادی به اقطار ۱۶۰۰، ١۴٠٠ و ۵۰۰ میلی متر به همراه تاسیسات و تجهیزات مربوطه است.

نقطه شروع اجرای این پروژه از محل مقسم آب واقع در منطقه خوزنان و نقطه انتهایی آن، مخازن ذخیره آب شهرستان آبیک در محدوده شهرک صنعتی کاسپین ٢ است.

بخشی از این خط لوله انتقال آب به طول حدود ۵/۹ کیلومتر و از جنس فولادی به اقطار ۱۶۰۰ و ۱۴۰۰ میلی متر، خط لوله اصلی انتقال آب استان است و انتقال آب به شهرستان آبیک از طریق انشعاب ٥٠٠ میلی متری از جنس چدن داکتیل و فولادی به طول حدود ٨ کیلومتر صورت می‌گیرد.

پروژه آبرسانی به شهرستان آبیک هزینه‌ای بالغ بر ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال در برداشته که اعتبار آن از طریق منابع عمومی دولت تامین شده است.

عملیات عمرانی این پروژه در اواخر تیرماه امسال به اتمام رسیده است و پس از تست، شستشو، ضدعفونی و آبگیری خط انتقال و انجام آزمایشات فیزیکی، شیمیایی، میکروبی و بیولوژیکی و اخذ تایید مرکز بهداشت استان، از نیمه دوم مرداد ماه ١٤٠١ در مرحله بهره برداری قرار دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.