در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان‌ مطرح شد

تاخیر در بارش‌های پاییز اثرات مخربی بر بخش کشاورزی دارد

رئیس مرکز خشکسالی گفت: بنابر مدل های عددی کم بارشی و تاخیر بارش های پاییز، اثرات مخربی در حوزه کشاورزی و آب دارد.

آقای احد وظیفه گفت: بنابر آمار مجموع بارش کشور از ابتدای سال آبی تا روز گذشته ۱۷۶ میلی متر بوده که نسبت به دوره نرمال بلندمدت ۲۴ درصد کمتر است.

 به گفته او، علی رغم افزایش ۴ برابری بارش های فصل تابستان نسبت به دوره نرمال، اما خشکسالی شدید تا بسیار شدید در اغلب نقاط کشور حاکم است چرا که بارش های فصل پاییز، زمستان و بهار به جز استان هرمزگان کمتر از نرمال است.

وظیفه می گوید: مدل های اقلیمی نشان می دهد که بارندگی طی ۲ هفته آینده نسبت به هفته های قبل کمتر است و تنها در جنوب شرق بارش های رگباری همراه با رعد و برق انتظار می رود.

رئیس مرکز خشکسالی گفت: بنابر نقشه های هواشناسی جهانی، بارش های فصل پاییز کمتر از نرمال خواهد بود که تاخیر در بارش ها و کم بارشی ۲۴ درصدی سال آبی جاری اثرات مخربی در حوزه کشاورزی و آب دارد که کشاورزان باید مراقبت های لازم‌ را به عمل آورند.

بنابر آمار در مرداد متوسط بارش کشور ۱۱.۶ میلی متر و بارش فصل تابستان ۱۵.۲ میلی متر است که در مقایسه با دوره نرمال ۱.۵ برابر تفاوت دارد.

طبق اعلام مرکز خشکسالی کشور، بارش در دامنه های جنوبی البرز ۳۰ تا ۵۰ درصد کمتر از نرمال است و بارش هفته های آتی محدود به جنوب شرق و حوزه هرمزگان و سواحل شمالی خواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۷ ۲۶ مرداد ۱۴۰۱
سلام. خداروشکر اینا دم از خشکسالی میزنند آقای احد وظیفه که بندرو میشناسه ما دیروز ودیشب بارندگی شدیدی در بخش های مختلف

ایتان به و یژه. در اطراف شهرستان چابهار و حتی خود چابهار وکنارک داشتیم
اکا بارش در اتفاعات چابهار وکنارک منجر به خسارات سیل وطغیان رودخانه ها هم باعث شده همه اب بارون که الکی حدر میره بسمت دریا
این دوما ه اخیر یعنی اوسط خرداد ماه تاکنون هوای شهر ودریار مون ابری و بارونی هست همین رود خانه ها فصلی منجر به دایمی شدن از یس آب در جریان هست و روانه هست...... هنوز خشکسالی این هم نطر مارو منحرف کرده.. که بدانیم اب باران میره به دریا وهنوز ما سخن از خشکسالی میزنیم خداروشکر دریای عمان هم از آب های خشکی بتران وهم برویش که باران شدید هست پر نمیشه واگر نه هرجای خشکی بود تا حالا سیل دنیا رو تموم میکرد.... ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۵ ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
شما همون بارش هایی هم که اومد نتونستین کنترل کنین و دپو کنین پس زیاد به فکر خشکسالی نباش هنوز توان مهار آب باران ندارین
آخرین اخبار