طرح لهستان برای لغو روادید شهروندان روسی در سراسر اتحادیه اروپا

مقامات لهستان می‌گویند در حال تدوین طرحی هستند که در صورت تصویب، صدور روادید برای شهروندان روسیه در سراسر اتحادیه اروپا را لغو خواهد کرد.

پیوتر واورزیک، معاون وزیر امور خارجه لهستان به رسانه‌های محلی این کشور گفت: «ورشو در حال حاضر در حال تدوین پیش‌نویس پیشنهادی است که به اتحادیه اروپا اجازه می‌دهد روادید مسافران روسیه را رد کند».

به گزارش راشا تودی، این اقدام با هدف جلوگیری از مقاومت اعضای کلیدی اتحادیه اروپا در برابر ممنوعیت روادید عمومی برای همه روس‌ها انجام می‌شود. گفته می‌شود پیشنهادات غیر رسمی دیگری هم در سایر کشورها ارائه شده است. مثلا اینکه شهروندان روسی هنگام ورود به حریم اتحادیه باید بیانیه‌ای را امضا کرده و جنگ را محکوم کنند. مایکل مک‌فول، سفیر سابق آمریکا در روسیه هم می‌گوید گردشگران روسی باید حدود ۱۰۰ یورو مالیات برای بازسازی اوکراین بدهند.

همه اعضای اتحادیه اروپا با چنین اقدامی موافق نیستند و صادر نکردن روادید پیش از این با مخالفت کشور‌های بزرگ اتحادیه از جمله آلمان، فرانسه و هلند مواجه شده است. این در حالی است که لتونی، لیتوانی، استونی و همچنین جمهوری چک و اسلواکی با رویکرد لهستان همسو هستند.

مسکو این اقدامات پیشنهادی را «ناسیونالیسم آشکار» و «بیگانه هراسی» دانسته است.  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار