استخرهای کشاورزی، تله های مرگ

طی چند روز گذشته خبر تلخ فوت ۱۰ نفر در خراسان رضوی در بازه زمانی سه روزه در استخر‌های کشاورزی بازتاب زیادی در رسانه‌ها داشت.

طی چند روز گذشته خبر تلخ فوت ۱۰ نفر در خراسان رضوی در بازه زمانی سه روز در استخر‌های کشاورزی دارای عایق پلی‌اتیلنی (ژئوممبران) بازتاب زیادی در رسانه‌ها داشت؛ این دو حادثه مطمئنا آخرین حادثه از این دست حوادث نیست، اما سوالی که در ذهن مخاطبان ایجاد می‌شود این است که چگونه می‌توان از وقوع این حوادث که متاسفانه تعداد آن‌ها در فصل تابستان جهش می‌یابد، جلوگیری کرد و آیا نظارتی بر احداث این استخر‌ها انجام می‌شود؟ بعد از وقوع حادثه فوت ۱۰ نفر در استخر‌های کشاورزی برخی از شهرستان‌ها تمهیدات پیشگیرانه‌ای اتخاذ کرده اند، اما در تعدادی دیگر هنوز خبری از افزایش تمهیدات نیست.

دسته بندی استخر‌های کشاورزی

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: از نظر دسته‌بندی استخر‌های کشاورزی دو نوع هستند؛ استخر‌هایی که خود جهاد کشاورزی برای ذخیره آب احداث می‌کند و استخر‌هایی که کشاورزان احداث می‌کنند و جهادکشاورزی نقشی در آن ندارد.

جوادی تصریح کرد: در استخر‌های احداث شده توسط جهاد کشاورزی، نصب حفاظ، تابلو‌های هشداردهنده و سایر تمهیدات حفاظتی رعایت می‌شود. وی تصریح کرد: ساخت بدون مجوز استخر کشاورزی در اراضی کشاورزی مصداق عمل مجرمانه است که نظارت بر آن در حیطه وظایف معاونت اراضی جهاد کشاورزی است و یک نوع تغییر کاربری محسوب می‌شود.


بیشتر بخوانید


مدیر آب وخاک وامور فنی مهندسی جهاد کشاورزی استان درادامه گفت: با توجه به وضعیت بارندگی‌ها اکثر کشاورزان نیاز به ذخیره آب در روز‌ها و ساعات بارانی دارند و این موضوع درشرایط خشکسالی از ضروریات است.

جوادی در پاسخ به این سوال که چه تمهیداتی برای جلوگیری از وقوع حوادثی مشابه حوادث غرق شدن ۱۰ نفر طی روز‌های گذشته اتخاذ کرده اید، گفت: درخصوص استخر‌های کشاورزی ما اطلاعیه‌هایی صادر کردیم و در این اطلاعیه‌ها ممنوعیت شنا و تردد در حریم این استخر‌ها و لزوم نصب حفاظ و فنس به ارتفاع ۲ متر و سایر موارد لازم را هشدار داده‌ایم.

خلأ قانونی

مدیر آب وخاک وامور فنی مهندسی جهاد کشاورزی استان گفت: درنظارت‌ها به کشاورزانی که موارد مذکور را رعایت نکنند، اخطار داده می‌شود و در مراحل بعدی چنان‌چه خطری را متوجه شخصی کند به مراجع قانونی معرفی می‌شوند؛ اما جهاد کشاورزی خودش راسا اجازه برخورد قانونی با احداث کنندگان استخر‌های کشاورزی بدون مجوز یا پلمب استخر‌هایی که موارد حفاظتی لازم را رعایت نکنند و یا تغییر کاربری را ندارد و این خلأ قانونی است. جوادی در ادامه تصریح می‌کند: استاندارد ملی ایمنی درخصوص احداث استخر‌های کشاورزی وجود ندارد.

استخرهای کشاورزی، تله های مرگ

او همچنین با اشاره به حوادث اخیر می‌گوید: در دو حادثه اخیر استخر‌ها فنس و تابلوی هشداردهنده داشته و این حوادث اتفاق افتاده است؛ حتی در گذشته مواردی داشتیم که فنس را پاره کردند.

آماری از تعداد استخر‌های کشاورزی در استان نداریم

مدیر آب وخاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی استان گفت: درسال ۹۸ اعلام کردیم که تعداد کل استخر‌های کشاورزی را بررسی و اعلام کنند تا بدانیم چه تعداد استخر بتنی و چه تعداد عایق‌دار داریم، اما هنوز این آمار تهیه و جمع‌بندی نشده است و هم‌اکنون آماری از تعداد استخر‌های کشاورزی استان نداریم؛ حتی حدودی هم نمی‌دانیم چند استخرکشاورزی داریم و یکی از دشواری‌های این کار این است که هر روز تعدادی بر استخر‌های کشاورزی در استان اضافه می‌شود.

عمده استخر‌های احداثی در شهرستان خوشاب بدون مجوز است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوشاب گفت: برای مالکان استخر‌های ذخیره آب کشاورزی تعداد زیادی اخطار ایمنی صادر شده است.

ابراهیم رودسرابی با بیان این‌که صدور اخطار به مالکان استخر‌ها از سال گذشته شروع شده و تا آخرین استخر احداثی ادامه خواهد داشت، افزود: تاکنون از ۲۵ استخر ذخیره آب کشاورزی درشهرستان بازدید و اخطار کتبی لازم صادر شده است.

وی با ابراز همدردی با داغ‌دیدگان حادثه غرق شدن پنج کودک و نوجوان در روستای عبدل آباد شهرستان خوشاب افزود: متاسفانه عمده استخر‌های احداثی در شهرستان بدون مجوز بوده و در صورت بروز هرگونه حادثه، بامالکان این گونه استخر‌ها برخورد‌های قضایی خواهد شد.

رودسرابی با اذعان به این‌که جهاد کشاورزی خوشاب هر ساله و به طور مستمر در ارتباط با ایمنی استخر‌ها و خطرناک بودن شنا در استخر‌های کشاورزی از طرق مختلف اطلاع رسانی کرده، از عدم توجه به اخطار‌های صادرشده ابراز تاسف کرد و افزود: در صورت ادامه این روند حوادث مشابه در سطح شهرستان تکرار خواهند شد.

استخرهای کشاورزی، تله های مرگ

رودسرابی با بیان این‌که هم‌اکنون صرفاً برای اجرای سیستم‌های نوین آبیاری مجوز احداث استخر صادر می‌شود، افزود: هرگونه احداث استخر بدون مجوز تغییر کاربری از جهاد کشاورزی تخلف است و متخلفان به دستگاه‌های قضایی معرفی خواهند شد.

وی با تاکید بر این‌که مالکان کلیه استخر‌های مجاز و غیرمجاز باید برای ایمن کردن استخر‌های خود مطابق با بخشنامه‌های ابلاغی اقدام و مجوز ایمنی استخر دریافت کنند، افزود: هماهنگی‌های لازم برای تشکیل کارگروه مربوط، انجام و به زودی درباره روند اخذ دریافت مجوز ایمنی استخر‌ها اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی با هشدار مجدد به مردم و مالکان استخر‌ها تصریح کرد: مراقبت مستمر و اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از تکرار حوادث تلخ مشابه، از نیاز‌های اصلی شهرستان و مالکان استخرهاست.

استخر‌های کشاورزی شهرستان جوین ایمن سازی شود

رئیس دادگستری شهرستان جوین گفت: طبق گزارش‌های ارائه شده، بیش از ۲۰۰ استخر کشاورزی و ۲ سد در شهرستان جوین وجود دارد که مالکان آن‌ها باید این استخر‌ها را ایمن سازی کنند.

به گزارش روابط عمومی و ارتباطات دادگستری خراسان رضوی، رضا سیدآبادی با اشاره به برگزاری جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم شهرستان جوین افزود: به این منظور کارگروهی تشکیل و هشت مصوبه ثبت شد که به زودی اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به غرق شدن ۱۰ نفر از هموطنان در استخر‌های کشاورزی استان خراسان رضوی ادامه داد: شهرستان جوین در حوزه کشاورزی فعال است و در آبیاری تحت فشار پیشرو است که این موضوع می‌طلبد تا برای پیشگیری از وقوع جرم در این حوزه فعالیت‌های اساسی صورت گیرد.

رئیس شورای پیشگیری از وقوع جرم شهرستان جوین خاطرنشان کرد: مالکان استخر‌های کشاورزی تمام همکاری را با کارگروه تشکیل شده داشته باشند و نکات ایمنی را رعایت کنند. وی به شهروندان توصیه کرد: با توجه به فصل گرما، خانواده‌ها مواظب فرزندان خود باشند و از شناکردن در استخر کشاورزی به شدت پرهیز کنند.

طبق آیین‌نامه ایمنی مخازن آب و استخرها، فنس‌کشی، تهیه و استقرار پله پلاستیکی، جلیقه نجات و تیوب نجات از جمله نکات ایمنی است که در هر استخر باید وجود داشته باشد. همچنین کشیدن سیم خاردار بالای استخر، طناب‌کشی روی استخر، نصب تابلوی هشدار در چهار طرف استخر نیز از دیگر نکات ایمنی است که مالکان و بهره‌برداران باید انجام دهند

 

منبع؛ خراسان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۰۷:۳۷ ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
وقتی که فنس و موارد حفاظتی را پاره می کنند مجوز از جهاد و نصب تابلو چی فایده ای داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۸ ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
استخرا باید حتما توش پر از تیوپ بادی یا طناب کشی باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۶ ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
دیوار سیمی بکشید درست میشه