بازداشت عوامل نشریه مشهور روسیه در استونی

یک نشریه معتبر روسیه از بازداشت عوامل خود در استونی و لغو روادید آنها خبر داد.

خبرنگار‌ها و فیلمبرداران «ایزوستیا» نشریه پرتیراژ و معتبر روسیه، دراستونی بازداشت شده و روادید آن‌ها لغو شد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ایزوستیا از بازداشت عوامل فیلمبرداری خود در کشور استونی خبر داد که برای تهیه فیلمی درباره ممنوعیت ورود شهروندان روسیه در این کشور بودند و افزود: «روادید این افراد  لغو شده و آن‌ها برای ۳ سال از ورود به هر کشور اروپایی منع شده‌اند.»

اندکی بعد این نشریه در کانال تلگرامی خود گفت: «کسنیا سولداتوا و دیمیتری تیموفیف از بازداشت استونی خارج شدند. روادید خبرنگارانی که در استونی بازداشت شدند لغو شد و آن‌ها ۳ سال اجازه ورود به اروپا را ندارند. گفته می‌شود دلیل این اقدام توجیه نشدن دلیل حضور آن‌ها در استونی بوده است.»

به گفته ایزوستیا افسران اجرای قانون استونی این خبرنگاران را به ایست بازرسی مرزی «ناروا» برده‌اند و سولداتوا و تیموفیف اکنون برای بازگشت به روسیه به سمت پاسگاه مرزی «ایوانگورود» می‌روند.

البته ایزوستیا همچنان می‌گوید دلیل اصلی بازادشت این افراد مشخص نیست.

استونی پیشتر تصمیم گرفته بود که شهروندان روسیه که ویزای شنگن-استونی دارند را از ورود به این کشور محروم کند. اوایل هفته گذشته، فنلاند و استونی از دیگر اعضای اتحادیه اروپا خواستند که صدور ویزای توریستی برای شهروندان روسیه را در پاسخ به جنگ روسیه علیه اوکراین متوقف کنند.

«کاجا کالاس» نخست‌وزیر استونی هم روز سه‌شنبه در توییتی نوشت: «گردشگری در اروپا یک امتیاز است، نه یک حق انسانی، اکنون زمان پایان دادن به گردشگریِ شهروندان روسیه فرا رسیده است.».

اما در مقابل «اولاف شولتس» صدراعظم آلمان با تأکید بر لزوم احداث خط لوله تأمین انرژی اروپا، ممنوعیت صدور روادید برای گردشگران روسیه را محکوم کرد و گفت: «تحریم‌ها علیه روسیه نباید بر مردم روسیه فشار بیاورد. این جنگ، جنگ پوتین است و با درخواست اتحادیه اروپا برای ممنوعیت ارسال روادید به گردشگران روسیه مخالفیم، تحریم علیه مردم اثرگذاری آن را کاهش می‌دهد.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار