نقش مهم سازه‌های آبخیزداری در کنترل سیلاب

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: استان هرمزگان با داشتن شرایط اقلیمی سخت و شکننده میزبان همیشگی سیل و خشکسالی است.

سیدمحمد نور موسوی به بارندگی های سیل آسای اخیر اشاره کرد و گفت: استان هرمزگان دارای ۱۷ حوزه آبخیز با وسعت ۱۰ میلیون هکتار است که حدود ۳۰ درصد آن در استان‌های همجوار فارس، کرمان و بوشهر قرار دارد و میزبان سیلاب‌های ورودی از استان‌های یاد شده است.

موسوی با بیان اینکه استان هرمزگان با داشتن شرایط اقلیمی سخت و شکننده میزبان همیشگی سیل و خشکسالی است، گفت:باید با برنامه ریزی مناسب میزان خسارات سیل را کاهش داد و از سیلاب‌ها برای افزایش پوشش گیاهی، تقویت سفره‌های آب زیرزمینی، افزایش تولید محصولات کشاورزی و امنیت غذایی استفاده کرد.

نقش مهم سازه‌های آبخیزداری در کنترل سیلاب

او گفت:بی شک تلاش برای کنترل فرسایش و رسوب به خصوص در حوزه آبخیز سد‌های استقلال میناب، جگین، سرنی، شمیل و نیان در شرایط اقلیمی و جغرافیایی استان هرمزگان که کم آبی مهمترین مانع توسعه این خطه به شمار می‌رود، از جمله مهمترین اقدامات زیربنایی در راستای عمران، آبادانی و پیشرفت استان محسوب می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت:مجموعه فعالیت‌های آبخیزداری به منظور اعمال مدیریت حوزه‌های آبخیز علاوه بر اهدافی، چون حفاظت از عرصه‌های طبیعی، مهار سیل، کنترل فرسایش خاک و جلوگیری از پر شدن سد‌ها و مخازن از رسوبات، مهار روان آب‌ها و استحصال آب و پایدار سازی منابع آبی چاه ها، چشمه‌ها و قنوات به عنوان مهمترین نیاز کشاورزان، مرتعداران، دامداران و دیگر آبخیز نشینان و بهره برداران حوزه‌های آبخیز مد نظر قرار می‌گیرد.

موسوی گفت: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان طی سالیان گذشته پتانسیل‌های آبخیزداری منطقه را با اهداف فنی و جامع خود هماهنگ کرده و از این پتانسیل برای دستیابی به اهدافی از جمله کنترل فرسایش و رسوب، حفظ و احیای پوشش گیاهی، تامین آب کشاورزی، توسعه و تولید پایدار محصولات کشاورزی و امنیت غذایی و در نهایت عمران و آبادانی منطقه استفاده کرده است.

نقش مهم سازه‌های آبخیزداری در کنترل سیلاب

او گفت: بیشترین سازه‌های آبخیزداری در بالادست چاه‌های کشاورزی، قنوات، اراضی کشاورزی، چشمه‌سار‌ها و مناطقی احداث شده که تاثیر مستقیم در تولید پایدار محصولات کشاورزی، ایجاد اشتغال و امنیت غذایی به خصوص تولیدات محصولات خارج از فصل در استان هرمزگان دارند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان به نقش مهم سازه‌های آبخیزداری در کنترل سیلاب اشاره کرد و گفت: در بارش‌های اخیر که ناشی از سامانه مونسون هند بود، سیلاب‌های بسیاری از استان‌های همجوار و حوزه های آبخیز وارد استان شد و در برخی شهرستان‌ها نیز شاهد بارش‌های گسترده‌ای بودیم که خوشبختانه بار دیگر سازه‌های آبخیزداری به خوبی نقش خود را در کنترل سیلاب نشان دادند.

موسوی گفت: در بارندگی‌های اخیر حدود ۷۰ میلیون متر مکعب آب در بیش از ۹۰۰ سازه آبخیزداری استان ذخیره شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.