هزاران میلیارد بودجه صرف کلاس های کنکور می شود

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: هزاران میلیارد بودجه صرف کلاس های کنکور در کشور می شود که این گردش مالی می توانست در آموزش و پرورش باشد. 

منصور کبگانیان در جلسه یکصد و شصت و پنجمین شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور که هم اکنون در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال برگزاری است، گفت: مصوبه‌ای در مورد افزایش دستیار تخصصی پزشکی اهمیت داشت. مصوبات را رها نمی‌کنیم و به طور دائم رصد می‌کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: سند مهم امنیت غذایی کشور که کار‌های اساسی آن در مورد امنیت غذایی بین شورای عالی و وزارت جهاد کشاورزی انجام شده است؛ وقتی تحویل شورا شد، باید چارچوب‌ها اصلاحاتی به آن وارد شود.

کبگانیان گفت: اولین گزارش در مورد شاخص اشتغال پذیری دانش آموختگان دانشگاهی در مجامع بین المللی دارای اهمیت است.

او بیان کرد: بحث مهمی در حوزه اقتصاد دانش بنیان است که در گزارش تایمز و کیو آی در سال ۲۰۲۰، سه دانشگاه تهران، امیر کبیر و شریف وارد این رتبه بندی شده اند. ۵ درصد به ظرفیت رشته‌هایی مثل هوشبری و اتاق عمل اضافه شده است.

هزاران میلیارد بودجه صرف کلاس های کنکور می شود 

 کبگانیان در خصوص بحث سنجش و پذیرش گفت: موضوع کنکور از دهه های قبل تنها راه ایجاد یک عدالت نسبی بوده است. زمانی که امکاناتی وجود نداشت و جمعیت داوطلبان هم زیاد بود، راهی جز برگزاری کنکور وجود نداشت. 

وی افزود: اولین گزارش نگران کننده که اعضای شورا نیز از قبل احساس می کردند، کم شدن عمق یادگیری دانش آموزان بود. دانش آموزی که ۱۲ سال تشریحی درس می خواند و امتحان می دهد، قصد تقویت یادگیری خود را با روش تست زنی برای آمادگی در کنکور داشت که این امر موجب کاهش عمق یادگیری داوطلبان کنکور می شد. 

کبگانیان بیان کرد: قبولی‌های رشته‌های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی، در سال ۱۳۹۹، ۱۴ درصد از ۷ دهک پایین و ۸۶ درصد از سه دهک بالای درآمدی بودند.

دبیر نقشه جامع علمی کشور تصریح کرد: خلاقیت و نوآوری به واسطه تست زنی معلمانی که کیفیت را مد نظر قرار می دادند و به عمق یادگیری توجه می کردند، نادیده گرفته می شد. همچنین سرمایه گذاری هایی که نظام در آموزش و پرورش انجام می داد از میان می رفت.

کبگانیان گفت: از طرفی دیگر دانش آموزان هم به طور طبیعی توجه کمی به امر یادگیری داشتند. همه این موارد آسیب شناسی شد. شورای عالی انقلاب فرهنگی وظایفی دارد که به دنبال تایید و تشویق نیست و در راستای آن عمل می کند؛ چرا که آینده کشور مطرح است.

وی گفت: از سوی دیگر گزارش مالی نامناسبی در کنکور وجود دارد؛ یعنی هزاران میلیارد بودجه صرف کلاس های کنکور در کشور می شود که می توانست این گردش مالی در آموزش و پرورش باشد. 

کبگانیان بیان کرد: قبولی های کنکور سال ۹۹ با معدل ۱۸ به بالا و زیر ۳ هزار شامل ۶۷۶ نفر می شدند که هفت دهک پایین جامعه بودند.

وی تصریح کرد: از میان چهل رتبه برتر امسال یک نفر از مدرسه دولتی پذیرفته شده بود. نکته کلیدی آسیب مسابقه ای این است که به جای این که سواد و عمق یادگیری سنجیده شود، رتبه سنجیده می شود. 

او اضافه کرد: در طول چند سال بررسی به این نتیجه رسیدیم که امنیت در امتحانات نهایی نیاز است که از دستگاه های امنیتی درخواست کمک کردیم.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۸ ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
وزارت آموزش و پرورش و سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، مشاوران کنکور رو ساماندهی کنند و تعرفه معین کنند، از طرفی خیلی از مشاورین کنکور تحصیلات مرتبط ندارن و به دانش آموزان آسیب میزنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۶ ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
قرار بود سی درصد ظرفیت پزشکی از مقطع کارشناسی جذب بشه، سرنوشت این طرح چه شد؟
آخرین اخبار