در گفت‌وگوی تلفنی وزیر امور خارجه و دبیرکل سازمان ملل مطرح شد؛

امیرعبداللهیان: سلاح هسته‌ای مغایر با اعتقادات ماست / گوترش: باید اطمینان پیدا کنیم فاجعه اتمی ناکازاکی تکرار نمی‌شود

وزیر امور خارجه گفت: فتوای رهبر انقلاب درباره حرمت کاربرد سلاح هسته‌ای برهمگان حجت است.

حسین امیرعبداللهیان در این گفتگوی تلفنی در پاسخ به تاکید گوترش مبنی بر ضرورت توافق هسته ای ، با اشاره به نشست سالانه (معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای) NPT در نیویورک و حضور فعال تیم اعزامی ایران ، گفت: فتوای رهبر انقلاب درباره حرمت کاربرد سلاح هسته ای برهمگان حجت و روشن است.

وزیر امور خارجه افزود: سلاح هسته ای در دکترین جمهوری اسلامی ایران جایگاهی ندارد و مغایر با سیاست ها و اعتقادات ما است.

حسین امیرعبداللهیان اضافه کرد: امروز جهان از نظر صلح و امنیت بین المللی در شرایط حساس و شکننده ای قرار دارد. معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای حاصل یک توازن است و همواره نیز بر جنبه های مختلف این توازن تاکید شده است، اما برخی از کشورها به طور گزینشی با آن برخورد می کنند.

وزیر امور خارجه افزود: ما معتقدیم که جنبه های اجرا نشده این معاهده باید مورد توجه جدی قرار گیرد، از جمله خلع سلاح هسته ای و ایجاد منطقه عاری از سلاح های هسته ای در خاورمیانه. جمهوری اسلامی ایران به عنوان مبتکر ایده ایجاد منطقه عاری از سلاح های هسته ای در خاورمیانه ، آمادگی خود را برای تداوم همکاری سازنده در این مسیر اعلام می دارد.

حسین امیرعبداللهیان در خصوص مذاکرات رفع تحریم ها گفت: ما برای رسیدن به یک توافق قوی و پایدار جدی هستیم. اکنون نیز مذاکرات در مسیر خود در وین با جدیت دنبال می شود، البته نتیجه این موضوع بستگی دارد به اینکه آیا آمریکا می خواهد توافقی صورت بگیرد؟ آیا آمریکا انعطاف و واقع بینی لازم را در عمل از خود نشان خواهد داد؟ ما اراده جدی و واقعی برای رسیدن به توافق قوی و پایدار را داریم و آنرا نشان داده ایم.

وزیر امور خارجه گفت: همکاری جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی استمرار دارد. اما معتقدیم آژانس باید با فاصله گرفتن از موضوعات انحرافی و غیرسازنده سیاسی و از مسیر فنی موضوعات باقیمانده پادمانی را به طور کامل حل و فصل نماید. 

حسین امیرعبداللهیان با اشاره به شروع تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به غزه و شهادت دهها تن از شهروندان ، کودکان و زنان فلسطینی تاکید کرد: در مکالمه تلفنی دبیرکل جهاد اسلامی اینگونه دریافتم که مقاومت فلسطین در ادامه دفاع از سرزمین و امنیت خود ، پاسخی قوی تر به رژیم صهیونیستی خواهد داد.

وزیر امور خارجه افزود: ضروری است جامعه جهانی به وظیفه خود در برابر حمایت از مردم غزه و توقف فوری تجاوزات رژیم صهیونیستی عمل نماید.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین در این گفتگوی تلفنی با ابراز حمایت از تداوم آتش بس در یمن، بر ضرورت رفع کامل محاصره انسانی در این کشور تاکید کرد.

حسین امیرعبداللهیان با اشاره به سیاست خارجی دولت دکتر رییسی ، تقویت روند گفتگو و همکاری منطقه ای را مهم ارزیابی و از ابتکار منطقه ای دبیرکل استقبال کرد.

دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در این گفتگوی تلفنی، ضمن تاکید بر لزوم امحای سلاح های هسته ای در جهان و ضرورت عاری شدن خاورمیانه از سلاح های کشتار جمعی تاکید کرد: گفتگوهای برجام برای ما اهمیت زیادی دارد و ما در ارتباط با طرف های گفتگو بر مصالحه و انعطاف پذیری بیشتر در این مرحله تاکید داشته ایم.

آنتونیو گوترش درباره سالگرد وقوع فاجعه هیروشیما و ناکازاکی اظهار داشت: ما باید اطمینان پیدا کنیم که چنین اتفاقات وحشتناکی دیگر رخ نمی دهد و در این راستا موضوع خلع سلاح هسته ای و عدم اشاعه بسیار مهم است.

گوترش گفت: ما خواستار تلاش برای بسته شدن پرونده هسته ای ایران هستیم و به طرف های اروپایی و آمریکا نیز تاکید کرده ایم.

آنتونیو گوترش ابراز امیدواری کرد با ارائه یک پلتفرم جدید از سوی دبیرکل ، گام نوینی برای همگرایی بیشتر در منطقه خلیج فارس برداشته شود.

دبیرکل سازمان ملل همچنین ضمن ابراز نگرانی از وضعیت غزه تاکید کرد: ما در تماس با همکاران خود در غزه برای شروع اقداماتی سازنده و توقف فوی حملات هستیم.

دبیر کل سازمان ملل متحد در خصوص بحران یمن، از تلاش ها و مواضع سازنده جمهوری اسلامی ایران در حمایت از تداوم آتش بس تقدیر کرد و خواستار تداوم نقش موثر ایران برای حل و فصل سیاسی بحران یمن شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۲۳ مرداد ۱۴۰۱
آفای گوترش ؛
اولآ
امریکا و اسرائیل غلط زیادی می کنند که ایران را با بمب اتمی بزنند !!!
ثانیآ
همین تهدیدهاست که کشورها را مجبور به داشتن سلاحی همتراز سلاحهای موجود در دست کشورهای خبیث مثل امریکا و....می کند!
ثالثآ
سلاح نباید دست کسانی باشد که قبلآ ناجوانمردانه از آن استفاده کرده
و همیشه کشورها را تهدید به استفاده از آن می کنند!!!
رابعآ
پس با منطق آنها ایران باید بمب اتمی و هسته ای داشته باشد تا در برابر
تهدیدات دشمنان بتواند از خود دفاع کند!!!
Iran (Islamic Republic of)
سرباز ولایت
۰۹:۰۰ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
جدای از مابقی مذاکرات یک نفر باید به این گوترش اعلام کند که مگر فاجعه هیروشیما و ناکازاکی را کشورهای آسیائی بوجود آورده اند که میترسد دوباره هم اتفاق بیفتد این فاجعه توسط آمریکای جنایتکار به وقوع پیوسته و هنوز هم صلاح هسته ای دارد.
Iran (Islamic Republic of)
U-238
۱۰:۱۵ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
عداللهیان اصلاح کن گفته ات را. استفاده فعلا جایز نیست. داشتنش ولی کاملا بی عیب و نقص و حلال است. استفاده. استفاده. اصلاح کن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۳ ۱۷ مرداد ۱۴۰۱
تاامثال سازمان نجس گوترش هست نمیشود تضمینی دادمگرالان که مقاومت الهی ما جهانگیرشده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۳ ۱۷ مرداد ۱۴۰۱
ما راکتور آب سنگین و بازیافت سوخت اتمی لازم داریم و هر کی ناراحته سرش رو بزنه به دیوار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۱۷ مرداد ۱۴۰۱
این آقای چیز ترش ، اگه از بابت ناکازاکی نگرانی داره پس چرا تا بحال آمریکا را محکوم نکرده؟
Iran (Islamic Republic of)
کاربر
۰۶:۳۴ ۱۴ شهريور ۱۴۰۱
نمیشه. چون با بلندگوی امریکا داره حرف میزنه
Germany
ناشناس
۱۴:۱۰ ۱۷ مرداد ۱۴۰۱
آقای گوترش: جهت اطمینان پیدا کردن که فاجعه اتمی ناکازاکی تکرار نمی‌شود باید به
آمریکا سفره کنید نه به ایران.
Iran (Islamic Republic of)
مرد عنکبوتی
۱۰:۵۰ ۱۷ مرداد ۱۴۰۱
اگه آنتونیو راست میگه چرا نمیره جلوی اسرائیل رو نمیگیره؟ چرا نمیگه اسرائیل باید بمب های هسته ای خودش رو نابود کنه؟ اینهمه کشور بمب هسته ای دارن اینا گیر دادن به مایی که فقط شک دارن نسبت بهمون! اصلا بر فرض که ما قصد ساخت بمب هسته ای داشته باشیم؛ اینهمه کشورهای مختلف دارن، یکیش هم ما! همه فقط می خوان جلوی ما رو بگیرن!!
Iran (Islamic Republic of)
U235
۱۰:۴۲ ۱۷ مرداد ۱۴۰۱
گت رش آن کسی که از بمب اتمی در ژاپن استفاده کرد تا یهود را در فلسطین دفن کند ایران نبود. هری ترومن بود و رییس جمهور امریکا بود. کمی درس بخوان. حرف مفت نزن.
Iran (Islamic Republic of)
U235
۲۱:۰۹ ۱۶ مرداد ۱۴۰۱
آقای حسین آقا استفاده از کلمات خیلی مهم است در دیپلماسی هسته ای. مواظب کلام ها باش. آقای گوترش تو هم تهران رو با نیویورک اشتباه گرفتی. تهران حمله نکرده.
Germany
ناشناس
۱۹:۰۳ ۱۶ مرداد ۱۴۰۱
سلاح هسته‌ای مغایر با اعتقادات ماست ولی تضمین کننده منافع ملی ایران ماست.
یک یا چند نفر نمی توانند برای کل مردم تصمیم بگیرند!
داشتن و یا نداشتن ان باید به همه پرسی گذشته شود!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۵ ۱۶ مرداد ۱۴۰۱
آقای گوترش طوری حرف می زنند که انگار این ایران بوده که هیروشیما وناکازاکی را بمباران هسته ای کرده آقای گوترش : کشوری که برای اولین واخرین بار از بمب هسته ای استفاده کرده امریکا بوده نه ایران پس بهتره شما یقه آمریکا رو بگیرید چون کشوری که یکبار استفاده از بمب هسته ای را تجربه کرده ممکن است دوباره این کار را انجام دهد اصولا امریکا غیر قابل اعتماد است ودر ظاهر ادعای صلح طلبی دارد اما در واقع منشا تمام بحرانها وجنگها در جهان امریکا است چون نه ریشه تاریخی دارد نه تمدن بلکه از پسمانده دیگر کشور ها همچون انگلیس وفرانسه تشکیل شدهوپ ودر واقع کشوری فیک ووصله پینه است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۷ ۱۷ مرداد ۱۴۰۱
این غربی‌های بی شرف خودشان کثافت کاری می‌کنند بعد می‌گویند بقیه نباید این کار را بکنند بعد بقیه را هم تهدید می‌کنند که که همین کثافت را رو خودتون می‌ریزیم.
یکی به این مغزهای پوسیده از شراب و گوشت خوک و....داخل کنه که دیگران مغز خر نخوردن که از شما تبعیت کنند.
اگر لازم بشه بمب اتم می‌سازند و به سرتون می‌زنند.
Netherlands
ناشناس
۱۸:۴۴ ۱۶ مرداد ۱۴۰۱
اعتقادات ما بر اساس اصول فقهی کاملا متغیر الاحوالند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۱۷ مرداد ۱۴۰۱
آیت الله عزیز!
تولید و استفاده از سلاح کشتار جمعی حرام است. فقط بمب هسته ای نقطه زن، یا با تواناییهای محدود و قابل کنترل حلال است!
خدا قبول کند!
آخرین اخبار