شاخص تغذیه انحصاری با شیرمادر در کردستان به ۴۸.۲ رسید

درصد تغذیه انحصاری تغذیه با شیر مادر در کردستان برابر با ۴۸.۲ درصد و بالاتر از میانگین کشوری (۴۷.۵) است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: درصد تغذیه انحصاری تغذیه با شیر مادر در استان در سال ۱۴۰۰ برابر با (۴۸.۲) درصد و بالاتر از میانگین کشوری است.

دکتر بهرام کندایی افزود: درصد شیردهی در ساعت اول بعد از تولد برابر با (۶۲.۶ درصد) درصد و بالاتر از میانگین کشوری (۴۷.۸ درصد) درصد است.

او ادامه داد: بر اساس تحقیقات انجام گرفته، درصد تداوم تغذیه با شیر مادر تا دو سالگی در استان ۹/۷۲ درصد و بالاتر از میانگین کشوری (۴۸.۵ درصد) بدست آمده است.

کندائی گفت: ۲/۵ درصد از کودکان استان کردستان دارای کم وزنی، چهار درصد کوتاه قدی، ۶/۱۴ درصد دارای مشکل لاغری، ۲۰.۹ درصد دارای اضافه وزن و ۲.۶ درصد دارای اضافه وزن و چاقی هستند که در تمام موارد وضعیت استان کردستان نسبت به میانگین‌های کشوری بهتر و نشان از موفقیت آمیز بودن برنامه‌های مداخله‌ای بهداشتی درمانی دارد.

دکتر کندایی از برنامه‌های در دست اقدام و نیز پیش بینی شده برای اجرا در زمینه بهبود تغذیه با شیر مادر کودکان نام برد و ابراز داشت: آموزش مداوم مادران، تجهیز بیمارستان‌های دارای بخش‌های مادر و کودک به شیردوش برقی، مراقبت توسط ماما‌ها و نیز متخصصان زنان و زایمان و کودکان از جمله برنامه هاست.

او از وجود هشت بیمارستان دوستدار مادر و کودک در استان خبر داد و گفت: بیمارستان‌های امام حسین (ع) بیجار، امام خمینی (ره) دیواندره، تامین اجتماعی سنندج و سقز، بعثت سنندج، شهید بهشتی قروه، سینای کامیاران و بوعلی مریوان دارای لوح دوستدار مادر و کودک می باشند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اظهار کرد: پنج بیمارستان شامل رازی بانه، سیدالشهدایی سنندج، ۳۲ تختخوابی دهگلان، شفای سقز و چمران سروآباد با اقدامات صورت گرفته در حال اخذ لوح مذکور هستند.

گفتنی است ۱۰ الی ۱۶ مرداد ماه با هفته جهانی تغذیه با شیر مادر نامگذاری شده است که شعار امسال "قدمی به جلو برای تغذیه با شیر مادر: آموزش و حمایت" می‌باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.