پرداخت ۱۹۹ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش کشاورزی طی پارسال

رئیس کل بانک مرکزی گفت: با اجرای طرح کشاورزی قراردادی تامین مالی هدفمند بخش کشاورزی گسترش می‌یابد و از هدر رفت منابع جلوگیری می‌شود.

آقای علی صالح آبادی گفت:  برای عبور از کشاورزی سنتی به مدرن، نیازمند تامین مالی از جانب بخش خصوصی است زیر کشاورزی در حوزه بخش خصوصی فعالیت بیشتری دارد. پارسال توسعه روش‌های تأمین مالی زنجیره تأمین را در دستور کار خود قرار داده و در این زمینه اقدامات مختلفی از جمله تدوین دستورالعمل‌های مربوط و معرفی ابزار‌های جدید مانند برات الکترونیک را اجرایی کرده است.

به گفته آقای صالح آبادی؛ بدون استفاده از تامین مالی زنجیره‌ای باید آمار بسیار بالایی از منابع بانک‌ها را به طور مستقیم برای بخش کشاورزی درگیر می‌کردیم.

آقای ابوالحسنی هستیانی قائم مقام بانک مرکزی گفت: پارسال شبکه بانکی کشور در مجموع حدود ۱۹۹ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش کشاورزی پرداخت کرده  که از این میزان، ۷۰ درصد بابت سرمایه در گردش بوده است. 

 به گفته مهدی نیازی معاون کسب و کار وزارت صمت، در سامانه جامع تجارت برای استعلام پرداخت تسهیلات زیرساختی فراهم شده است و شبکه بانکی ملزم به اخذ استعلام از این سامانه است؛ هم اکنون نیز ۱۲ بانک آماده اجرایی کردن این طرح هستند. از بهمن پارسال تاکنون مبلغ ۱۱ همت، ۷ هزار فاکتور در ساختار شبکه زنجیره تامین مالی استعلام شده است و پیش بینی می شود که این مدل تامین مالی نیاز منابع را تا یک سوم کاهش دهد.

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار