تفتان در مسیر تصویب و نهایی شدن طرح آبادانی و پیشرفت

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: طرح توسعه شهرستان تفتان در سه بخش مرکزی، گوهر کوه و نازیل با تعداد ۱۵۷ روستای بالای ۲۰ خانوار و جمعیت ۴۳ هزار و ۴۷ نفر اجرا می‌شود.

بیک مداح گفت:  اقداماتی به عنوان مقدمات طرح توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان صورت گرفته است که از مهمترین آن می‌توان به؛ تاسیس تعاونی تسهیلگران به منظور نهادسازی و ظرفیت سازی در سطح شهرستان تفتان، انتخاب و تربیت ۱۹ نفر به عنوان تسهیلگران طرح که ۱۰ نفر از آنان در حال حاضر فعالند، برگزاری ۱۸۸ ساعت دوره آموزش تسهیلگران و آموزش ۳ هزار و ۱۹۶ نفر ساعت در این زمینه، معرفی صندوق‌های خرد روستایی به صندوق کارآفرینی امید، اتمام مطالعات سند آبادانی و پیشرفت منظومه شهرستان تفتان و تشکیل و تایید ۱۵ کمیته آبادانی و پیشرفت روستایی اشاره داشت.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان گفت: ۱۷۱ پروژه در سه دسته اقتصادی، زیرساختی و کالبدی و مسکن محرومین تعریف شده است که هر یک مورد مطالعه و برنامه ریزی قرار گرفته است و در هر مورد تعداد پروژه و اعتبارات مورد نیاز بررسی شده است.

دکتر بیک مداح در ادامه به تفاهم نامه‌های منعقد شده در این طرح اشاره کرد و گفت: با هدف ایجاد تعامل سازنده‌ی بین سازمانی جهت تسهیل روند اجرای طرح آبادانی و پیشرفت و همچنین استفاده از ظرفیت‌های دیگر دستگاه‌های اجرایی، ایجاد مقدمات اجرای طرح و زمینه همکاری بین سازمانی در حوزه‌های عمل، انعقاد تفاهم نامه‌های همکاری در سطح استان و شهرستان صورت گرفته است.

وی گفت: مهمترین این تفاهم نامه ها، تفاهم نامه همکاری بین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان و استانداری در تاریخ ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ است که به موجب آن طرح آبادانی و پیشرفت منظومه در دستور کار قرار گرفت و همچنین تفاهم نامه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان، اداره کل آبادانی و پیشرفت جامع بنیاد مسکن و فرمانداری شهرستان تفتان در ۱۲ تیر ماه و ۱۴۰۰ در خصوص تهیه و اجرای طرح هادی روستایی و صدور اسناد مالکیت شهرستان تفتان انجام گرفت و همچنین انعقاد تفاهمنامه با مسجد مکی زاهدان برای حل مسائل شرعی و استفاده از تمام ظرفیتها، دریافت تسهیلات صندوق‌های خرد روستا‌ها اشاره داشت. مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان در خصوص مهارت آموزی مردم منطقه گفت: تعداد ۶۰ دوره آموزشی با مجموع ۴۴۰ ساعت و با شرکت ۷۳۰ نفر و ۶ هزار و ۷۲۰ نفر ساعت در حوزه‌های مختلف و بویژه کشاورزی برگزار شده است. دکتر بیک مداح در پایان گفت: ۵۷ درصد از جمعیت شهرستان تفتان ساکن روستا هستند و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با پیگیری‌های مجدانه و با برگزاری ۵۶۰ جلسه در سطح روستا‌های منطقه در تلاش است تا مشابه کاری که در قلعه گنج استان کرمان انجام گرفته، در تفتان نیز انجام شود یعنی علاوه بر اقدامات کالبدی در منطقه، معیشت، اقتصاد و توانمندی جوامع محلی هم در طراحی‌ها و برنامه ریزی‌ها مورد توجه قرار گیرد. وی همچنین یادآور شد: تهیه طرح منظومه‌های روستایی برای بخش مرکزی شهرستان سراوان نیز در حال پیگیری است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار