ایران مرجع انتقال خون در منطقه / وضعیت ذخایر خون در شرایط بسیار مطلوب

رئیس سازمان انتقال خون کشور گفت: امروز سالروز تاسیس سازمان انتقال خون است. این سازمان جزء سازمان‌های همیشه موفق جمهوری اسلامی بوده است.

جمالی گفت: سازمان بهداشت گزارشی منتشر کرد و شاخص سلامت اهدا و انتقال خون را معرفی کرد.

به گفته جمالی سازمان انتقال خون ایران در زمره پیشرفته‌ترین ها است و حتی در بعضی شاخص‌ها از آمریکا بالاتر قرار دارد.

او گفت: سازمان انتقال خون ایران در منطقه مرجع است و در بحث کمیته خون‌های نادر از کشور‌های اسلامی تنها ایران نماینده دارد.

جمالی گفت: در دوران شیوع کرونا که بیشتر سازمان‌های اهدای خون پیشرفته با مشکل مواجه شدند، ما حداکثر کاهش اهدای خون ۸ درصدی داشتیم.

رئیس سازمان انتقال خون درباره ذخایر خون گفت: تا قبل از اوج گیری کرونا ما تا ۱۰ روز ذخایر خونی داشتیم و الان نیز در شرایط بسیار خوبی هستیم و تا ۸ روز ذخایر خونی داریم.

جمالی گفت: ما هنوز مشکلاتی داریم. در بحث کیسه‌های خون فیلتردار هنوز به نقطه‌ خوبی نرسیده ایم. در کل کشور فقط در ۴ استان با روش دستگاهی پیشرفته خون‌گیری می‌شود که باید در سراسر کشور این امکان ایجاد شود. در غربالگری آنتی بادی فقط ۱۱ مرکز داریم که ما را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

جمالی افزود: تا پایان سال مراکز غربالگری و دستگاه های خونگیری پیشرفته افزایش پیدا می‌کنند.

جمالی گفت: یکی از مشکلات دیگر ما کمبود نیروی انسانی است که به هزار نیرو نیازمندیم. به دلیل این که دریافتی‌ها نسبت به بقیه مراکز سلامت کمتر است؛ افراد رغبتی برای استخدام در سازمان انتقال خون ندارند.

رئیس سازمان انتقال خون کشور درباره نذر خون گفت: نذر خون از قدیم بوده است و در شب‌های قدر ، تاسوعا و عاشورا خیلی از افراد اهدای خون می‌کنند. هر اهدای خون سه قسمت می‌شود و جان سه نفر نجات پیدا می‌کند. به دلیل داشتن شبکه خون رسانی، ممکن است خون اهدا شده در تبریز در جنوب کشور جان فرد دیگری را نجات دهد.

او گفت: چالشی که امروز با آن مواجه هستیم کاهش اهدای خون در رده سنی جوانان است. جمعیت رو به پیری می رود و عملا با این حساب، نیاز به اهدای خون افزایش پیدا خواهد کرد که امیدواریم با فرهنگ سازی بتوانیم به سه میلیون واحد اهدای خون برسیم.

جمالی افزود: تعداد سامانه های سیار انتقال خون در کشور بسیار کم است و برای تهیه و تجهیز اتوبوس های ویژه این امر، برای هر اتوبوس حدود ده میلیارد اعتبار نیاز است.

او گفت: در بحث پالايشگاه پلاسما، خیلی سال پیش به طور فعال به برخی افراد مجوز داده شد که مراکز دریافت پلاسما را احداث کنند و قرار بر این بود که این مراکز پلاسما را دریافت کنند و به کشوری که توانایی تهیه داروهای مشتق از پلاسما را دارد ارسال کنند و در یک بازه زمانی هم قصد تاسیس پالایشگاه پلاسما را داشتند. قسمت اول انجام شد و شرکت هایی آمدند و سود کم یا زیادی هم بردند اما به هر دلیلی پالایشگاه پلاسما دایر نشد. پالایشگاه سازمان هم به دلیل مشکلاتی بسته و سپس واگذار شد و مسئله آن در دست مقامات قضایی است.

او گفت: نمی‌توانیم وابسته به واردات دارویی باشیم که به مصرف آن نیاز فوری و ضروری داریم. در نتیجه تاسیس پالایشگاه اهمیت زیادی دارد. ظرفیت تولید پلاسمای سازمان انتقال خون حدود ٢٠٠ هزار واحد است که با افزایش بهره وری امیدواریم بتوانیم این عدد را به ٢۵٠ هزار واحد برسانیم. در بحث صادرات پلاسما، کشوری مثل آمریکا پول می‌پردازد و فرهنگ‌سازی می‌کند که افراد پلاسمای خود را اهدا کنند اما اعتقاد ما، به ورود بخش خصوصی به این موضوع است.

جمالی تصریح کرد: نیاز به افزایش صددرصدی اعتبار سازمان انتقال خون داریم و اگر برای سال آینده مجلس و سازمان برنامه و بودجه توجه ویژه ای به اعتبارات این سازمان نداشته باشند، ممکن است سازمان در خدمت رسانی به مراکز درمانی دچار مشکل شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.