اجرای طرح صیانت از شتر دوکوهانه در جعفرآباد مغان

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از اجرای طرح صیانت از شتر دوکوهانه در جعفرآباد مغان خبرداد.

نوبخت اژدری گفت: پرورش شتر دوکوهانه در بخش جعفرآباد بیله‌سوار با جدیت دنبال می‌شود و طرح‌هایی با تجهیز مرکز ملی توسعه و حفاظت از شتر دوکوهانه جعفرآباد از طریق جذب اعتبارات بین‌المللی با همکاری سازمان FAO شروع شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل می گوید: نماینده فائو در ایران تاکنون دوبار به استان اردبیل سفر و از امکانات مرکز جعفرآباد ، ایستگاه جهادآباد مشگین‌شهر و مناطق شترخیز استان بازدید کرده و جلساتی با حضور شترداران و متخصصان استانی و ادارات ذیربط برگزار شده است.

شتر دوکوهانه ایرانی مغان دارای جثه‌ای بزرگ، پشم و کرک زیاد بوده و در برابر گرما و سرما بسیار مقاوم است ، بنا به گفته عشایر منطقه، این گونه شتر برای پیاده‌روی بسیار مقاوم بوده و قابلیت بالایی برای حرکت در مناطق کوهستانی و سنگلاخی دارد.

این گونه شتر سنگین وزن بوده و نسبت به سایر گونه‌های شتر و شترهای دوکوهانه موجود در سایر کشورها، آمیخته‌گری با این گونه موجب تولد شترهای مقاوم با افزایش وزن بالا می‌شود.

شتر دوکوهانه در مغان در سال‌های گذشته توسط عشایر منطقه نگهداری و پرورش داده شده و تغذیه آنها در کنار گله گوسفند عشایر انجام می‌شده ولی امروزه تغذیه تعداد اندک این گونه شتر به شکل دستی انجام می‌شود.

در سال‌های اخیر بدنبال کاهش شدید جمعیت شتر دوکوهانه با توجه به اینکه منطقه مغان به عنوان ذخیره‌گاه ژنتیکی این گونه نادر شتر ایرانی در خاورمیانه شناخته شده، اقدامات عملی برای حفاظت و احیای این گونه نادر شتر آغاز شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل درباره دیگر اقدامات این معاونت گفت: در ۹ ماه گذشته توسعه نژاد گاو دومنظوره سیمنتال و مونت بیلیارد از طریق تلقیح گاوهای بومی و آمیخته استان با اسپرم‌های گاو دومنظوره ممتاز و مورد تایید مرکز اصلاح نژاد دام کشور به تعداد هشت هزار و ۷۵۰ راس انجام شده است.

اژدری در خصوص ویژگی‌های اجرای این طرح می گوید: این نژاد نسبت به سایر نژادها در برابر بیماری و شرایط سخت محیطی مقاوم‌تر بوده و از ضریب تبدیل غذایی و بازده لاشه بهتری برخوردار است و با توسعه این نژاد هزینه‌های تولیدی دامدار کاهش یافته و بر کمیت و کیفیت تولیدات شیر و گوشت افزوده می‌شود.

او تلقیح مصنوعی دام‌های سنگین استان اعم از گاو و گاومیش با انواع اسپرم‌های ممتاز داخلی و خارجی و مورد تایید مرکز اصلاح نژاد دام کشور به تعداد ۳۱ هزار و ۵۰۰ راس را از دیگر اقدامات این معاونت در ۹ ماه گذشته ذکرکرد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در خصوص اهمیت اجرای این طرح نیز گفت: در این پروژه دام‌های بومی و آمیخته با اسپرم‌های برتر و مورد تایید مرکز اصلاح نژاد دام کشور تلقیح و نتاج حاصله از تولیدات بالاتری نسبت به مادران خود برخوردار می‌شوند و از این طریق بر درآمد دامدار افزوده می‌شود.

اژدری می گوید: همچنین با انجام این پروژه نیازی به نگهداری دام نر در دامداری نبوده و هزینه‌های تولید نیز کاهش می‌یابد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.