سفر شرمن به جزایر سلیمان به منظور مقابله با چین

قرار است معاون وزیر خارجه آمریکا با هیئتی بلندپایه به جزایر سلیمان سفر کرده و با مقامات این منطقه دیدار و گفتگو کند.

گسترش روابط میان جزایر سلیمان و چین و ارتباط آن‌ها در سطوح استراتژیک امروز به یکی از نگرانی‌های آمریکا تبدیل شده، به همین منظور مقامات واشنگتن قصد دارند در روز‌های آینده برای تقویت روابط به این منطقه سفر کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بسیاری از مقامات آمریکایی این سفر وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا به جزایر سلیمان را استراتژیک و راهی برای تقویت مواضع آمریکا برای مقابله با پیشرفت‌های چین می‌دانند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در تشریح این سفر تاکید کرد واشنگتن به دنبال تعمیق قابل توجه تعاملات خود با جزایر اقیانوس آرام و آغاز فصل جدیدی از روابط است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بخش دیگری از سخنان خود در این باره گفت: سفر معاون وزیر امور خارجه به اقیانوس آرام جنوبی نشان دهنده سرمایه گذاری گسترده آمریکا در این منطقه است.

گسترش ارتباطات دیپلماتیک چین و عقد پیمان امنیتی با مقامات جزایر سلیمان در ماه‌های اخیر موجب نگرانی شدید مقامات ارشد در آمریکا، استرالیا و نیوزلند شده است. آمریکا به همین منظور تلاش می‌کند از راه‌های ممکن روابط خود با این جزایر را احیا کرده تا از این طریق مانع پیشرفت‌های استراتژیک چین در منطقه شود.

در ماه فوریه، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نخستین مقام آمریکایی بود که در ۴۰ سال گذشته از منطقه فیجی دیدن کرد. وی در زمان دیدار خود از این منطقه خبر داد که قرار است سفارت آمریکا در جزایر سلیمان در آینده‌ای نزدیک افتتاح شود. وی همچنین اقیانوس آرام را منطقه‌ای برای آینده نامید و آن را از بسیاری از لحاظ مهم و استراتژیک خواند.

هیئت بلندپایه آمریکایی در این دیدار بار‌ها تاکید کرد که واشنگتن نگرانی‌های فزاینده‌ای در این منطقه دارد و از اقدامات چین در جزایر سلیمان به شدت انتقاد کرد.

حالا قرار است وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا نیز در روز‌های آینده در راس هیئتی بلندپایه برای دیدار و گفتگو با مقامات این منطقه وارد جزایر سلیمان شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۵ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
جزایر سلیمان کجاست ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۰۳ مرداد ۱۴۰۱
خبری در راه است
آخرین اخبار