دلالان چگونه راحت از بازار مسکن پول درمی‌آورند؟

به اذعان بسیاری از فعالان حوزه مسکن، این روزها نقش بنگاه‌های معاملات ملکی در افزایش قیمت خانه و حتی اجاره‌بها پررنگ‌تر از گذشته شده است؛ اما دلالان چطور به‌راحتی از بازار مسکن پول درمی‌آورند؟

سهم مهمی در سبد هزینه‌های خانوار دارد و همواره یکی از دغدغه‌های جدی در خانواده‌ها، تأمین سرپناهی مناسب و البته با قیمتی معقول و منطقی بوده است؛ امری که این روز‌ها جدی‌تر از قبل درباره آن بحث می‌شود.

بازار مسکن در سال‌های اخیر در رکودی خاص قرار گرفته که بیش از همه، مصرف‌کنندگان را آزار می‌دهد؛ از سویی، قیمت مصالح ساختمانی و الزامات اولیه ساخت‌وساز‌ها بالا رفته و از سوی دیگر، بی‌توجهی دولت‌های گذشته، بازار مسکن را در برگرفته تا آنجا که امروز مشکل جدی خانواده‌ها به‌ویژه جوانان، «مسکن» است.

بنا بر آمار‌های وزارت راه و شهرسازی، ماهانه هزاران واحد مسکونی در کشور معامله می‌شود و در عمده نظرسنجی‌های انجام‌شده، خریداران قیمت‌های مندرج در مبایعه‌نامه‌های خود را منطقی و واقعی نمی‌دانند.

شمار زیادی از خریداران نیز بعد از هر معامله ملکی، به نقش بنگاه‌های معاملاتی در افزایش قیمت‌های مسکن اشاره دارند؛ امری که در سال‌های اخیر البته رشد آن بیش از همیشه بوده است.

خریداران و حتی فعالان حوزه ساخت‌وساز واحد‌های مسکونی عقیده دارند که بنگاه‌داران با دریافت مبالغ هنگفت در معاملات مسکن از دو طرف معامله، دلالی در معامله‌ها، وارد کردن دلالان به چرخه خرید و فروش و مواردی از این دست، امروز بر مشکلات حوزه مسکن در کشور دامن زده‌اند و نظارت چندانی نیز بر آن‌ها نیست.

بنگاه‌ها؛ عاملان اصلی گرانی زمین و مسکن

برخی کارشناسان حوزه مسکن، بنگاه‌های معاملات ملکی را عاملان اصلی گرانی زمین و مسکن در اقصی نقاط کشور می‌دانند و نظارت جدی بر آن‌ها را از دولت می‌خواهند.

یک پیمانکار ساختمانی در گفتگو با خبرنگار فارس، با بیان اینکه یکی از عاملان اصلی گران شدن زمین و مسکن در کشور بنگاه‌های معاملات ملکی هستند، می‌گوید: یکسری افراد هستند که کارشان ساخت‌وساز است و در کنار آن اگر خانه‌ای برای فروش، مشارکت یا پیش‌فروش باشد، خودشان بنگاه راه انداخته‌اند.

حسن امیری بیان کرد: اگر در سمنان و سرخه به تعداد بنگاه‌های املاک نگاه کنید، تعداد بنگاه‌ها بسیار بیشتر از زمین‌هایی است که وجود دارد.

این پیمانکار ساختمانی افزود: قیمت‌هایی که برای یک ملک مشخص می‌شود، ممکن است از سوی بنگاه‌داران متفاوت باشد و بعضی از بنگاه‌داران به مالک می‌گویند، ملک خود را به ما بسپار تا آن را گران‌تر بفروشیم.

امیری اظهار کرد: امروز شاید قیمتی که برای خانه موردنظر از طرف بنگاه اعلام می‌شود، قیمت اصلی آن نباشد؛ اما از آنجا که فروشنده دنبال پول بیشتر است، قبول می‌کند.

وی گفت:، اما در کنار این مورد، یکسری از افراد بنگاه‌دار پول دستشان است و سرمایه دارند و زمین یا مسکن‌هایی را خریداری می‌کنند؛ اما نه به نام خودشان، بلکه به نام افرادی که در حاشیه هستند یا از آشنایان بنگاه‌دار هستند و خانه و زمین خریداری‌شده به‌صورت وکالتی به نام آن‌ها ثبت می‌شود.
این فعال حوزه ساخت‌وساز ادامه داد: خبر داریم که خانه‌ای در سرخه ۶۰۰ میلیون ریال توسط یک بنگاه‌دار خریداری شده و در عرض یک هفته تا ۱۰ روز، به مبلغ یک میلیارد و ۵۰ میلیون ریال به فروش رسیده است.

امیری تصریح کرد: مورد دیگر اینکه خانه‌ای توسط بنگاه‌دار به مبلغ ۶۰۰ میلیون ریال خریداری شده و در آن یکسری تعمیرات اساسی انجام داده و آن را به مبلغ یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال به فروش رسانده است.

وی اضافه کرد: این هم یک دلیل برای گران شدن قیمت زمین و به‌خصوص مسکن در شهرهاست که عموماً توسط بنگاه‌داران سراسر کشور انجام می‌شود.

این پیمانکار ساختمانی تصریح کرد: مالک وارد بنگاه می‌شود و خانه را برای فروش نزد بنگاه‌دار می‌سپارد و مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال برای آن مسکن یا ملک تعیین می‌کند و به بنگاه‌دار می‌گوید ۵۰۰ میلیون ریال بابت این ملک از شما می‌خواهم؛ حال شما اگر توانستی ۵۲۰ میلیون ریال یا بیشتر ملک را به فروش برسانید، بقیه مبلغ آن برای شما باشد؛ این هم کاری است که توسط بعضی از افراد انجام می‌شود که نوعی دلالی است.

امیری عنوان کرد: از طرف دیگر، بنگاه‌دار به‌صورت دوطرفه عمل می‌کند؛ به فروشنده می‌گوید زمین شما گویی برای خود من است و به خریدار می‌گوید قیمتی که دارم برای شما می‌خرم، قیمت بسیار خوب و مناسبی است که این کار‌های ناعرفی و ناپسندی است که توسط بعضی از بنگاه‌ها انجام می‌شود.

کارچاق‌کن‌ها؛ میدان‌داران معاملات در بنگاه‌ها

از سوی دیگر، این روز‌ها بنگاه‌های معاملات ملکی برای کسب سود بیشتر، خود تعدادی از دلالان را وارد کار کرده و به آن‌ها میدان داده‌اند تا معاملات را هدایت کنند و این امر نیز بر مشکلات کنونی این حوزه افزوده است.

یک بنگاه‌دار باسابقه در این زمینه به خبرنگار فارس می‌گوید: اگر شما وارد بنگاه‌های فعال، چه بنگاه‌های املاک و چه بنگاه‌های فروش خودرو شوید، متوجه خواهید شد که چند نفر در آنجا حضور دارند؛ این افراد کارچاق‌کن هستند و به کسی که می‌خواهد ملک یا وسیله‌ای را خریداری کند، می‌گویند «بخرید آقا! این ملک یا خودرو خیلی خوب است»؛ فروشنده هم در آن جمع حضور دارد، اما چیزی نمی‌گوید؛ چون این فروشنده همان کسی است که این ملک را چند روز گذشته خریداری کرده و حال می‌خواهد آن را به قیمت بالاتری به فروش برساند.
وی ادامه داد: به‌شخصه هیچ شخصی را به‌عنوان کارچاق‌کن در محیط کار خودم راه نداده‌ام و کمترین معامله را بین همکاران دارم. به کسی که می‌خواهد ملک و زمینی را خریداری کند، راهنمایی می‌کنم که این را بخرید برای شما خوب است یا اینکه این مورد به درد شما نمی‌خورد. این بنگاه‌دار اذعان می‌کند: ما به همان قیمت واقعی به آن‌ها موارد را اعلام می‌کنیم و حق‌الزحمه خودمان را بر اساس تعرفه‌ای که برای ما اعلام شده است، از خریداران و فروشندگان دریافت می‌کنیم و حتی بسیاری از افرادی که در محل کار ما معامله انجام داده‌اند، هنوز حق‌الزحمه ما را پرداخت نکرده‌اند.

قیمت‌گذاری؛ امری تخصصی یا سلیقه‌ای؟

با این همه، آنچه امروز بیش از همیشه اهمیت دارد، روند و نحوه قیمت‌گذاری‌ها در بنگاه‌های معاملات ملکی است. برخی عقیده دارند که قیمت‌گذاری زمین، مسکن و حتی اجاره‌بها، امری تخصصی است که متأسفانه این روز‌ها بیش از سلیقه‌ای شده و به دست دلالان افتاده است.

یک کارشناس حوزه مسکن در گفتگو با خبرنگار فارس می‌گوید: کارشناسی برای قیمت‌گذاری زمین و مسکن یک کار بسیار تخصصی است و هر کسی که بنگاه دارد، نمی‌تواند برای هر خانه و هر ملکی قیمت تعیین کند. متأسفانه باب شده که هر بنگاهی اعلام می‌کند که من کارشناس هستم و قیمت برای شما تعیین می‌کنم.

محسن پیوندی افزود: فرض کنید دو ملک یا دو زمینی که در کنار هم قرار دارند، قیمت‌هایشان بر اساس موقعیت مکانی، وضعیت و مساحت ساختمان، داخل بافت بودن و صد‌ها دلیل دیگر با هم متفاوت است و همه این موارد باعث می‌شود که قیمت این دو ملک کنار هم با اینکه با هم همسایه هستند، متفاوت باشد.

وی اضافه کرد: زمینی را مشاهده می‌کنید یا می‌خواهید بخرید که ۹۹ مترمربع مساحت دارد و با این شرایط، شهرداری ۱۰۰ درصد بنا را برای ساخت به شما مجوز می‌دهد؛ بدون اینکه شما حیاط داشته باشید. حال زمین بغلی آن، ۱۰۱ متر مساحت دارد؛ اما شهرداری او را مجبور می‌کند که ۶۰ درصد بسازد و ۴۰ درصد مساحت زمین را به حیاط اختصاص دهد و زیربنای این ساختمان ۶۰ متر می‌شود؛ اما زیربنای ساختمان کناری ۹۹ متر خواهد بود.
این کارشناس حوزه مسکن تصریح کرد: این ساختمان تراکم خوبی به دست می‌دهد؛ اما ساختمان کناری تراکم نمی‌دهد و اگر بخواهد تراکم بدهد، باید ۳۰ متر دیگر تراکم بخرد؛ پس قیمت زمین‌ها با هم متفاوت است.

پیوندی تأکید کرد: حالا دو زمین را که مساحت آن‌ها ۲۰۰ مترمربع است، را در نظر می‌گیریم؛ یکی از آن‌ها ۲۰ مترمربع در کنار خیابان است و ۱۰ متر عمق دارد و دیگری ۱۰ مترمربع کنار خیابان زمین دارد و ۲۰ متر عمق دارد؛ این دو زمین هیچ‌وقت قیمتشان یکی نمی‌شود.

وی اظهار کرد: یکی از آن‌ها در بافت قرار می‌گیرد و زیرزمین دارد و باید آن را پر کرد و هزار دردسر دیگر دارد؛ اما زمین دیگری بکر و یکدست است و همه این موارد باعث می‌شود قیمت زمین متفاوت باشد.

این کارشناس حوزه مسکن گفت: اکثر بنگاه‌هایی که فعالیت می‌کنند، به این موارد و گزینه‌ها کاری ندارند؛ از آن‌ها می‌پرسید در خیابان آیت‌الله فیض یا در خیابان محرم سرخه قیمت زمین چند است و او به‌عنوان مثال می‌گوید زمین متری ۴۰ میلیون ریال و از نظر آن‌ها، این قیمت شامل تمام زمین‌ها می‌شود؛ اما نباید این‌گونه باشد و این نحوه قیمت‌گذاری صحیح نیست.

بنگاه‌داران؛ از دلالی املاک خود تا قیمت‌گذاری‌های یهویی!

شماری از فعالان بازار مسکن نیز عقیده دارند که امروز بنگاه‌داران، از دلالی املاک خود تا قیمت‌گذاری‌های یهویی و انواع اتفاقات در حوزه مسکن دخیل هستند و مجموعه‌ای از اقدامات آنها، بازار مسکن را متلاطم ساخته است.

یک پیمان‌کار مسکن به فارس می‌گوید: اگر شما با مشاوران املاک صحبت کنید و از آن‌ها شرایط را بپرسید، آن‌ها می‌گویند ما مجتهد هستیم و عقل زیادی برای فروش داریم؛ اما باید این‌گونه سیستم خرید و فروش را بر هم زد و نگذاشت تا به این شکل بماند.

مجید هداوند تصریح کرد: باید مجموعه‌ای به وجود بیاید و برای املاک قیمت تعیین کنند؛ یعنی قیمت اصلی هر ملکی مشخص شود.

وی گفت: در حال حاضر، بنگاه‌داران خودشان دلال هستند و خرید و فروش کرده و خودشان قیمت‌گذاری می‌کنند و مشکلی هم ندارند؛ اگر هم بخواهند حق‌الزحمه خود را دریافت کنند، بر اساس عرفی که اتحادیه برای آن‌ها تعریف کرده است، عمل می‌کنند.
این پیمان‌کار مسکن اضافه کرد: اتحادیه می‌گوید تا مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال باید پنج در هزار، از ۲۰۰ میلیون ریال تا یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال باید سه در هزار و از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال به بالا باید دو در هزار مبلغ معامله دریافت کنند؛ مبلغی که بسیاری از بنگاه‌داران آن را قبول نمی‌کنند!

هداوند افزود: کم‌تر افرادی هستند که از این ابلاغیه پیروی کنند؛ شاید بعضی از بنگاه‌داران از روی این تعرفه هزینه دریافت کنند، اما این ظاهر کار آنهاست؛ آن‌ها می‌گویند ملک شما را برای شما بیشتر از قیمتی که فروشنده تعیین کرده است، می‌فروشند و به او می‌گویند که من هرچه بیشتر از مبلغ شما فروختم، آن مبلغ مال من است.

وی ادامه می‌دهد: حق‌الزحمه بنگاه‌دار از یک معامله پنج میلیارد ریالی بر اساس نرخ مصوب چیزی حدود ۱۰ میلیون ریال به همراه ۱۰ درصد ارزش‌افزوده املاک می‌شود که باب میل بسیاری از بنگاه‌داران نیست.

چطور نظارت کنیم؟

با وجود همه این‌ها، امروز مسأله اساسی در بازار مسکن، «کنترل قیمت‌ها» است؛ امری که اهرم‌های نظارتی قوی نیاز دارد و متأسفانه عزم خاصی برای به‌کارگیری این ابزار‌ها و ساماندهی حوزه مسکن دیده نمی‌شود.

اینکه چطور بر کار بنگاه‌های معاملات ملکی باید نظارت کرد، نیز هنوز برای بسیاری از کارشناسان ازجمله مدیران مسؤول در امر مسکن شاید چندان مشخص نباشد و این امر به همفکری دانشگاهیان، فعالان حوزه ساخت‌وسازها، صنوف مرتبط و... نیاز دارد.

تردیدی وجود ندارد که امروز باید تلاش شود تا با تدوین راهبرد‌هایی مشخص، دست دلالان و سودجویان را از جیب مصرف‌کنندگان و مخاطبان واقعی بازار مسکن خارج کرد.

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۸ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
خوب ، خنده دارتر وقتی است که در یک کوچه !واحدهای یک دلال سازنده را متری چندمیلیون تومان گرانتر میفروشند ولی بنده که چندواحد ساختم و به علت گرانی های ساخت و ساز برای تکمیل آپارتمانم تصمیم دارم یک واحد آنرا چندمیلیون پایین تراز همسایه دلالم بفروشم، مشتری ندارم.کارم نیمه تمام مانده و مجبورا مراجعه کردم به بنگاه و با کمال تعجب بنگاه بهم گفت که آن دلال خیلی پول خرج کرده! گفتم مگر بنده خرج نکردم؟! چطورشده واحدهای او حتی گرانتراز واحدمن مشتری دارد ولی مال من ندارد؟! حالا خودشان بایک قیمت کذایی آمده اند که بخرند و دست به دست گرانتر بفروشند! افسوس میخورم به مردمی که حرف آن دلالهارو قبول میکند وبا دستور آنها اقدام بخرید میکند!
Iran (Islamic Republic of)
آذربایجان
۲۱:۲۳ ۰۲ مرداد ۱۴۰۱
هر واحد باید شناسنامه و قیمت گذاری شود یعنی کارشناسان رسمی و یا از طریق یک سامانه نرم افزاری قیمت ملک تعیین شده سپس بر اساس آن معامله شود یک شرکت دانش بنیان به تولید نرم افزار قیمت گذاری املاک نیازمند هستیم همه مشکلات حل میشه برای تبث قیمت ملک در سامانه های فروش مثل دیوار هم باید مشخصات ملک وارد شود و قیمت را خودسامانه باید براساس آن داده ها خودش اعلام کند نه فرد با سلایق و‌کمبودهایش که مملکت را به هم بزند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۵ ۰۲ مرداد ۱۴۰۱
سلام
امروزه با توجه به شرایط موجود دولت خود باید مانند کشورهای پیشرفته خود را بروزرسانی کند.طرح باطل شدن املاک راتصویب کند و خدمات آژانس مسکن دولتی یا زیر نظر دولت اجرا نماید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۳ ۰۲ مرداد ۱۴۰۱
اگر میخواهیم املاکیها دست از افزایش قیمت بردارند، باید مطالبه کنیم تا اجرت بنگاه های املاک را از حالت درصدی خارج شود و بصورت عدد ثابت باشد. اینطوری دیگه آنها سعی نخواهند کرد بخاطر بالا رفتن درصد خودشان، قیمتها را بالا ببرند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۰۲ مرداد ۱۴۰۱
مشاوران املاک خون مستاجران را در شیشه کرده اند.....دولت و مجلس خواهشا بر حق کمیسیون مشاوران املاک نظارت کند............خیلی مهم.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۰۲ مرداد ۱۴۰۱
خدا لعنت کند کسی را که خون ملت وتوشیشه کرده واقعا توفشاریم به کی باید دردمونو بگیم
Iran (Islamic Republic of)
شهریار پوراحمدی
۰۹:۴۱ ۰۲ مرداد ۱۴۰۱
من خودیکی از کسانی هستم که با خوشبینی به یک مثلااژانس برای فروش ملکم مراجعه وبخیال اینکه مدیراژانس بعنوان امین کارفروش را انجام دهدغافل از اینکه صاحب آژانس دلال بدکاری است خدانشناس . اوملکم راباطرفندی بنام یکی از بستگانش خریدوضمن اینکه ازلی اطلاعی من استفاده نامشروع کرده یک میلیاردازقیمت ملک رایکماه بعدازتحویل ملک قراردادومن چون باید یک واحددیگرمیخریدم آن مبلغ را بنام کمک بمن بصورت نزولی بکن دادودرضمن برای یک ملک ۴میلیاردی سی میلیون حق دلالی گرفت یعنی درکل یک مدیرآژانس که بایدامیتن محافظ مشتری باشد مثل یک زالوبمن چسبیدوبابت فروش ملک درحالیکه بایدده میلیون آزمون دستمزد می‌گرفت سرجمع بابت خیانتی که بمن کردشصت میلیون دستخوش گرفت وضمناواحدی راکه بنام یکی از بستگان به ۴میلیلردخریدپس ازمختصربازسازی برای فروش به شش میلیارد قیمت گذاشته . من بابت این خیانتهاکجابایدشکایت کنم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۵ ۰۲ مرداد ۱۴۰۱
این حوزه هم‌مثل خیلی جاههای دیگه مدیر نداره۰ ما خونه رو‌ول کردیم میگیم‌چرا دزد چشم هاش درویش نکرده وقتی با این دلال بازی ها هم‌کسی نمیتونه ارزش پولش رو حفظ کنه محکوم‌کردن این و اون فقط فرافکنی مدیران کلان کشور است بسه بسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۳ ۰۲ مرداد ۱۴۰۱
پس مالیات خانه های خالی چی شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۰ ۰۲ مرداد ۱۴۰۱
قبول دلال ها خانه را گران میکنند. چرا شهرداری هم همراستا با دلالان جواز ساخت رو گران میکنند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۵ ۰۲ مرداد ۱۴۰۱
بنگاه ها باید حذف شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۸ ۰۳ مرداد ۱۴۰۱
موافقم.میشه یک سامانه درست و دقیق برای ثبت املاک واجد شرایط فروش و یا اجاره راه اندازی کرد که کارشناسان قیمت کارشناسی را تعیین کنند و کارها با روال درست پیش برود. بنگاه‌دار ها پدر مردم را درآورده اند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۵ ۰۲ مرداد ۱۴۰۱
سلام .....‌‌‌بله .....درست است یکی از بدبختی کشور ودولت ....دلال بازی وسرمایه داری در این حوزه است ...‌‌‌.وبهترین راه برای مردم وکشور و
دولت محترم این است که هر خانه ای که در بنگاه میخاهد بفروشن
قبل از ان باید کارشناسی قیمت شود تا هم دولت وهم مردم از این کار دلالان وسرمایه داران نفسی بکشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۳ ۰۲ مرداد ۱۴۰۱
گرانی ها س مسکن و زمین و خودرو
همه زیر سردولت است
از روزی که قرار شد از خانه ها و خودروها مالیات بگیرند
آنقدر مسکن و خودرو را گران کردند که از همه بتوانند مالیات بگیرند
و
و
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۲ ۰۲ مرداد ۱۴۰۱
آقا برای برون رفت از مشکل مسکن،اعلام کنید زمین از شما مصالح بیاین دولتی بگیرین و شروع به ساخت کنین این میشه طرح ملی مسکن و یه مقدار جواز رو راحت تر کنین تا همه شروع به ساخت کنن بابا قوانین خیلی دست و پا گیره.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۳ ۰۲ مرداد ۱۴۰۱
دریاچه ارومیه در حال خشک شدنه، دلالان پدر ملت رو درآوردن، فرونشست در کشور بیداد میکنه و... چه کسی مسوول این وضعه و چه کسانی مسوول حل اون؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۸ ۰۱ مرداد ۱۴۰۱
مسعولین اجناس که در اختیار خودتو است نمی توانید قیمت گداری کنید مثلا تخم مرع و هزاران چیز دیگر
Iran (Islamic Republic of)
7891
۲۳:۳۲ ۰۱ مرداد ۱۴۰۱
نقطه آغاز آزاد سازی قیمت مسکن و ورود به هرج و مرج را هیچ گاه فراموش نمی کنم. نمی دانم از کجا می دانم. ولی خدا می داند که دروغ نمی گویم. در دولت احمدی نژاد استارت افزایش قیمت مسکن به هر مقدار که هر کس خودش دلش می خواهد در گوشم میپیچد و فراموش نمیکنم که همان شب که شنیدم چه یکه ای خوردم. چون خانه نداشتم و با خودم گفتم حمله امریکا یا حمله دلالان؟ دفنم کنید هم فراموش نمی شود. دقیقا کابوس من روز به روز تعبیر تر می شود. بگویید طرف دیوانه شده. ولی خدا که بالا ما را میبیند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۷ ۰۱ مرداد ۱۴۰۱
والاه اینجوریم که شما میگید نیست صاحب خانه ها مثلا میگن ازش ملک ما اِن مقدار ماهی چقدر بدم
همش از بی تدبیری تا ابد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۷ ۰۱ مرداد ۱۴۰۱
عجب دولت دروغگویی داریم..آقای رئیسی مگر شعار ساخت یک میلیون واحد مسکن در هر سال نمیدادی؟؟؟؟جناب کار شما ها نیس ک بتوانید برای مردم خانه بسازید..خدا پدر و مادر احمدی نژاد رو بیامرزه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۳ ۰۱ مرداد ۱۴۰۱
بخدا مایه‌تاسف‌است‌که چند نفر آدم کم‌سواد‌بادوتا‌میز‌وصندلی اینگونه به مردم اجحاف‌کنند‌باورکنید برخی املاکی ها گرگهایی هستند که خودرا درلباس میش نشان میدهند.اگر حاکمیت قانون مقتدرانه باشد هیچ فردی اجازه تخطی ندار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۶ ۰۱ مرداد ۱۴۰۱
کجاس که خونه را شصت ملیون خریدندو صدوپنج ملیون فروختند پول ی حمام هم نمیشه این مبلغ این گزارش مال بیس سال پیشه احتمالا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۲ ۰۱ مرداد ۱۴۰۱
دولت چطور بلد بود گند بزنه به بورس، چرا با این بازار کاری نداره چون خودش ملاکه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۰ ۰۱ مرداد ۱۴۰۱
خشت اول گر نهد معمار کج
تا ثریا میرود دیوار کج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۴ ۰۱ مرداد ۱۴۰۱
املاکی ها در گرانی زمین ومسکن نفش پررنگی دارند وباید تحت نظریک سامانه یکپارچه فعالیت کنند ولی نمی توان کمبود مسکن تورم بسیاربالای سالانه وگرانی مصالح ساختمانی را نادیده گرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۶ ۰۱ مرداد ۱۴۰۱
دقیقا همینطوره بنگاهی جمع میشن ملکی رو به قیمت ۵۰۰میلیون میخرن بعدش تو دیوار ۷۰۰تومن قیمت میزارن بعد اشخاص عادی هم نسبت به این قیمت ۷۰۰ تومنی ۲۰ تومنم ملک خودشو بیشتر از اون اگهی میکنه همین چند روز پیش یکی از دوستانم ملکی رو معامله کرد که بعدش مشخص شد دست املاکی تو کار بوده و راحت ۱۵۰ تومن املاکی سود برده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۳ ۰۱ مرداد ۱۴۰۱
وقتی املاکی به جز خرید وفروش ملک مشارکت در ساخت می کند و با شهرداری ها رابطه تنگاتنگ دارند خود مبین نرخ گذاری بر زمین و مسکن می شوند که خود در آن ذینفع می باشند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۹ ۰۱ مرداد ۱۴۰۱
ربطی به بنگاه نداره .یه سری افراد خونه زیاد دارن کنارشم بنگاه برا خودشون زدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۵ ۰۱ مرداد ۱۴۰۱
خیلی از مشکلات کشور با پیگیری اصولی اینگونه خبرهاتوسط خبرنگاران و جوابگو کردن مسعولانست . برای مثال درقبال این اوضاع املاک مسکن در کشور که بخاطر آن متر به متر شهرها شده است بنگاه املاک و هرکدامشان هم ادعای سرپناه دادن به مردم را دارند و ادامه دادن خبرنگاران تا وقتی که مسعولین بفکر حل آن بیافتند . خیلی از مشکلات ساده اند و کشور ما آنرا پیچیده اش کرده . در تمام دنیا صنعت یک کشور وابسته به صنعت مسکن آن کشور هست .همین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۳ ۰۱ مرداد ۱۴۰۱
بنگاهی میشناسم می‌گفت ماهی لااقل 70میلیون تومان درآمد دارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۳ ۰۱ مرداد ۱۴۰۱
بسیاریش به دلالها و بنگاهها ربط داره...ای کاش دولتمردان یه روش جدیدی برای عرضه و تقاضای مسکن پیدا کنند و دست دلالها و بنگاهها رو از این حوزه قطع کنند..طرف اومده خونشو 70 میلیون گذاشته برا فروش..بنگاهی به خریداری که آدم ضعیفیدبوده به این شرایط فروخته که..100 تومن نقد 40 تومن هم گفته که حالا که شما نداری من بجای تو به فروشنده میدم تو خورد خورد ماهیانه به من پس بده..خیلی از املاکیها همچین آدمهای پستی هستند
Iran (Islamic Republic of)
اقبال
۱۹:۴۰ ۰۱ مرداد ۱۴۰۱
سلام. کم شدن ارزش پول ملی، از دست رفتن اعتماد مردم به بازار سرمایه و سهام حاصل از سو مدیریت و رانت خواری مدیران کشوری، عدم افزایش تولید ناخالص ملی، کاهش ساخت و ساز به دلیل خروج سرمایه از کشور به دلیل سیاستهای غلط دولت و مجلس در اخذ مالیات از خانه های خالی و تشویق سرمایه داران به سرمایه گذاری در کشورهای همجوار و خارجی و صدها دلیل علمی و مسجل جهت افزایش قیمت مسکن وجود داره و نویسنده این گزارش سعی در مقصر جلوه دادن بنگاه های معاملات ملکی که از همین مردم هستند داره. لطفا بدون مقصود گزارش تهیه بفرمائید تا ما مخاطبین باشگاه وزین خبرنگاران جوان اعتمادمون رو به این پایگاه خوب خبری از دست ندهیم. مردم عادی و حتی صاحبان دفاتر املاک هرگز از افزایش قیمت و در نتیجه کاهش معاملات ملکی سود نبرده اند. ثبات قیمت مسکن در گرو افزایش تولید و حمایت از سرمایه گذاران واقعی در این بخش می باشد و تولید مسکن در مناطق فاقد زیرساخت و دور از مراکز اصلی شهر و محل کسب و پیشه افراد نه تنها سودی ندارد که باعث هدر رفت سرمایه کشور و ایجاد تورم به صورت غیر مستقیم میشود.
Iran (Islamic Republic of)
کاظم
۱۹:۳۴ ۰۱ مرداد ۱۴۰۱
بهتر است دولت بنگاه های معاملات املاک را جمع کرده و خرید و فروش خانه به شکل سازمانی و دولتی باشه قیمت زمین و ساخت مسکن هم با تولید نرم افزار های پیشرفته کامپوتری دقیقتر و علمی محاسبه شود و به همان شکل که مردم به بانک یا مراکز خدمات دولتی مراجعه میکنند برای خرید و فروش منزل به ان سازمان مراجعه کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۱ ۰۱ مرداد ۱۴۰۱
چرا اصلا به کارهایی که در دیگر کشورها اجراشده و الان هم میشه توجهی نمیشه انگار دلالی و هرگونه خطا در این کشور باید همچنان باقی بماند کنترل حسابهای اشخاص راه حل هر گونه بالا رفتن قیمتها و فساد هست
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۹:۳۱ ۰۱ مرداد ۱۴۰۱
بنگاه ها و املاکیها همراه با مافیای مسکن عامل گرانی و بحران هستند.
الان اکثر املاکیها موقع رهن و اجاره و یا فروش به مالکین پیشنهاد میکنند که بالاتر از حد معقول و قیمت اصلی به مشتری پیشنهاد دهند و سود اضافه را بین خود تقسیم کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۳ ۰۱ مرداد ۱۴۰۱
من ۲۰۰ پول پیش و ۹۵۰۰ اجاره می دادم. صاحب ملکم میگه بنگاهی جلوی منو گرفته و می پرسه هنوز مستأجر هست؟
خالیش کن. من نصف روزه ۵۰۰ پیش و ماهی ۲۵۰۰۰ اجاره می دهم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۳ ۰۱ مرداد ۱۴۰۱
برای ما که ۹۰ درصد گذاشت رو اجاره...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۵ ۰۱ مرداد ۱۴۰۱
اینطورم نیست که مسکن بیشتر مشکل جوانان باشه،شما برین دم بنگاه ها ببینین چقدر افراد مسن و میانسال مراجعه میکنن واسه تامین سرپناه
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۸:۴۲ ۰۱ مرداد ۱۴۰۱
اصلا ربطی به دلالی و املاکی ندارد ، همش به تورم سالانه و بالا رفتن هزینه نگهداری منزل و ... ربط دارد. تنها زمانیکه قیمت اجاره و خرید ثابت ماند ۲سال از ۹۲ تا ۹۴ بود که به لطف تولید مسکن مهر در وزارت آقای نیکزاد بود.و دیگر هیچ.
Iran (Islamic Republic of)
7891
۱۸:۱۶ ۰۱ مرداد ۱۴۰۱
من نظری ندارم ولی فقط میدانم که فرعون قبل از این که پادشاه و خدا شود زمین میخرید و به مردم برای دفن اجساد مردگانشان میفروخت. همین امر موجب تشکیل ثروت انبوه شد برای او.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۲ ۰۱ مرداد ۱۴۰۱
از پر درآمدترین کارها انهم در آشوب و بی نظارتی و بد نظارتی مسولین، ساخت وساز و دلالی خانه، پزشکی و موسسات آموزش کنکور هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۸ ۰۱ مرداد ۱۴۰۱
دلال ها مثل آب خوردن از مسکن پول در می آورند امروز میخرند چند روز بعد چند برابر میفروشند مجددا با پول دوبله شده یکی دیگه میخرن در ضمن به مصرف کننده نه خونه میفروشن ونه ازش خرید میکنن.
United States of America
ناشناس
۱۷:۵۲ ۰۱ مرداد ۱۴۰۱
بازار مسکن در دست مافیا است مثل ماشین سازی که از بی قانونی سؤاستفاده می کند.مملکت خائن زیاد دارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۷ ۰۱ مرداد ۱۴۰۱
واقعا باید فکر جدی برای این دلالان مسکن بشه که خون مردم رو میمکنند و کسی هم نیست که جلودارشان باشه وازاد و راحت هر کاری بخان میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۳ ۰۱ مرداد ۱۴۰۱
تا موقعی که خود دولت دلالی میکنه نمیشه از کس دیگری توقع داشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۱ ۰۱ مرداد ۱۴۰۱
اصلا عدالت قانون نظام و قانون تو کشور ما فقط وفقط جیب دلال ها رو پر میکنن چون خود دولت دلال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۹ ۰۱ مرداد ۱۴۰۱
چرا همش میگین دولت گذشته خونه خود من پارسال متری۳۰ تومن بوده امسال شده ۴۵ تومن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۸ ۰۱ مرداد ۱۴۰۱
3ماهه گزاشتم برا فروش.مشتری نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۶ ۰۱ مرداد ۱۴۰۱
به همان شکل که مدیران و قطعه سازان و‌ گمرک و خودروسازان ..... در میارن
خودتون کار پایه ای نکردید و دلال بودین و دلال آوردین
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۶:۲۴ ۰۱ مرداد ۱۴۰۱
شما که لالایی بلدین چرا خابتون نمیبره همش میگین تقصیر اینه تقصیر اونه هیچ کاری هم نمیکنید لااقل سالای گذشته حقوق هم درصدی افزایش پیدا میکرد که اونم جلوشو گرفتن
آخرین اخبار