جشنواره زردآلو در مرند

دومین جشنواره زردآلو در شهرستان مرند قطب تولید این محصول در آذربایجان شرقی در حال برگزاری است.

آقای علی صیادی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند در مراسم افتتاحیه این جشنواره گفت: سطح زیر کشت باغات زردآلو در شهرستان مرند ۲۷۰۰ هکتار است که رتبه اول را در تولید زردآلو در استان به خود اختصاص داده و پیش‌بینی‌شده است امسال ۳۲ هزار و ۴۰۰ تن زردآلو در این شهرستان تولید شود.

او افزود: در این شهرستان ارقام مختلف زردآلو تولید می‌شود که ۱۷ رقم زردآلو شناسایی‌شده است که ۲۰ درصد از محصول تولیدی به‌صورت تازه خوری و ۸۰ درصد تبدیل به قیسی یا برگه و چیپس زردآلو می‌شود.

او ادامه داد: از بهترین ارقام زردآلو‌های شهرستان می‌توان به ارقام عسگر آباد، نصیری، تبرزه (شامل قرمزی، ساری، قره)، اردوباد، شاهرودی و ... را نام برد که هم قابلیت تازه خوری و هم قابلیت خشکباری دارد.

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند اضافه کرد: علاوه بر اینکه تولیدات زردآلوی شهرستان مرند در صنایع تبدیلی ایجاد شده در شهرستان فرآوری می‌شود، تولیدات شهرستان‌ها و استان‌های همجوار نیز در این منطقه به قیسی یا برگه تبدیل می‌شود.

آقای تراب محمدی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی هم هدف از برگزاری چنین جشنواره‌هایی را معرفی پتانسیل‌های شهرستان‌های استان عنوان کرد و گفت: شهرستان مرند یکی از شهرستان‌های تاریخی با دارابودن جاذبه‌های گردشگری و محصولات متنوع کشاورزی است که میتوان از هرکدام از این ویژگی‌ها در بخش‌های مختلف برای آبادانی شهرستان بهره گرفت.

اوافزود: بهترین نوع زردآلو استان در شهرستان مرند تولید می‌شود، ولی به دلیل نبود صنایع تبدیلی، این محصول باارزش غذایی بالا آن چنان که باید معرفی نشده است و همچنان به صورت سنتی فرآوری و به بازار عرضه می‌شود.

آقای داود عباسی فرماندار شهرستان مرند نیز با تاکید بر اینکه باید کشاورزی از سنتی به صنعتی و مکانیزه تبدیل شود افزود: ما باید ارتباط صنعت و کشاورزی را افزایش بدیم و حرکت ما باید به‌طرف صنایع تبدیلی باشد در غیر اینصورت خام فروشی با هزینه‌هایی که کشاورز دارد مقرون‌به‌صرفه نیست.

برگزاری نمایشگاه عرضه زردآلو، فرآورده‌های جانبی محصولات تابستانه و صنایع‌دستی به همراه اجرای برنامه‌های فرهنگی و آموزشی و مسابقات نقاشی و عکاسی از برنامه‌های جنبی دومین جشنواره زردآلو در مرند است که تا پایان تیر در پارک قوناخلار این شهر برگزار می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.