از کابوس ارتش آمریکا تا انتحاری هزار کیلومتری در خدمت ناودسته پهپادی نداجا + تصاویر

در جریان رونمایی ارتش از ناو دسته پهپادبر خود، با فهرستی بلند از پرنده‌های بدون سرنشین شناخته شده و ناشناسی روبرو هستیم که طیف گسترده‌ای از توانایی‌های شناسایی و عملیاتی را برای نداجا به همراه دارند.

روز جمعه ۲۴ تیرماه در حالی که برخی دشمنان فرامنطقه ای، به دنبال همپیمان و پایگاه برای رژیم صهیونیستی می‌گشتند، اولین ناودسته پهپادبر نیروی دریایی راهبردی ارتش متشکل از یگان‌های شناور سطحی و زیرسطحی با حمل انواع پهپاد‌های رزمی، شناسایی و انهدامی رونمایی شد که بازتاب‌های فراوان داخلی و خارجی داشت و نشان داد نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، آماده ایفای نقش‌هایی بزرگتر در آب‌های بین المللی و آزاد می‌شود که هم شامل ماموریت‌های شناسایی و هم عملیاتی در صورت نیاز خواهد بود.

در جریان این رونمایی، طیف قابل توجهی از پرنده‌های بدون سرنشین ایرانی با قابلیت‌های مختلف را شاهد بودیم که روی حداقل دو شناور لاوان و دلوار نصب و چندین مورد از آن‌ها نیز پرتاب شدند. مشرق در اولین گزارش خود در خصوص این دستاورد مهم نیروی دریایی ارتش به کلیاتی از اهمیت پرنده‌های بدون سرنشین در نبرد دریایی و قابلیت‌هایی که این پرنده‌ها برای ناوگان نداجا ایجاد می‌کنند، اشاره کرد، اما در این گزارش نگاهی جامع‌تر به پرنده‌های بدون سرنشین موجود در این رونمایی خواهیم داشت.

همانطور که در این رونمایی نیز قابل مشاهده بود، پرنده‌های بدون سرنشین عمود پرواز برای نشست و برخواست از محیط شناور‌های نظامی کوچک یا شناور‌هایی که فضای خالی کمی دارند یک گزینه مطلوب به حساب می‌آیند. نیروی دریایی ارتش نیز از چند سال پیش ساخت پهپاد‌های سری پلیکان را در دستور کار قرار داد و این پرنده‌های بدون سرنشین، با توجه به به قابلیت عمود پروازی به راحتی از روی شناور‌های نداجا به پرواز در آمده و در بحث شناسایی ماورای خط دید، کارایی دارند. یکی از مشهورترین آن‌ها یعنی پهپاد عمود پرواز "پلیکان" برای اولین بار در آذر ماه سال ۱۳۹۸ توسط نیروی دریایی ارتش رونمایی شد. این نوع طراحی در مجموعه بدون سرنشین‌های به پروازی به مولتی روتر و یا کوآد کوپتر نیز معروف هستند.

از کابوس ارتش آمریکا تا انتحاری هزار کیلومتری در خدمت ناودسته پهپادی نداجا + تصاویر

پرنده بدون سرنشین پلیکان

این پهپاد با استفاده از چهار موتور عمودپرواز و یک موتور پیشران پرقدرت توانایی نشست و برخاست عمودی از روی شناور در حال حرکت را دارد. مولتی روتور‌ها که معروف‌ترین شاخه آن‌ها یعنی کوآدروتور‌ها یا کوآدکوپتر‌ها هستند همانند بالگرد‌ها به صورت عمودی توانایی نشست و برخاست دارند و ترکیب آن‌ها با پیکربندی هواپیما هم نیاز به باند پرواز را از میان برداشته و هم امکان بهره بردن از قابلیت‌های پروازی هواپیما را در فاز پیمایشی یا کروز از مراحل پرواز ایجاد می‌کند. این راهکار منتخب نیروی دریایی ارتش برای رسیدن به یک پهپاد شناسایی از نوع هیبریدی (ترکیبی) قابل بکارگیری بدون دردسر‌های سازوکار‌های مکانیکی و نیوماتیکی و ... روی عرشه شناور‌های این نیرو بوده است.

در حال حاضر درباره مشخصات پروازی یا توانایی‌های دقیق این پهپاد اطلاعات و عدد مشخصی در دسترس نیست، اما نگاهی به ظاهر پلیکان نشان می‌دهد که شاید برای طراحی و ساخت آن به نوعی از پهپاد مهاجر ۲ الگو گرفته شده باشد. در این صورت منطقی خواهد بود اگر حدود برد پروازی حدود ۱۰۰ کیلومتر و ارتفاع پروازی بین ۳ تا ۵ کیلومتر را برای آن در نظر بگیریم.

دیگر پرنده بدون سرنشین به کار رفته در این رونمایی هما نام دارد. این پهپاد در حقیقت جدیدترین پهپاد ارتش جمهوری اسلامی ایران با قابلیت پرواز هیبریدی است که توان پرواز به صورت عمودی و کروز را دارد. هرچند هنوز اطلاعات بیشتری از قابلیت‌های این پهپاد منتشر نشده، اما مشخصات ظاهری آن شبیه به پهپاد‌های معراج نیروی زمینی و دریایی سپاه است.

از کابوس ارتش آمریکا تا انتحاری هزار کیلومتری در خدمت ناودسته پهپادی نداجا + تصاویر

پرنده بدون سرنشین هما

پهپاد معراج سپاه قادر است با سرعت ۱۴۰ کیلومتر تا ارتفاع ۱۲۰۰۰پایی پرواز کند. وزن برخاست آن ۳۳ کیلوگرم است و می‌تواند محموله‌ای به وزن ۵ کیلو را حمل کند و سوخت مصرفی آن ۱۰ لیتر است. مداومت پرواز آن ۱۰.۵ ساعت و برد لینک دیتای آن ۱۵۰ کیلومتر است. پهپاد عمود پرواز دیگری که در این رونمایی دیده شده چمروش نام دارد. این پرنده بدون سرنشین از نظر چیدمان موتور‌ها تقریبا شبیه به پلیکان بوده، ولی مشخصا از نظر ابعاد و قطعا مشخصات پروازی در سطح پایین‌ترین نسبت به آن قرار دارد.

از کابوس ارتش آمریکا تا انتحاری هزار کیلومتری در خدمت ناودسته پهپادی نداجا + تصاویر

پهپاد چمروش

کابوس سپاه ابرهه در ناوگان نداجا

خانواده پهپاد‌های ایرانی سری ابابیل را باید از جمله اولین پرنده‌های بدون سرنشین تولید انبوه شده در ایران به حساب آورد که قدمت ان‌ها شاید به اوایل دهه ۷۰ شمسی برسد، اما به هیچ عنوان نباید این پرنده‌های با سابقه را دستکم گرفت. از ماموریت‌های آموزشی برای واحد‌های پدافندی، حمل محموله‌های اپتیکی و شناسایی با سابقه رصد ناو‌های هواپیمابر آمریکا در منطقه و همچنین ماموریت انتحاری از جمله قابلیت‌های پهپاد ابابیل ۲ به حساب می‌آید.

ابابیل-۲ با مداومت پرواز ۱.۵ ساعته می‌تواند تا ۲۰۰ کیلومتر برد عملیاتی داشته باشد و بیشینه سرعت کروز آن به ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این پهپاد می‌تواند تا ارتفاع بیش از ۳ کیلومتر از سطح زمین ارتفاع بگیرد و در عملیات مراقبت و شناسایی می‌تواند مساحتی معادل ۷۷۰ کیلومتر مربع را پایش کند.

از کابوس ارتش آمریکا تا انتحاری هزار کیلومتری در خدمت ناودسته پهپادی نداجا + تصاویر

به پرواز در آمدن پهپاد ابابیل ۲ از روی شناور دلوار

سامانه ناوبری ابابیل-۲ GPS/INS است و نوع هدایت و کنترل آن هم می‌تواند به صورت کنترل از راه دور باشد و هم خودکار، که در حالت خودکار برد این پهپاد افزایش خواهد یافت. نیروی پیشران این پهپاد از یک موتور پیستونی دو سیلندر تامین می‌شود که با توان ۲۵ اسب بخار، مصرف سوختی در حدود ۵ لیتر بر ساعت دارد.

این پهپاد نیازی به پرواز کردن از روی باند نداشته و از روی یک ریل شتاب دهنده از پشت یک وانت قابل به پرواز در آوردن است. اخیرا نیروی دریایی سپاه نیز قابلیت به پرواز در آوردن این پرنده‌های بدون سرنشین از روی قایق‌های تندرو خود را به صورت عملیاتی به نمایش گذاشته شده است. در جریان رونمایی نداجا نیز به پرواز درآمدن این پهپاد از روی کشتی‌ها با یک شتاب دهنده اولیه به نمایش در آمد.

در خانواده ابابیل، نمونه ابابیل ۳ و گونه ارتقاء یافته آن یعنی اطلس نیز حضور دارند که این نمونه‌ها بر خلاف گونه شماره ۲ از چرخ و ارابه فرود بهره می‌برند. نکته جالب این که این مدل چرخ دار نیز در نداجا به پیشران راکتی مجهز شده و از یک فضای کوچک قابلیت اوج گیری و سپس پرواز کردن با موتور اصلی خود را دارد. این پرنده بدون سرنشین را می‌توان در نقش شناسایی به کار برده و همچنین این توانایی را دارد که با تسلیحاتی مثل بمب‌های هوشمند سری قائم یا موشک‌های هدایت شونده سری الماس مسلح کرد.

از کابوس ارتش آمریکا تا انتحاری هزار کیلومتری در خدمت ناودسته پهپادی نداجا + تصاویر

دایره سبز پهپاد‌های ابابیل ۴ - فلش قرمز پهپاد ابابیل ۲ - دایره آبی پهپاد‌های آرش

ابابیل با موتور ۴ سیلندر بنزینی، مداومت پرواز ۸ ساعته و قابلیت پرواز تا عمق ۲۵۰ کیلومتری می‌تواند تصاویر را به صورت همزمان به ایستگاه‌های کنترل زمینی و یا هر پلت‌فرم دیگر ارسال کند. این پهپاد ساخت صنایع هسا از بدنه کاملا کامپوزیت برخوردار بوده و توانایی پرواز در ارتفاع ۱۵ هزار پایی را دارد. ذکر این مسئله نیز مهم است که در اطلاعات منتشر شده مربوط به این رونمایی به حضور پهپاد‌های ابابیل ۲ و ابابیل ۴ اشاره شده است. پهپاد ابابیل ۲ که با طراحی خاص خود مشخص بوده و به نظر ابابیل ۴ نیز در حقیقت نمونه‌ای توسعه یافته و ادامه طرح ابابیل ۳ و اطلس باشد.

دو انتحاری راهبردی ایران برای نداجا

اما در جریان رونمایی نداجا، دو پهپاد مهم ایرانی با قابلیت حمله برق آسا نیز رویت شدند. یک پرنده بدون سرنشین انتحاری آرش که در مدل تحویل شده به نداجا بردی در حدود هزار کیلومتر داشته و تقریبا جزو تسلیحات جدید به خدمت در آمده در آجا به حساب می‌آید. این پهپاد با توجه به برد بالای خود امکان ضربه زدن به اهداف در فاصله بسیار بالا را ایجاد کرده و نوعی از فضای عملیات ضد دسترسی را در اطراف ناوگروه ایرانی ایجاد می‌کند.

از کابوس ارتش آمریکا تا انتحاری هزار کیلومتری در خدمت ناودسته پهپادی نداجا + تصاویر

پهپاد‌های آرش، کرار و ابابیل ۲ روی ناو نداجا

پرنده بدون سرنشین مهم بعدی کرار است. یکی از معروف‌ترین پرنده‌های بدون سرنشین ایرانی که از پیشران جت استفاده کرده و بردی در حدود ۱۰۰۰ کیلومتر و سرعتی در حدود ۹۰۰ کیلومتر بر ساعت دارد. کرار در سال‌های اخیر دچار تغییرات زیادی شده و برای ماموریت‌های گوناگون از جمله حمله با مهمات سقوط آزاد و هدایت شونده، شناسایی، پهپاد هدف و حمله انتحاری توسعه پیدا کرده است. به صورت دقیق مشخص نیست، کرار در کدام نقش روی شناور‌های نداجا نصب شده، ولی به صورت گمانه زنی احتمالا در نقش‌های شناسایی و انتحاری محتمل‌ترین گزینه‌ها برای این پهپاد باشد.

ژوبین؛ آیا با اولین مهمات سرگردان نداجا رو به رو هستیم؟

در تصاویر مربوط به این رونمایی، تصویری از به پرواز درآمدن یک پهپاد کوچک به نام ژوبین با شتاب دهنده اولیه از روی زیردریایی طارق از کلاس کیلو نداجا مشاهده شد. به صورت کلی شاهد یک طراحی استوانه‌ای و دم V شکل هستیم. بخش جلویی این پهپاد از بدنه، قطر کم تری داشته و تداعی کننده نوعی سر جنگی یا سامانه اپتیکی است.

از کابوس ارتش آمریکا تا انتحاری هزار کیلومتری در خدمت ناودسته پهپادی نداجا + تصاویر

نداجا در خصوص این پرنده بدون سرنشین جدید خود هیچ گونه اطلاعات، مشخصات یا مختصاتی را ارائه نکرده، ولی ظاهر این پهپاد و نگاهی به نمونه‌های مشابه آن در جهان این احتمال را بسیار تقویت می‌کند که ژوبین ایرانی یک پرنده بدون سرنشین انتحاری با میزان مواد منفجره کم برای انجام عملیات علیه اهداف خاص موسوم به مهمات سرگردان است. آزمایش آن از یک زیردریایی نیز بر احتمال خاص بودن و انجام ماموریت‌های ویژه توسط این پهپاد، صحه می‌گذارد. همچنین در اطلاعات اعلام شده در خصوص این رونمایی، به وجود یک پرنده بدون سرنشینی به نام باور ۵ اشاره شده که در تصاویر و توضیحات رسمی، اطلاعات خاصی از آن وجود ندارد.

منبع: مشرق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۴ ۳۰ تير ۱۴۰۱
چرا باید دائما بر آتش دشمنی خود خواسته با آمریکا بدمید در حالی که تضاد منافع واقعی با این کشور نداریم و در بیشتر اوقات دشمنان مشترک و منافع مشترک داریم؟نمونه اش صدام و طالبان و داعش و تهدیدات روسیه بر حاکمیت ایران در دریای خزر و منابع َآن ؛ یا مشارکت در تامین انرژی اروپا که بازی برد برد برای همه ی دنیاست و از تک خوری قطر و ... از منابع مشترک جلو گیری می کند .
همچنین نقش آمریکا در ثبات جهان و استقلال و حفظ تمامیت ارضی کشورها که به نفع همه ی کشورها به ویژه کشور عزیزمان است را هم نمی توان نادیده گرفت قدرت گیری امثال روسیه و چین می تواند تهدید کننده ی ثبات و به ضرر ما می باشد همانگونه که در قضیه اکراین به همه ثابت شد
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم
۱۷:۴۰ ۳۰ تير ۱۴۰۱
درودبیکران برشما.مااگه قدرت نظامی نداشتیم اسرائیل به جای پارس کردن به ماحمله میکرد.حتی عربستان وسگهای وحشی آمریکایی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۳۰ تير ۱۴۰۱
الله اکبر الله اکبر احسنت برشما
United States of America
Assad
۰۹:۱۴ ۳۰ تير ۱۴۰۱
تا نباشد چوب تر فرمان نبرد گاو( اسرائیل ) و خر ( امریکا ).
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۸ ۳۰ تير ۱۴۰۱
عای است افتخار کشورمان در منطقه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۰:۱۳ ۳۰ تير ۱۴۰۱
از نبردبان ترقی در کشور فقط موشک و پهباد و تانک و هرچی وسایل نابود کننده هست داریم سرمایه میگذاریم تو ماشین سازی تو عمران جاده پل تو ساختمان تو شهرداری ووو خیلی عقب ماندیم
Iran (Islamic Republic of)
تکاور
۲۲:۲۳ ۲۹ تير ۱۴۰۱
درووود بر تکاوران ارتش
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۹:۵۲ ۲۹ تير ۱۴۰۱
تا وقتی شما وامثال شما همه چیزو حتی امنیت رو با نون مقایسه میکنید نوکر اسراییل وآمریکا باقی خواهید موند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۵ ۲۹ تير ۱۴۰۱
ایران مقتدر خیلی خوبه
ولی اقتدار تو سیاست و اقتصاد و معیشت و علم و فرهنگ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۲ ۲۹ تير ۱۴۰۱
حتما شوخی میکنید،،برای مقابله با اون هیولای آمریکایی ،احتیاج به یک میلیارد پهپاد پیشرفته،یک میلیارد قایقای مسلح و یک میلیارد تن مواد منفجره،و صدها کشتی جنگی و یک میلیارد نیروی انسانی هست.
Iran (Islamic Republic of)
فرهادشیاسی
۱۸:۵۵ ۲۹ تير ۱۴۰۱
سلام وخداقوت خدمت حافظان این سرزمین مقدس وادامه دهندگان راه شهدا عزیز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۴ ۲۹ تير ۱۴۰۱
ازلحاظ نظامی کابوس اصلی آمریکاییهاکه لیم کردندوبه زبان نمی آورند آن زمانی هست که زیردریاییهای اتمی ایران درکنارشهرهای این کشور درآنسوی اقیانوسها حضوری قدرتمندانه امانامرئی ونامحسوس داشته باشه،اون روز،روزعزای عمومی یانکی هاوآمریکایی هاهست
United States of America
حسن بابایی
۱۸:۵۲ ۲۹ تير ۱۴۰۱
سلام،، درود بیکران بر سلحشوران زمین وهوا، دریا،، زنده پایدار باد بر متخصصان جوان ارتش و سپاه جمهوری اسلامی ایران، هرروز تان خبرخوش، ونگرانی فزاینده بردشمنانتان،،
Pakistan
ناشناس
۱۷:۲۹ ۲۹ تير ۱۴۰۱
به چه درد میخوره،نون میشه؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۲:۲۲ ۲۹ تير ۱۴۰۱
تو چی میفهمی امنیت یعنی چی
Iran (Islamic Republic of)
سالاری
۲۳:۴۵ ۲۹ تير ۱۴۰۱
هم نونمبشه هم اب هم غیرت هم اقتدار مگربیخردباشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۴ ۳۰ تير ۱۴۰۱
تاسف که همه چیز رو توی نون می بینی!!!!
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۴:۱۲ ۲۹ تير ۱۴۰۱
مرگ بر آمریکا اسرائیل و مزدوران داخلی و خارجی آنها
Iran (Islamic Republic of)
رضامروی
۱۵:۳۸ ۲۹ تير ۱۴۰۱
درود بر حافظان ایران ،هیچ ایرانی نجیبی خواهان مرگ و نابودی دیگران نیست ،مردم بافرهنگ و باصفای ایران خواهان زندگی مسالمت آمیز در کنار سایر ابنا بشر هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۷ ۲۹ تير ۱۴۰۱
عزیز دل
منظور از مرگ بر آمریکا یا اسرائیل و غیرُه، آرزوی نابودی تفکر صهیونیستی و استکباری در کل جهان و امید برای صلح در این کره خاکی است.
امروز، نماد ستیزه‌رویی و خسارت برای بشر، سردمدارن آمریکا و اسرائیل و امثالهم هستند و مرگی که گفته میشه، مرگ بر تفکر اونهاست...
و الّا ما که با مردم ساکن در اون سرزمین ها پدرکشتگی نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۶ ۲۹ تير ۱۴۰۱
من هم مثل هر ایرانی دیگه از پیشرفته وطنم خوشحال میشم حالا چه نظامی باشه چه علمی فرهنگی‌ ولی دوست من من هیچ وقت نمیگم مرگ بر آمریکا چون میدونم چه مردمان خوبی داره اون سیاستمداران هستند که بد هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۲۹ تير ۱۴۰۱
دلاوران ارتش -ناجا،خسته،نباشید احسنت،احسنت،خدا،قوت،ان شاءالله،انهدام،ونابودی،اسرائیل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۷ ۲۹ تير ۱۴۰۱
خدا قوت به ایرانی بودن خود افتخار می کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ص _ ن
۱۲:۵۶ ۲۹ تير ۱۴۰۱
درود بر اقتدار نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۲۹ تير ۱۴۰۱
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
احمدرضا دارایی
۱۱:۳۵ ۲۹ تير ۱۴۰۱
سلام وممنون از زحمات نیروهایه مسلح
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۲ ۲۹ تير ۱۴۰۱
یارانه هم قراره قطع بشه هرکی ناراحته ازایران بره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۲۹ تير ۱۴۰۱
ماشاالله به همه فرزندان غیور ایرانی مخصوصا در نیروهای مسلح و مدافع وطن در ارتش قهرمان و سپاه پیروز...خدا شما رو از همه خطرات حفظ کنه...دلشادیم از داشتن شما برادران سرافراز...ماشاالله،فالله خیر حافظ و هو ارحم الراحمین...