پایش روزانه مناطق جنگلی چهارمحال و بختیاری برای مقابله با آفات

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به آغاز پایش روزانه از جنگل‌های بلوط استان گفت: تاکنون در خصوص مشاهده پروانه سفید برگ‌خواربلوط در جنگل‌های بلوط گزارش موثقی اعلام نشده است.

آقای احمدی  با تاکید بر اینکه آفات برگ خوار در چهارمحال و بختیاری وجود دارد، گفت: این آفات بیشتر در فصل بهار بروز می‌کنند و برای مقابله با این آفات روش‌هایی از جمله سمپاشی و پایش جنگل‌ها انجام می‌شود.

 برای مقابله با آفت جوانه خوار بلوط و پروانه سفید و مبارزه با خشکیدگی در جنگل‌های بلوط زاگرس یک عزم ملی اتفاق افتاده است و در ماه جاری نیز یک جلسه با حضور استانداران ۴ استان زاگرس نشین، مدیران منابع طبیعی و آبخیزداری و روسای جهادکشاورزی و وزیر جهادکشاور‌ی در وزارتخانه برای بررسی علمی و کارشناسی برگزار شد.

 در این جلسه مقرر شد که از طریق مراکز تحقیقاتی، علمی و دانشگاهی با همکاری دستگاه‌های اجرایی و خرد جمعی نسبت به بررسی موضوع چاره اندیشی شود و ادارات کل منابع طبیعی و مرکز تحقیقات استان‌های زاگرسی در صدد شناسایی مناطق و پایش روزانه عرصه‌های جنگلی اقدام کنند و چنانچه پروانه سفید در این مناطق مشاهده شد برای سازمان ارسال شود.


بیشتر بخوانید


کارگره تحقیقاتی با حضور مراکز دانشگاهی و مرکز گیاه پزشکی استان و مرکز تحقیقات باید نسبت به شناسی انواع آفات وارده به جنگل‌ها و برخی موارد آفات در مراتع اقدامات لازم انجام دهند تا پس از تهیه گزارش نهایی مراکز، طرح موضوع در هیات دولت توسط وزیر جهاد کشاورزی برای دریافت اعتبارات لازم برای پیشگیری و مقابله با آفات در جنگل‌های زاگرس انجام شود.

 منابع مالی و امکانات لازم برای مقابله با آفات بر اساس میزان حضور آفات و وارد شدن خسارت به درختان بلوط در مناطق مختلف پرداخت می‌شود.

از مردم و جوامع محلی خواسته شده در صورت مشاهده آفت و پروانه سفید برگ خوار، ادارات منابع طبیعی شهرستان را مطلع کنند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.