ماجرای درگیری در قطار مشهد_اهواز چه بود؟

دیروز فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که نشان دهنده درگیری در یکی از واگن‌های قطار در مسیر مشهد به اهواز بود به طوری که در این فیلم مسافران از نبود تهویه هوا و سرمایش در واگن‌ها گلایه‌مند بودند.

این اتفاق در نهایت منجر به درگیری با مامواران قطار و پلیس و استفاده از اسپری فلفل شد.

در این فیلم مسافران به نبود وسایل تهویه قطار اعتراض داشتند که در همین زمینه باشگاه خبرنگاران جوان چندین بار اقدام به پیگیری ماجرا از شرکت راه آهن شد، اما این پیگیری‌ها بدون پاسخ ماند؛ دیروز شرکت راه آهن اطلاعیه را در این خصوص منتشر کرد که این اطلاعیه بدون هیچ اطلاع رسانی منتشر شد!

در این اطلاعیه آماده است: " قطار مسافری مشهد-اهواز متعلق به یکی از شرکت‌های حمل و نقل ریلی مسافری بخش غیر دولتی با بازدید مامورین فنی و بدون کوچکترین نقص فنی از مشهد حرکت نموده و پس از طی حدود ۷۰۰ کیلومتر، تهویه یکی از ۱۲ واگن این قطار (واگن شماره ۵) به علت نشت گاز سیستم تهویه، از کار افتاده است که پس از هماهنگی‌های لازم توسط رئیس قطار، شارژ گاز این سالن، در ایستگاه راه آهن تهران انجام و مشکل برطرف شده است و بعد از سیر حدود ۱۵۰ کیلومتر و در بلاک قم- ساقه، به دلایلی که توسط متخصصین فنی در حال بررسی دقیق می‌باشد، برق و تهویه سالن‌ها دچار اختلال شده و مجددا در ایستگاه دورود، مشکل برق و تهویه قطار رفع شده است. "

در ادامه چند نفر از افراد متعلق به یک کاروان گروهی در سالن ۵ که از بروز نقص فنی معترض بودند، از توضیحات رئیس قطار اقناع نشده و با ایجاد درگیری، مانع از خروج رئیس قطار از سالن ۵ و انجام وظیفه وی در قطار شدند. سپس پلیس، جهت تامین نظم قطار در ایستگاه بیشه در قطار حضور یافت. افراد معترض مذکور، با کشیدن مکرر ترمز اضطراری، با اختلال در حرکت قطار، موجب به مخاطره افتادن ایمنی سیر قطار شده و ضمن درگیری با پلیس، اقدام به شکستن شیشه قطار نمودند.

لازم به ذکر است در درگیری پیش‌آمده، مامور پلیس از اسپری دفاع شخصی استفاده نموده است که دلیل آن، دفاع از خود و بیم خلع سلاح و خطرات جانی برای سایر مسافران عنوان شده و جزئیات آن در حال بررسی است.

در نهایت در ایستگاه راه آهن اندیمشک چند نفر از مسافران کاروان مذکور در سالن ۵، پس از پیاده شدن، توسط پلیس ایستگاه جلب و به پاسگاه پلیس هدایت شدند که با وساطت برخی از مسئولین محلی، رئیس قطار و شرکت مالک قطار مسافری از شکایت علیه این مسافران مبنی بر ایجاد بی نظمی و ورود خسارت به قطار، انصراف دادند؛ که بر اساس دستورالعمل مربوطه،   تمامی  این قطار از روز گذشته می‌توانند نسبت به دریافت ۵۰ درصد از بهای بلیت خود اقدام  کنند.

آقای آوایی نماینده مردم دزفول در مجلس اعلام کرده است که قطار‌های مسیر جنوب از بی کیفیت‌ترین و فرسوده‌ترین ناوگان در شبکه ریلی کشور و متاسفانه در حادثه قطار مسیر مشهد به اهواز  امیدوار هستیم که مسئولان راه آهن با خاطیان این حادثه برخورد کنند.

با توجه به آنکه روند نوسازی وبازسازی واگن یکی از مهمترین اولویت‌های شرکت راه آهن است  و در ۱۳ تیر مراسمی با حضور وزیر راه وشهرسازی در خصوص  بهره برداری از  ۳۱۹ دستگاه ناوگان ریلی به ارزش قریب به ۱۰۰۰ میلیارد تومان برگزار شد که در این مراسم از   ۳۰۵ دستگاه واگن باری نو، ۶ دستگاه لکوموتیو نو، ۷ دستگاه واگن مسافری بازسازی شده و ۱ دستگاه لکوموتیو بازسازی شده است. این تعداد ناوگان، صد درصد در شرکت‌های داخلی تولید شده است.

گفته آقای رجبی رئیس انجمن شرکت‌های حمل و نقل ریلی مسافری روند بازسازی واگن‌ها بسیار هزینه بر است و باتوجه به آنکه تبصره ۱۸ هم در این بخش به مرحله پایانی خود رسیده است بنابراین روند نوسازی و بازسازی واگن‌ها کمی زمان برو هزینه بر خواهد شد.

برچسب ها: راه آهن ، قطار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۴ ۲۵ تير ۱۴۰۱
هواپیما ها مرتب دچار سانحه میشن قطارها فرسوده، اتوبوس های واژگون میشن..... یعنی حرکت کشور به سوی فقر خاموش
همه امکانات کشور مستهلک میشن وتوانایی بازسازی و تعویض اونا نداریم وهر روز باید یه خبر از تصادف، واژگونی از خودروها ، خارج شدن ازریل. .. بشنویم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۳ ۲۵ تير ۱۴۰۱
ملتو گرما زده کردن فقط 50% ؟
باید کل پول بلیط مسافرا رو پس بدن
Iran (Islamic Republic of)
گمنام
۱۵:۲۷ ۲۵ تير ۱۴۰۱
نیروی انتظامی کار درستی انجام داده، اگر از خودش دفاع نمیکرد و مشکلاتی برای افسران انتظامی پیش میومد، همین هایی که مدعی هستند چرا اسپری استفاده شده میگفتند باید از خودش دفاع میکرد، کسی که بخودش اجازه میده جلوی نیروی انتظامی که با لباس نظامی، و حین خدمت هست بی حرمتی کنه و درگیری ایجاد کنه باید برخورد جدی بشه باهاش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۲ ۲۵ تير ۱۴۰۱
کشیدن تمرز واختلال کار خطرناکیه ممکنه بود قطار با
قطارهای دیگه برخورد خود اونوقت فاجعه بزرگ

و مسئولین باید رسیدگی کنند وناوگانهای نو وارد کنند
خب هوا گرم تو ی اتاقک آهنی حبس باشید
آدم رو عصبی میکنه
Iran (Islamic Republic of)
حکمت
۱۳:۴۲ ۲۵ تير ۱۴۰۱
باسلام، متاسفانه ناوگان جنوب راه‌آهن بسیار فرسوده و میشه گفت از رده خارج می‌باشد، شما به وضوح شهروند درجه سه بودن را نسبت به قطارهای تهران به مشهد حس می کنید. من خودم تجربه مسافرت به مشهد با این قطار داشتم، بسیار کند، آلوده و سیستمهای خنک کننده ای که بوی فاضلاب میده و متاسفانه مسئولین قطار هم پاسخگو نیستند.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۴۰ ۲۵ تير ۱۴۰۱
واقعا جای تاسف داره که واقعیت رو برعکس جلوه میدهید. این افراد زائران حرم امام رضا(ع) بودند و از افراد متدین و مذهبی و عضو جلسات قران شهرستان دزفول بودند که بخاطر اعتراض به حق در مورد عدم روشن شدن سیستم سرمایشی قطار در اون گرما مورد حتک حرمت قرار گرفتند که در این بین فردی که از جانبازان دفاع مقدس بود بخاطر استنشاق گاز اشک آور بیهوش میشوند و تعدادی از بچه های جلسات قران که نوجوان بودند نیز بر اثر اشتنشاق گاز اشک آور دچار مشکل تنفسی شدند. بعد بجای عذرخواهی از این قضیه اومدند و دستگیرشون هم کردند. واقعا متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۶ ۲۵ تير ۱۴۰۱
وظیفه پلیس ایجادامنیت است وبرخوردباخاطیان فرقی نمی کندچه کسی باشندجانبازوغیرجانبازنداردونیازی هم به عذرخواهی بعدانجام وظیفه ندارداگراینطورپیش برودکه سنگ روی سنگ بندنمی شود
آخرین اخبار