صلیب سرخ از افزایش نرخ مواد غذایی در افغانستان ابراز نگرانی کرد + فیلم

صلیب سرخ اعلام کرده است که با وجود ادامه کمک‌ها، نیازمندی‌های بشری در افغانستان به گونه قابل توجهی افزایش یافته است.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با ابراز نگرانی گفته است که بهای مواد خوراکی، نفت و دیگر اقلام ضروری در افغانستان به گونه بی‌سابقه ای افزایش یافته و شهروندان این کشور توان خرید آن را ندارند.

این کمیته در گزارشی گفت که پس از مسلط شدن دوباره طالبان بر افغانستان، تنها نرخ آرد، ۶۸ درصد، روغن ۵۵ درصد، تیل دیزل ۹۳ درصد و کود کیمیاوی تا ۱۰۷ درصد افزایش یافته است.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ قطع کمک‌های بین‌المللی، مسدود ماندن دارایی‌های این کشور در بانک‌های خارجی و تشدید خشک‌سالی در این کشور را از عوامل عمده بحران اقتصادی عنوان کرده است.

در این گزارش به نقل از یکی از دکانداران آمده است که بسیاری مشتری‌هایش پیش از سقوط افغانستان به دست طالبان، ماهانه بیش از ۲۰هزار افغانی مواد خوراکی و دیگر اقلام ضروری خرید می‌کردند، اما حالا این رقم به ۵۰۰۰ افغانی کاهش یافته است.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ همچنان گفته است که با تشدید بحران بشری در این کشور، آنان فعالیت‌هایشان را برای رسیدگی به خانواده‌های آسیب‌پذیر افزایش داده و از آغاز امسال تا کنون به ۵۶ هزار نفر پول نقد توزیع کرده است.

در گزارش آمده است: "ما همچنان به حدود ۱۱هزار دهقان آسیب‌دیده از خشک‌سالی کمک کرده‌ایم تا فعالیت‌های کشاورزی خود را از سر گیرند. بسیاری از آن‌ها مجبور شده اند تا برای مدتی کار دهقانی خود را به دلیل خشونت‌ها متوقف کنند."

این نهاد بین‌المللی همچنان تأکید کرده که با وجود ادامه کمک‌ها، نیازمندی‌های بشری در افغانستان به گونه قابل توجهی افزایش یافته و از جامعه جهانی و دیگر نهادهای بین‌الملی خواسته است برای جلوگیری از بحران بشری در این کشور، به کمک‌هایشان ادامه دهند.

این در حالی است که در روزهای اخیر برخی از باشندگان کابل از افزایش بهای تیل و گاز مایع ابراز نگرانی کرده و گفته اند که نرخ هر لیتر تیل پترول و دیزل از ۲۰ تا ۳۰ افغانی افزایش یافته است.

برچسب ها: طالبان ، صلیب سرخ ، فقر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار