بریتانیا ادعای قتل مشکوک ۵۴ افغانستانی توسط نیروهای بریتانیا را بررسی می‌کند

یک مقام ارشد نیروهای مسلح بریتانیا گفت که وزیر دفاع این کشور ادعای «قتل مشکوک» ۵۴ افغانستانی به دست نیروهای ویژه بریتانیایی در افغانستان را بررسی خواهد کرد.

بی‌بی‌سی در گزارشی فاش کرد که یک واحد نیروهای خاص بریتانیا ممکن است ۵۴ نفر را در سال ۲۰۱۰ به طور غیرقانونی کشته باشد.

به گزارش گاردین، جیمز هیپی، وزیر نیروهای مسلح روز پنجشنبه در پاسخ به یک نماینده حزب مخالف در پارلمان این کشور گفت که وزیر دفاع «هیچ گزینه‌ای را نادیده نمی‌گیرد» و «به زودی به نمایندگان پارلمان خواهد گفت که نظر او در مورد بررسی بیشتر این موضوع چیست.»

برنامه تحقیقی پانورامای بی‌بی‌سی به یک سلسله گزارش‌های محرمانه وزارت دفاع بریتانیا دست یافته است که در آن کشته شدن ۵۴ فرد بازداشت شده به دست شماری از کماندوهای یک واحد نیروی خاص هوایی در جریان عملیات‌های شبانه در هلمند در سال ۲۰۱۰ مورد شک و تردید قرار گرفته است.

ظاهراً، این نیروهای خاص افراد بازداشت شده را به بهانه‌های مشکوک می‌کشتند.

سازمان عفو بین الملل در اعلامیه‌ای این عمل نیروهای خاص را مصداق «جنایت جنگی» توصیف نموده است.

هیپی اذعان کرد که اتهامات مطرح شده در این گزارش «خیلی جدی» اند و در این مورد خواستار تحقیقات رسمی تحت نظر یک قاضی شد تا «ادعای مخفی‌کاری در سلسله مراتب نیروهای مسلح هم را تحقیق کند و افراد آسیب دیده به عدالت دست پیدا کند.»

پولیس نظامی بریتانیا نیز اعلام کرده است که با تهیه کنندگان برنامه پانوراما در تماس شده تا اطلاعات خود را در اختیار این پولیس قرار دهد. پولیس نظامی می‌خواهد بررسی کند که آیا شواهد بی‌بی‌سی دلالت بر ارتکاب جنایات جنگی از سوی نیروهای ویژه مذکور در هلمند دارد یا خیر.

پیش از این پولیس نظامی در سال ۲۰۱۴ بیش از ۶۰۰ مورد تخطی نیروهای نظامی بریتانیا، بشمول کشتار افراد ملکی، را بررسی کرد. وزارت دفاع بریتانیا بعد از پایان تحقیقات پولیس نظامی مدعی شد که شواهدی برای تأیید ارتکاب جنایت از سوی قوای بریتانیایی در افغانستان نیافته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار