تاریخچه حجاب و پوشش در ایران

پوشش کامل لباس در ایران، قدمتی به بلندای تاریخ دارد.

حسنعلی عرب  عضو هیات علمی گروه باستان شناسی دانشگاه هنر شیراز گفت:  باستان شناسان و محققان با بررسی اسناد تاریخی دریافته اند که در دوره‌های مختلف تاریخی، لباس ایرانیان  پوشیده بوده است.

او گفت: مجسمه‌های به دست آمده از دوره عیلامی نشان می‌دهد که پوشش زنان و مردان در آن دوره مثل هم بوده و لباس‌های بلند و پوشیده داشته اند.

عرب گفت: دیوار نگاره‌ها و مجسمه‌ها از دوره‌های ماد‌ها هم نشان می‌دهد که ایرانیان در آن دوره پوشش کاملی داشته اند.

عضو هیات علمی گروه باستان شناسی دانشگاه هنر شیراز  گفت: آثار فراوانی از نحوه پوشش مردم در دوره هخامنشان در تخت جمشید نیز وجود دارد که نشانگر  پوشش کامل مردان این دوره بوده است.

او گفت: هرچند در تخت جمشید از زنان تصویری موجود نیست، اما از روی بافته‌های کشف شده در پازیریک و بشقاب‌ها و الواح به دست آمده از این دوره، مشخص است که بانوان نیز در این دوره لباس‌ها و ردا‌های بلند داشته اند و یک پارچه مستطیلی شکل را به همراه تاج یا کلاه بر سر می‌گذاشته اند.

عرب گفت: در دوره‌های بعد از جمله اشکانیان و ساسانیان هم ایرانیان همواره لباس‌هایی خوش دوخت و زیبا و پوشیده داشته اند.

تاریخ دانان می‌گویند: استفاده از لباس‌های پوشیده در دوره عیلامیان تا دوره ساسانیان در ایران باستان ادامه داشته و با ورود اسلام به ایران ادامه پیدا کرده است.

با جمع بندی اسناد تاریخی، پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که ایرانیان در طول تاریخ پیش و پس از اسلام همواره پوشش کامل را باور داشته اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.