مشاهده ۷۰ درصدی موارد ابتلا به تب مالت در روستا‌های خراسان رضوی

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:حدود ۷۰ درصد از موارد ابتلا به‌ تب مالت در خراسان رضوی مربوط به ساکنان مناطق روستایی و حاشیه شهر است.

ناصر امینی گفت: بیشتر مبتلایان به تب مالت با دام و حیوانات ارتباط داشته اند، تب مالت بیماری مشترک بین انسان و حیوان است که به دنبال تماس مستقیم با حیوان آلوده یا مصرف فرآورده‌های آن مثل مصرف شیر خام و نجوشیده و همچنین مصرف جگر خام رخ می‌دهد.

اوگفت: موارد تب مالت در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۹ کاهش پیدا کرد و به نظر می‌رسد روند کاهشی این بیماری امسال هم ادامه یابد.

مدیر گروه پیشگیری‌ومبارزه‌با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در این ایام به دلیل زاد ولد دام به طور معمول تعداد مبتلایان رو به افزایش است که رعایت بیشتر افراد را می‌طلبد.

ناصر امینی‌گفت: برگزاری جلسات مشترک با دامپزشکی در خصوص کنترل تب مالت و واکسیناسون دام‌های سبک توسط دامپزشکی از مهمترین اقدامات دامداران برای مقابله با این بیماری است.

اوگفت: در برنامه مشترک با دامپزشکی مقرر شده است که به صورت آزمایشی برنامه واکسیناسیون و ایمن سازی دام در دو منطقه به طور کامل صورت گیرد و نتایج در صورت نتیجه مناسب به سایر مناطق تعمیم داده شود همچنین ۱۰ درصد جمعیت دام کشور به ظرفیت ۱۵ میلیون راس متعلق به خراسان رضوی است و سالانه ۷۶ هزار تن گوشت قرمز، ۱۵۳ هزار تن گوشت سفید و ۱۴۰ هزار تن تخم‌مرغ در این استان تولید می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.