دانشجویان کارآموز با فعالیت در شرکت های دانش بنیان حقوق دریافت خواهند کرد

معاون فناوری وزارت علوم گفت: به دانشجویان کارشناسی، ارشد و دکتری در صورت فعالیت در شرکت‌های دانش بنیان حقوق یک تا سه میلیون تومانی پرداخت خواهیم کرد.

علی خیرالدین، معاون فناوری وزارت علوم در مراسم تفاهم نامه همکاری مشترک مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودروسازی سایپا و دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل گفت: جلسه‌ای را در سازمان پژوهش‌ها داشتیم که چند درخواست مطرح شد. یکی از موارد بسیار مهم استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها در زمینه نیاز‌های شرکت سایپا بود و آن روز ۳ دانشگاه صنعتی بابل، صنعتی اصفهان و سازمان پژوهش‌ها ارائه داشتند.

خیرالدین گفت: به عنوان اولین قدم خوشحالم که تفاهم نامه امروز امضا شد و امیدوارم این تفاهم نامه ذیل تفاهم نامه قبلی باشد. ۱۵ سال است که عضو هیئت ممیزه دانشگاه بابل هستم و یکی از موفق‌ترین دانشگاه‌های کشور در حوزه صنعت و مباحث پژوهش و فناوری است. همیشه در رتبه بندی‌های تایمز و رتبه بندی‌های معتبر دیگر دانشگاه صنعتی بابل جزء اولین ها است. شرکت سایپا انتخاب خوبی انجام داده است و امیدوارم که بتوانیم با استفاده از ظرفیت آن‌ها خودرو و سوخت فسیلی را تبدیل به خودروی هیبریدی کنیم و باید در راستای موتور‌های برقی و خودران حرکت داشته باشیم.

معاون فناوری وزارت علوم گفت: در شرکت‌های بزرگ خودرو حدود ۶ درصد از فروش این صنایع به آرمدین اختصاص داده می‌شود و نمی‌دانم که در کشورمان این رقم چند است.

 خیرالدین گفت: بخش وسیعی از فروش صنایع را باید برای آرمدین در نظر بگیریم. در قانون جهش تولید دانش بنیان صنایع و شرکت‌های بزرگ هر عددی را که برای آرمدین سرمایه گذاری کنند، به عنوان اعتبار مالیاتی برای آن‌ها حساب خواهد شد و حتی می‌توانند آن را به سال‌های آینده موکول کنند.

او گفت: توجه به پتنت و ثبت اختراع هم موضوع مهمی است و تویوتا روزانه حدود ۹ ثبت اختراع دارد. این عدد در کشورمان به شدت پایین است و امیدواریم که ایران خودرو و سایپا در این بخش به ویژه در بخش پتنت خارجی و اروپا وارد شوند.

خیرالدینگفت: دو خواسته دارم. یکی پردیس علم و فناوری در خودرو است. کشور چین حدود ۴۰ درصد پتروشیمی دنیا را در اختیار دارد و حدود ۴۰۰ پارک پتروشیمی و شیمی دارد؛ اما در ایران پارک تخصصی نداریم و از سایپا و ایران خودرو خواهشمندم که وارد این بحث شوند تا بتوانیم اولین پارک تخصصی را در حوزه خودرو افتتاح کنیم.

او گفت: فضایی در اختیارمان قرار گرفته و در تفاهم نامه ذکر شده است که بتوانیم پردیس علم و فناوری خودرو را ایجاد کنیم و پردیس شکل گیرد تا بتوانیم از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری استفاده کنیم.

معاون فناوری وزارت علوم گفت: مورد بعدی بحث بورسیه ها است که به شدت استقبال می‌کنیم و خواستاریم سایپا ظرفیت وزارت علوم را در بخش دانشجویی به عنوان بورسیه بپذیرد. مساعدت سایپا را در گرنت و دستیار فناوری خواستاریم تا دانشجویان ارشد و دکتری را در شرکت‌های بزرگ صنعتی و دانش بنیان و واحد‌های فناور مهمان کنیم و به آن‌ها حقوق پرداخت خواهیم کرد. یعنی به دانشجویان کارشناسی یک میلیون تومان، ارشد ۲ و دکتری ۳ میلیون تومان تا در فرصت ۶ ماهه همزمان با تحصیل، کارآموزی انجام دهند و این موضوع در تفاهم نامه وزارت علوم ذکر شده بود.

خیرالدین گفت: در بحث سامامه نظام ایده‌ها و نیاز‌ها خواهشمندم که سایپا بتواند نیاز‌های مد نظر خویش را در سامانه وارد کند تا بتوانیم از ظرفیت‌های پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های فناور، دانش بنیان و دانشگاه و پژوهشگاه‌ها استفاده کنیم. حدود ۱۸ پژوهشگاه ملی، ۱۳۰ دانشگاه، بیش از ۸۰ هزار هیئت علمی داریم که سایپا می‌تواند از این ظرفیت استفاده کند. اعتقاد دارم که بحث فناوری و نوآوری یک انتخاب نیست، بلکه ضرورت است و در وزارت علوم خدمت شما هستیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار