تأثیر روغن ماهی در کاهش هذیان گویی پس از عمل جراحی

مطالعات پیش بالینی، نشان از تأثیر روغن ماهی در کاهش بخشیدن به هذیان گویی پس از عمل جراحی حکایت دارد.

طبق اعلام محققان مهندسی پزشکی دانشگاه دوک آمریکا، به نظر می‌رسد، تری گلیسیرید‌های روغن ماهی در کاهش موارد التهاب مغز و نیز جلوگیری از هذیان گویی پس از عمل جراحی در موش‌ها و مدل‌های انسانی مهندسی شده بافت مؤثر است.

طبق آنچه که در تاریخ ۲۹ ژوئن در «مجله بیهوشی انگلستان» (British Journal of Anaesthesia) منتشر شده، یافته‌ها از یک رویکرد درمانی جدید و بالقوه برای هذیان گویی حکایت دارد؛ عارضه‌ای شایع پس از عمل جراحی به خصوص در افراد مسن که سبب ایجاد گیجی و یا تغییر ناگهانی توانایی‌های ذهنی می‌شود. این در حالی است که هنوز هیچ درمان تأیید شده‌ای برای این بیماری وجود ندارد.

«نیکولو تراندو» (Niccolò Terrando) محقق اصلی این پژوهش و دانشیار دانشکده پزشکی دانشگاه دوک آمریکا گفت: هذیان یک عارضه شایع با تأثیرات مهم است. ارتباطی بسیار قوی میان هذیان و پیامد‌های ضعیف‌تر از جمله مرگ و میر خصوصا در افراد مسن و بزرگسالانی که آسیب پذیر هستند، وجود دارد. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد یک دوره هذیان می‌تواند به تسریع مسیر اختلالات شناختی بیشتر و خطر بیشتر برای ابتلا به زوال عقل منجر شود.

محققان در این پژوهش، یک امولسیون لیپیدی روغن ماهی را به موش‌ها پیش از عمل جراحی ارتوپدی تزریق کردند. این ماده تزریقی اکنون مورد تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا برای استفاده در کودکانی که درای بیماری‌های خاص هستند، قرار دارد.

در این تحقیقات، موش‌هایی که روغن ماهی دریافت کردند، علائم رفتاری هذیان گویی و یا آسیب شناسی مغزی مرتبطی را پس از عمل جراحی از خود نشان ندادند. این حیوانات تحت درمان همچنین التهاب کمتری را در مغز از خود نشان دادند.
این محققان همچنین یافته‌های خود را با استفاده از تراشه مغزی و با بکارگیری سلول‌های انسانی در یک محیط مهندسی بافت نیز به تأیید رساندند.

طبق اعلام نیکولو تراندو، این، یکی از نخستین پژوهش‌هایی است که در آن از این فناوری در زمینه بیهوشی استفاده می‌شود؛ اما به گفته وی، تحقیقات بیشتری نیاز است.

منبع: پایگاه Duke Health

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار