رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران:

شناسايى ١٢٠ گلوگاه فساد/ نهادهاى نظارتى فريب نخورند

گودرزى گفت: اگر نهاد‌های نظارتی که چشم مجموعه هستند فریب بخورند، خوب نبينند و چشمانشان را ببندند و یا حواسشان را جمع نکنند باعث می‌شود متخلفان کارشان را پیش ببرند.

داود گودرزی گفت: ما در مبارزه با فساد دو مسیر را دنبال کرده‌ایم؛ هم به گذشته پرداختیم و هم آینده را مورد بررسی قرار دادیم. پرداختن به گذشته به شناخت ما کمک کرد که چه اتفاقاتی در شهرداری افتاده و منشأ فساد و تخلفات کجاست و فساد در چه زمینه هایی بیشتر وجود دارد. لذا ما گذشته را بررسی کردیم برای اینکه بدانیم برای آینده باید چه کار کنیم.

او گفت: در این مسیر توانستیم تقریباً ۱۲۰ گلوگاه فساد را شناسایی کنیم با این نگاه که هوشمندی در این است که آینده را به گونه‌ای طراحی کنیم که فساد کمتری داشته باشیم و بعد بتوانیم در اولویت دوم به گذشته بپردازیم و تخلفاتی که در گذشته صورت گرفته است را مورد بررسی قرار دهیم.در بحث فساد یک سه‌ضلعی وجود دارد؛ یک بخش خصوصی داریم که لزوما فاسد نیست و می‌خواهد کار کند، آن چیزی که برای او مهم است مسئله سود بیشتر و مدیریت زمان است، بدین معنا که بخش خصوصی معمولا دنبال سود بیشتر در زمان کمتر است و برای این منظور ممکن است به ضلع دوم که همان بدنه اجرایی و دستگاه‌های مدیریتی است مراجعه و پیشنهاداتی را مطرح کند و این مراوده بین بخش خصوصی و بخش اجرایی گاها دو طرفه می‌شود و به سایر بخش‌ها نیز رسوخ می‌یابد.

به گفته رئیس سازمان بازرسی، در این سه ضلعی، کار آنجا خطرناک است که بدنه نظارتی، امنیتی و قضایی به‌عنوان ضلع سوم بخواهد در این معادله غلط سهم داشته باشد. اگر نهاد‌های نظارتی که چشم مجموعه هستند فریب بخورند، خوب نبیند و چشمانشان را ببندند و یا حواسشان را جمع نکنند باعث می‌شود متخلفان کارشان را پیش ببرند.

گودرزي گفت: در یک بخشی از تخلفات در حوزه شهرسازی است؛ این تخلفات می‌تواند مربوط به دریافت پروانه تخریب و نوسازی یا ساخت پروژه و یا در طرح‌های مشارکتی باشد. در حوزه منابع انسانی نیز بحث انتصابات، انتخاب و گزینش مدیران می‌تواند با تخلفاتی همراه باشد.هدف اصلی از بین بردن زمینه‌های فساد است و برای این کار زیرساخت‌های لازم هم فراهم شده است*

او گفت: اینکه بگوییم می‌خواهیم فساد را به صفر برسانیم حرف سخت و غیر قابل امکان است اما رویکرد و هدف اصلی ما از بین بردن زمینه فساد و پیشگیری از فساد است تا امکان وقوع فساد را از بین ببریم و برای این کار هم زیرساخت‌های لازم را فراهم کرده‌ایم.

رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران گفت: اگر نهاد‌های نظارتی که چشم مجموعه هستند فریب بخورند، خوب نبیند و چشمانشان را ببندند و یا حواسشان را جمع نکنند باعث می‌شود متخلفان کارشان را پیش ببرند.*امروز بیشتر از هر زمانی فرصت برای بیان نکات و ایده‌ها فراهم است*

رئیس سازمان بازرسی گفت: ما در شهرداری پرسنل سالم و دغدغه‌مند کم نداریم و همه تلاشمان این است تا بتوانیم شهرداری را به یک مجموعه پاک، سالم و اثرگذار تبدیل کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار