مدیر کل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی:

بیشتر مهاجران افغانستانی درحال بازگشت به کشورشان هستند+ فیلم

مدیر کل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی، گفت: بازگشت مهاجران افغانستانی به کشورشان به شکل قابل توجهی افزایش یافته است.

سید علی قاسمی گفت: در آخرین سرشماری اتباع خارجی در این استان، حدود ۲۰۰ هزار نفر تبعه بدون مجوز و غیرقانونی ثبت نام شده‌اند که بسیاری از آن‌ها به دلیل نبود شغل و گرانی مسکن در ایران، قصد دارند به کشور خود بازگردند.

مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی گفت: موضع جمهوری اسلامی ایران در روند تحولات افغانستان حمایت از مردم این کشور است و در حوزه مسائل افغانستان، فارغ از این که سطح روابط رسمی ایران با طالبان چگونه است، باید اذعان کرد که امنیت در افغانستان در دوره طالبان در مقایسه با حاکمیت قبلی ارتقا یافته و همین مساله از عوامل مهم افزایش بازگشت مهاجران افغانستانی از خراسان رضوی به کشورشان است.

او گفت: ۹۵ درصد جمعیت اتباع مجاز و غیرمجاز خارجی در این استان، عمدتاً افغانستانی‌ها هستند که بر اساس طرح سرشماری جدید و آمار گذشته، شمار اتباع افغانستانی ثبت نام شده و یا دارای مجوز اقامت در مشهد به حدود نیم میلیون نفر می‌رسد.

 تا پیش از تغییر حاکمیت در افغانستان و روی کار آمدن طالبان، استان ۶.۹ میلیون نفری خراسان رضوی میزبان ۳۲۰ هزار نفر از اتباع افغانستانی دارای مجوز، گذرنامه و کارت آمایش بود که ۹۵ درصد این گروه از اتباع خارجی در کلانشهر ۳.۹ میلیون نفری مشهد سکونت داشتند.

جمهوری اسلامی ایران بیش از چهل سال است که میزبان مهاجران افغانستانی است و اکنون دستکم ۵ میلیون نفر از آنان در ایران به سر می‌برند و از امکانات موجود در جمهوری اسلامی ایران همچون شهروندان ایرانی بهره‌مند هستند.

تحولات اخیر در افغانستان نیز سبب شد که موج جدیدی از اتباع افغانستانی به سمت ایران راهی شوند و جمهوری اسلامی ایران علیرغم مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌های ظالمانه و بدون  کمک‌های بین‌المللی، هیچ مانعی برای ورود آنان ایجاد نکرده و میزبان شایسته برای این مهاجران بوده است.  

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
برای خودمون آب و نان و مسکن نداریم آنوقت ۵ میلیون نفر اضافه تو مملکت داریم
Iran (Islamic Republic of)
آشنا
۱۸:۵۵ ۲۱ مرداد ۱۴۰۲
۹ میلیون نفر که روزانه ۱۰ هزار وارد میشوند که باعث میشه نان به مردم خودمون نرسه و فرزندآوری کمتر بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۵ ۱۸ تير ۱۴۰۱
خدا کنه هموطنان بر گردند به وطن خویش