بخش اعظم حقابه هامون در شوره‌زارها از بین رفته است

حسن کاظمی قمی گفت: طالبان با معاهده حقابه هامون موافقت کرد اما بخش اعظم حقابه هامون به دلیل اشتباهات طالبان در شوره‌زارها ریخت و از بین رفت.

حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس جمهور ایران در امور افغانستان گفت: طرف افغانستانی موافق اجرایی شدن معاهده حقابه هامون است.

حسن کاظمی قمی گفت: پس از مذاکره برای حقابه هامون، آبی از سد کمال خان افغانستان رها شد، اما متأسفانه به دلیل اشتباهاتی که توسط طالبان اتفاق افتاد، بخش اعظم این آب در شوره زارهای این کشور ریخت و از بین رفت.

به واسطه این اشتباه نه فقط به مردم سیستان خسارت وارد شد، بلکه خود مردم استان "زرنج" افغانستان نیز از این آب محروم شدند.

نماینده ویژه رئیس جمهور ایران در امور افغانستان گفت: الان آب پشت سد کمال‌خان نیست بلکه پشت سد کجکی است که با مرزهای ما حدود ۵۰۰ کیلومتر فاصله دارد، با این حال در حال مذاکره با کابل هستیم تا معاهده را اجرا کنیم.

کاظمی قمی همچنین گفت: طالبان ا نیز موافق اجرایی شدن معاهده حقابه هستند و امیدوارم بتوانیم طی چند روز آینده هیأت های فنی ما جلسات خود را با طرف افغانستانی در جهت اجرایی کردن معاهده انجام دهند.

پیش از این وطن وفا، مدیر کل دفتر رودخانه های مرزی و منابع آب مشترک ایران گفته بود که حدوداً باید ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب از افغانستان به ایران وارد می‌شد که اتفاق نیفتاده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمدی
۱۷:۲۸ ۱۶ تير ۱۴۰۱
جناب قمی ضعیف عمل می کند ..اگه قول میدنند اب میدن ...نیاد ایران ...بمونه با اب بیاد