شهرداری‌ها روش‌های جدید تامین منابع مالی را در دستور کار قرار دهند

سرپرست دفتر امور اقتصادی و خدمات مالی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: شهرداری‌ها در حال حاضر با کمبود بودجه و اعتبار مواجه هستند و باید روش‌های جدید تامین منابع مالی را در دستور کار قرار دهند.

مهدی حق پناه در نشست تخصصی در قزوین با محوریت حمایت از جایگاه سرمایه گذاری در مدیریت شهری و نقش آن در ایجاد درآمد‌های پایدار شهری گفت:  چهار منبع درآمد شهرداری‌ها عوارض، کمک دولتی، سهم ارزش افزوده استانی و سایر درآمد‌ها است و خیلی از شهرداری‌ها به کمک‌های دولتی وابسته هستند و اگر این کمک‌ها تزریق نشود توان پرداخت حقوق را هم ندارد.

 تغییرات در قانون مالیات بر ارزش افزوده برای برخی شهرداری‌ها منجر به افزایش و کاهش بودجه آن‌ها شد بنابراین باید به سمت تامین مالی با روش‌های جدید و سرمایه گذاری‌ها حرکت کرد.

 استفاده از تسهیلات، انتشار و فروش اوراق مشارکت و مشارکت با سرمایه گذاران از جمله این راه‌ها است.

سازمان شهرداری‌های کشور منابعی در نزد بانک سپه دارد که برای پروژه‌های درآمدزای شهرداری‌ها تا سقف چهار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت می‌کند.

 شهرداری شهر‌هایی که بودجه آن‌ها بالاتر از ۶ میلیارد تومان باشد می‌توانند تا چهار میلیارد تومان تسهیلات با بازپرداخت ۶ ساله دریافت کنند.

پروژه‌های شهرداری‌ها برای دریافت تسهیلات حتما بایددرآمدزا باشد که می‌توان از این تسهیلات برای خرید ماشین آلات عمرانی و خدماتی نیز استفاده کرد.

 برای دریافت این تسهیلات، چک بانکی به عنوان ضمانت دریافت می‌شود که می‌توان این نوع تسهیلات را از بانک ملی با نرخ سود هشت درصد و ۶۰ ماهه دریافت کرد.

 مشکل این تسهیلات آن است که ۲۰ درصد آورده را باید شهرداری تامین کند تا ۸۰ درصد آن از سوی بانک پرداخت شود.

 ظرفیت سوم تامین منابع مالی شهرداری‌ها استفاده از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی است که اگر شهرداری‌ها در حوزه دانش بنیان‌ها پروژه تعریف کنند تا سقف ۲۰ میلیارد تومان می‌توانند تسهیلات دریافت کنند.

 شهرداری‌هایی که بودجه آن‌ها پایین است نباید برای دریافت این تسهیلات اقدام کنند.

 هفت هزار شرکت دانش بنیان در کشور داریم و با توجه به شعار سال، حمایت خوبی از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی از آن‌ها صورت می‌گیرد و شهرداری‌ها می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.