روسیه: پایگاه‌های ناتو برای فنلاند و سوئد مصونیت ایجاد نمی‌کند

در پی قطعی شدن ورود فنلاند و سوئد به ناتو، رئیس مجلس دومای روسیه گفت استقرار پایگاه‌های ناتو در این کشورها برای آن‌ها مصونیت ایجاد نمی‌کند.

درحالیکه موافقت ترکیه با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو مسیر دو کشور را برای عضویت در این ائتلاف تقریبا قطعی کرده است، ویاچسلاو ولودین گفت: استقرار پایگاه‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در فنلاند و سوئد نه تنها از آن‌ها محافظت نمی‌کند بلکه امنیت ساکنان شهر‌هایی که میزبان زیرساخت‌های نظامی هستند را به خطر می‌اندازد.

 رئیس دومای روسیه امروز (دوشنبه) در کانال تلگرامی خود نوشت: در صورت وقوع درگیری، حملات ابتدا به زیرساخت‌های نظامی دشمن انجام می‌شود.

وی با اشاره به درخواست یکی از شهردار‌های کشور فنلاند درباره میزبانی از پایگاه ناتو، گفت: شهردار لاپن‌رانتا (شهر مرزی فنلاند با روسیه) پیشنهاد استقرار یک پایگاه ناتو در این شهر را داده است، اما این مساله احساس امنیت ایجاد نمی‌کند.

اظهارات این مقام روسیه در حالی بیان شده است که ناتو به شکلی رسمی در مادرید از سوئد و فنلاند برای پیوستن به عضویت در این سازمان دعوت کرده بود. ائتلاف ناتو همچنین مفهوم راهبردی جدیدی را تا سال ۲۰۳۰ اتخاذ کرده که روسیه را به عنوان تهدید اصلی برای امنیت ناتو توصیف می‌کند.

فنلاند و سوئد در پی حمله روسیه به اوکراین، درخواست پیوستن به ناتو را دادند، تحلیلگران و کارشناسان بین المللی بر این باورند که این عضویت می‌تواند شرایط را در مرز‌های شرقی اروپا با توجه به حساسیت روسیه نسبت به گسترش ناتو به مراتب پیچیده‌تر سازد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار