زمین در دورترین فاصله از خورشید قرار می‌گیرد

به گفته اخترشناسان، زمین در روز دوشنبه، ۴ ژوئن در دورترین فاصله از خورشید قرار می‌گیرد که این موقعیت را aphelion می‌نامند.

در اوج خورشیدی (aphelion)، سیاره زمین ۱۵۲.۱ میلیون کیلومتر از خورشید فاصله دارد. اوج خورشیدی موقعیتی در مدار زمین یا هر جرم دیگری به دور خورشید است که آن در دورترین فاصله از مرکز خورشید قرار گرفته است.

به گزارش اسپیس، کریس وان، ژئوفیزیکدان و اخترشناس که بر آسمان شب نظارت می‌کند، می‌گوید: هنگام تشکیل موقعیت خورشیدی در aphelion، زمین در فاصله ۱۵۲.۱ میلیون کیلومتری از خورشید قرار خواهد گرفت. به گفته وان: تصور دوری زمین از خورشید در روز‌های گرم تابستان دشوار است و تغییرات دمایی فصلی به دلیل تغییر انحراف محوری زمین است. 

زمین در ۴ ژانویه ۲۰۲۳ در نزدیکترین فاصله به خورشید که حضیض نامیده می‌شود، قرار خواهد گرفت. پیش‌بینی می‌شود در آن تاریخ،  زمین از خورشید ۱۴۷.۱ میلیون کیلومتر از خورشید فاصله داشته باشد.

دورترین فاصله زمین از خورشید

مدار زمین یک دایره کامل نیست به همین دلیل ما آفلیون و حضیض را تجربه می‌کنیم. از میان تمام سیارات منظومه شمسی، زهره دایره‌ای‌ترین مدار را دارد. این سیاره در فاصله‌ای بین ۱۰۷ میلیون کیلومتر تا ۱۰۹ میلیون کیلومتر از خورشید قرار گرفته است. 


بیشتر بخوانید


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار