پیامد ناتو برای نیجریه، فروش سلاح و بی‌ثباتی

کارشناسان معتقدند پیامد حضور ناتو در آفریقا، تسلط گروه‌های تبهکار در نیجریه و در پی آن بی‌ثباتی و خشونت بوده است.

شبکه روسیا الیوم در گزارشی عنوان کرد: گروه‌های تبهکار از مدت‌ها پیش به منزله معضلی برای شمال نیجریه بوده اند. در چند سال اخیر این بحران تشدید شده است. این به موضوعی ملی برای این کشور آفریقایی بدل شده است. نیجریه پرجمعیت‌ترین کشور آفریقایی است. در سال ۲۰۲۱ در درگیری‌ها در شمال نیجریه ۲ هزار و ۶۰۰ غیرنظامی جان خود را از دست داده اند. این بیش از شمار افرادی است که توسط گروه تروریست بوکوحرام کشته شده اند. در یکی از ایالت‌های شمالی نیجریه گروه‌های تبهکار حداقل ۲۵۰ نفر را کشتند و هزاران نفر دیگر را ربودند. این تنها در نیمه اول سال ۲۰۲۲ روی داده است.

نیرو‌های امنیتی محلی در حال مقابله با موضوع هستند. اما تاثیری نداشته اند. مجلس نیجریه خواهان دخالت سریع دولت فدرال نیجریه و ارسال نیرو‌ها برای مقابله با حملات در منطقه هستند.

گروه های تروریستی در نیجریه

سرازیر شدن سلاح در آفریقا و مسلح شدن غیرنظامیان در نیجریه

ابراهیم دوسارا، کمیسیر اطلاعاتی دولت نیجریه گفت:دولت به کمیسر ایالتی پلیس دستور داده است که برای آن‌هایی که می‌توانند از خود دفاع کنند مجوز سلاح صادر کند.

این به معنای آن است که بسیاری از غیرنظامیان مسلح می‌شوند. این می‌تواند سبب هرج و مرج شود. از گذشته شش میلیون قبضه سلاح در نیجریه بوده است. اما به نظر می‌رسد که مقامات نیجریه عاجز شده اند. چرا این موضوع روی داد؟ بیش از یک دهه است که نیجریه و تمامی کشور‌های منطقه ساحل شاهد بی ثباتی بوده اند. مقادیر زیادی سلاح به منطقه سرازیر شده است. این به دنبال سرنگونی دولت لیبی توسط ناتو در سال ۲۰۱۱ روی داد.

لیبی، دروازه ثبات و امنیت در آفریقا

مقامات غربی همچنان معتقدند که کشور لیبی یک کشور کلیدی برای کنترل وضعیت امنیتی در منطقه است. امانوئلا دل ری، نماینده ویژه اتحادیه اروپا در رابطه با منطقه ساحل گفت:بدون ثبات در لیبی ثباتی در منطقه ساحل وجود نخواهد داشت و لیبی هم با ثبات نخواهد بود.

اما به نظر می‌رسد که غربی‌ها فراموش کرده اند که در بمباران لیبی مشارکت کردند و سبب جنگی داخلی در لیبی شدند که به کشته شدن ده‌ها هزار نفر منجر شد. این موضوع یک کشور را نابود کرد و بی ثباتی را به بخش بزرگی از آفریقا تزریق کرد. بخش بزرگی از آفریقا متحمل بحران امنیتی شد.

نیجریه

دخالت نظامی فزآینده ناتو در لیبی موجب بی ثباتی شده است

وزیر خارجه مالی در این خصوص گفت: دخالت نظامی ناتو اصولا وضعیت امنیتی در منطقه را تغییر داد و فرانسه نقش مهمی و فعالی در بدتر کردن وضعیت آفریقا ایفاء کرد. این ریشه مشکلات امنیتی کنونی در آفریقا و به طور ویژه در منطقه ساحل است.

بیش از یک دهه میراثی که از ناتو در لیبی به جای مانده است همچنان در حال گسترش است و منطقه را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. مشکلات منطقه ساحل در آفریقا همچنان رو به افزایش است. آمار مرگ و میر هر روز افزایش می‌یابد. سوالی که وجوددارد این است که اروپایی‌ها که سبب این حوادث زنجیره وار شدند تاکنون از اقدام خود ابراز تاسف نکرده اند و خود را پاسخگو نمی‌دانند.

ایمونی مارک امارره، تحلیلگر رسانه‌ای گفت: تسلیحات گوناگون در منطقه ساحل در آفریقا به شدت دیده می‌شوند. وضعیت از زمان حمله ناتو بدتر شده است. گروه‌های تبهکار به حملات خود دامن می‌زنند. ما شاهد حملات آن‌ها حتی ضد نیرو‌های ارتش کشور‌های منطقه ساحل هستیم. تسلیحات زیادی به نیجریه سرازیر شده است و جلوی آن‌ها گرفته نشده است. شما باید برای حفاظت از خود سلاح تهیه کنید تا با این گروه‌های تبهکار مقابله کنید. این سبب می‌شود که در دستان بسیاری از مردم سلاح و مهمات باشد. این سبب خشونت بیشتر می‌شود. این خشونت را در این کشور‌ها افزایش می‌دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار