علت خروج روسیه از جزیره «مار» در دریای سیاه

جزیره مار در شمال غربی دریای سیاه که ارتش روسیه از آن عقب نشینی کرد، اهمیت راهبردی در زنجیره تامین غلات برای جهانیان دارد.

 این جزیره که کمی بیش از ۰.۲ کیلومتر مربع وسعت دارد، در ۳۵ کیلومتری ساحل استان اودسا در جنوب غربی اوکراین در مرز با رومانی قرار دارد و تا سال ۲۰۰۹ موضوع اختلاف دو کشور بر سر حاکمیت آن بود.

به گزارش آرتی عربی، در اولین روز از عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، کی یف از دست دادن کنترل خود بر این جزیره را خبر داد، جزیره‌ای که از نظر منزوی کردن اوکراین از دریای سیاه و قطع عرضه تسلیحات غربی از اهمیت استراتژیک برخوردار است.

در آن زمان مقامات کی یف گفتند که اعضای پادگان جزیره در نبرد با نیرو‌های برتر روسیه کشته شدند، اما اخیرا وزارت دفاع روسیه فاش کرد که مرزبانان اوکراینی که در جزیره بودند، سلاح‌های خود را زمین گذاشته و تسلیم شدند و در رد اتهامات کی یف، فیلم‌هایی از سربازان اسیر اوکراینی منتشر کرد.

ماه‌های بعد شاهد تلاش‌های بسیار اوکراین برای بازپس‌گیری جزیره مار بودیم، زیرا وزارت دفاع روسیه از سرنگونی تعدادی هواپیما و بالگرد اوکراینی و خنثی کردن عملیات هلی برن در این جزیره خبر داد و خاطرنشان کرد که در نتیجه تلفات نیرو‌های اوکراینی طی عملیاتی که آن‌ها در طی چند روز در اطراف زمینی انجام دادند، حدود ۳۰ هواپیمای بدون سرنشین و ۳۰ کشته بود.

در ساعات اولیه ۲۰ ژوئن، کی یف بار دیگر با انجام حملات هوایی و توپخانه‌ای شدید و به دنبال آن عملیات هلی برن، برای بازپس گیری جزیره مار تلاش کرد.

با این حال، پدافند روسیه تأیید کرد که حمله را دفع کرده و ۱۳ پهپاد، چهار موشک «توچکا او» و ۲۱ موشک انداز «اوراگان» را بدون اینکه هیچ یک از سلاح‌های اوکراینی به اهداف خود در جزیره برسد، سرنگون کرده است.

نیرو‌های اوکراینی به دلیل شکست در حمله موشکی خود مجبور شدند از اجرای عملیات هلی برن در جزیره مار صرف نظر کنند.

پس از متحمل شدن خسارات سنگین ارتش اوکراین و انجام ماموریت‌های جنگی در جزیره، مسکو تصمیم گرفت نیرو‌های خود را به عنوان یک حسن نیت، برای تسهیل تلاش‌های بین المللی برای انتقال محصولات کشاورزی اوکراین به بازار‌های جهانی و محروم کردن کی یف از این امکان استفاده از حضور نیرو‌های روسی در این جزیره به عنوان بهانه‌ای برای مسئول دانستن روسیه در روند متزلزل صادرات غلات، از ان خارج شد و این در حالی است که کی یف هنوز آب‌های منطقه را پاکسازی نکرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۰۷:۳۲ ۱۱ تير ۱۴۰۱
همه به حسن نیت روسیه باور دارند ابته با نیت بسیار عالی به خاک همسایگان حمله می کند و نیتش فقط عملیات ویژه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۳ ۱۰ تير ۱۴۰۱
روسیه = مظلوم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۵ ۱۰ تير ۱۴۰۱
اوکراینی = پیش مرگ آمریکا
آخرین اخبار