ابراز نگرانی ناتو از گسترش نفوذ روسیه و چین

پیمان ناتو در آخرین نشست خود در مادرید نسبت به افزایش نفوذ روسیه و چین در جناح جنوبی خود به ویژه در آفریقا ابراز نگرانی کرد.

آخرین نشست سران ناتو که روز پنجشنبه در مادرید به پایان رسید، به «تهدیدات و چالش‌ها در خاورمیانه، شمال آفریقا و منطقه ساحلی» پرداخت.

طبق گزارش روسیا الیوم، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در پایان این نشست گفت که کشور‌های عضو به طور خاص به موضوع «پیشرفت‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی روسیه و چین در جناح جنوبی» پرداخته اند.

دبیرکل ناتو گفت: «این مسئله یک "چالش فزاینده" است که ناتو می‌خواهد به ویژه با "ارائه کمک‌های بیشتر" به شرکای خود در منطقه با آن مقابله کند. ما به کشور موریتانی برای تأمین امنیت مرز‌های خود و مقابله با مهاجران غیرقانونی و تروریسم کمک خواهیم کرد.»

استولتنبرگ تأکید کرد: «فقدان امنیت در این مناطق تأثیر مستقیمی بر امنیت متحدان دارد. از جمله تهدیدات غیرسنتی که به ویژه در این مناطق وجود دارد، تروریسم و مهاجران غیرقانونی است.»

اسپانیا بر عهده گرفت که در این اجلاس کشور‌های ناتو را از تهدیدات جناح جنوبی ناتو آگاه کند و از تصمیم این پیمان برای توجه به این موضوع استقبال کرد.

«پدرو سانچز» نخست‌وزیر اسپانیا روز پنجشنبه گفت: «ما تضمین کرده‌ایم که جناح جنوبی ناتو فراموش نخواهد شد.» مادرید به ویژه نگران است که بی ثباتی در منطقه ساحل منجر به افزایش مهاجرت غیرقانونی شود.

اسپانیا که کیلومتر‌ها از سواحل آفریقا فاصله دارد، به یکی از دروازه‌های اصلی ورود مهاجران غیرقانونی به اروپا تبدیل شده است و ورودی‌های اسپانیا به سئوتا و ملیلا، در مجاورت قلمرو مراکش، زمانی که تعداد زیادی از مهاجران به سوی آن‌ها سرازیر می‌شوند، تحت فشار شدید قرار دارند که گاهی منجر به خشونت می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
7891
۰۷:۲۹ ۱۰ تير ۱۴۰۱
ناتو از ناتوانی درونی خودش رنج می کشد ولی انرا به دیگران نسبت میدهد.
آخرین اخبار