دبیرکل ناتو: در رویکرد جدید ناتو، روسیه تهدید مستقیمی برای امنیت آن است

ینس استولتنبرگ روسیه را تهدیدی مستقیم برای امنیت ناتو دانست و چین را چالشی برای امنیت و ارزش‌های این ائتلاف عنوان کرد.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در افتتاحیه نشست ناتو در مادرید گفت روسیه «تهدیدی مستقیم» برای امنیت ناتوست. او با تاکید بر اینکه رویکرد جدید ناتو، روسیه را تهدید مستقیمی برای امنیت خود تلقی خواهد کرد، افزود در رویکرد راهبردی ناتو، چین به عنوان چالش خواهد بود نه دشمن. او گفت: چین دشمن ما نیست، اما چالشی برای امنیت و ارزش‌های ماست.

وی افزود ناتو باید تبعاتی را که سرمایه گذاری چین در تسلیحات دوربرد مدرن برای امنیت ناتو در برابر دارد در نظر بگیرد.

دبیرکل ناتو همچنین گفت صندوقی برای مقابله با چالش‌های امنیت سایبری و مسائل آب و هوایی تاسیس خواهد کرد.

دبیر کل ناتو افزود پس از توافقی که با ترکیه صورت گرفت، امروز رسما از فنلاند و سوئد خواهیم خواست به پیمان ناتو ملحق شوند. وی همچنین گفت توافق بین ترکیه، فنلاند و سوئد بسیار مهم است، زیرا نشان دهنده پایبندی ما به ایستادن در کنار هم به عنوان متحد است.

ینس استولتنبرگ گفت انتظار دارد عضویت فنلاند و سوئد در ائتلاف نظامی ناتو به سرعت تصویب شود. وی گفت: «ما در نشست تصمیم خواهیم گرفت از سوئد و فنلاند برای عضویت در ناتو دعوت کنیم. این از نظر سرعت تصمیم گیری بی سابقه خواهد بود. بعد از دعوت باید فرایند تصویب (عضویت این دو کشور) در پارلمان ۳۰ کشور (ناتو) طی شود.»

استولتنبرگ گفت این فرایند پارلمانی معمولا زمان می‌برد، اما انتظار وی این است که این فرایند نیز به سرعت طی شود، زیرا کشور‌های متحد ناتو آماده طی سریع این فرایند هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار