رئیس سازمان انرژی اتمی:

نصب سانتریفیوژهای جدید در فردو بر اساس برنامه اقدام راهبردی است

محمد اسلامی گفت: نصب زنجیره‌‌های جدید سانتریفیوژها در فردو مطابق اهداف قانون دنبال شده و اقداماتی را در این زمینه دنبال خواهیم کرد.

محمد اسلامی درباره انتشار برخی اخبار مبنی بر نصب زنجیره‌‌های جدید سانتریفیوژها در فردو گفت: این موضوع در زمینه برنامه اقدام راهبردی و تکمیل زنجیره‌ها مطابق اهداف قانون دنبال شده و در راستای این قانون، اقداماتی را با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، دنبال خواهیم کرد.

هفته پیش خبرگزاری رویترز مدعی شد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اعضای خود اعلام کرده ایران یک آبشار جدید از سانتریفیوژهای پیشرفته آی‌آر۶ را که برای غنی‌سازی با خلوص بیشتر کاربرد دارد در تاسیسات فردو نصب کرده است.

به نوشته رویترز، استفاده از این سانتریفیوژها تغییر سریع سطح غنی‌سازی را آسان می‌کند.

گفتنی است شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۱۸ خرداد با اکثریت آرا قطعنامه پیشنهادی آمریکا و سه کشور اروپایی را که در آن از عدم همکاری تهران با این نهاد انتقاد شده بود به تصویب رساند.

ساعاتی پس از تصویب این قطعنامه، سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد که ۲۷ دوربین فراپادمانی نظارتی آژانس را در تاسیسات هسته‌ای تهران، نطنز و اصفهان خاموش کرده است.

سازمان انرژی اتمی ایران همچنین اعلام کرد که فعالیت دستگاه اندازه‌گیری برخط سطح غنا و فلومتر (OLEM)، متعلق به آژانس، را نیز متوقف کرده است

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه گفت که ساختار نوینی پایه‌گذاری کرده‌ایم به‌طوری‌که موارد مهم و متعددی در سند جامع ۲۰ ساله دیده شده است و باید توجه داشت به عنوان یکی از سازمان‌های پیشرو و با توجه به سند تحول دولت سیزدهم توانسته‌ایم برای نخستین بار سند «جامع توسعه هسته‌ای کشور» را تدوین کنیم که حرکت اجرایی قدرتمند و هدفمندی محسوب می‌شود و بر اساس آن سازمان انرژی اتمی در همه محورها فعال خواهد شد.

سند جامع و نقشه راه، توسعه صنعت هسته‌ای کشور در افق بیست ساله تمام حوزه‌های صنعت هسته‌ای از قبیل انرژی هسته‌ای (شکافت و همجوشی هسته‌ای و سایر رهیافت ها)، کاربرد پرتوها، پزشکی هسته‌ای، کشاورزی هسته‌ای، شتاب دهنده‌های ذرات و سایر حوزه‌های صنعت هسته‌ای را شامل می‌شود.

۲۰ فروردین امسال همزمان با روز فناوری هسته‌ای از این سند رونمایی شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار