مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیرداری کشور:

خسارات شن‌های روان در فهرج، ریگان، بم قابل توجه است

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیرداری کشور گفت: خسارات شن‌های روان در فهرج، ریگان، بم قابل توجه است.

 وحید جعفریان مدیرکل دفتر امور بیایان سامان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در حاشیه‌ی کارگاه بیایان زدایی که با حضور مدیران کل مناطبع طبیعی و آبخیزداری استان‌های هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان که در فهرج برگزار شد، گفت: در کشور ما بیش از ۳۰ میلیون هکتار تحت تاثیر فرسایش بادی است که از این میزان قریب به ۱۴ میلیون هکتار بعنوان مناطق خسارت زای شن‌های روان به اراضی کشاورزی و مناطق مسکونی، جاده‌ها، خطوط راه آهن و هرگونه تاسیسات منابع زیستی انسانی خسارت وارد می‌کند.

او گفت: این خسارت در بعضی از مناطق و در بم، فهرج و ریگان قابل توجه است و علیرغم پتانسیل‌های ویژه‌ای که در این مناطق وجود دارد و از نظر الویت‌های خاصی که برای حفظ مردم شریف این مناطق در کانون‌های تولید و اشتغال وجود دارد ما بخاطر غلبه شرایط بیابانی شاهد مهاجرت از این مناطق و چالش‌های حاشیه نشینی در شهر‌های بزرگتر را داریم.

او در ادامه می‌گوید: این افتخار را داریم در حال حاضر که یک برنامه جامع در حوزه مدیریت مناطق بیابانی کشور در حال نهایی شدن است در این برنامه برای هریک از چهره‌های زمین شناسی از نظر ژئومورفولوژی و بیابانی یک الگوی روشن از نظر نحوه احیا و نگهداری و بویژه نحوه بهره برداری اقتصادی از آن با تکیه با دانش بومی و ظرفیت‌های که در حوزه‌های دانش بنیان و حوزه‌های دانشگاهی وغیره وجود دارد خواهیم داشت الان ما کارگاهی را در استان‌های همجوار با همت مدیرکل استان کرمان برگزار کردیم که این درس آموخته هامون را به اشتراک بگذاریم و در حال حاضر استفاده از گونه‌های بو می‌و سازگار با شرایط خشک سالی در این منطقه در دستور کار قرار گرفته است.

جعفریان می‌گوید: با ابداعات و ابتکارات منحصر بفرد و خلاقانه توانسته‌اند در سخت‌ترین شرایط منطقه بیابانی گونه کهور ایرانی را با یک الگوی جدید توسعه بدهند که کمک می‌کند به حفظ جاده ترانزیتی که از از این منطقه فهرج تا بم عبور می‌کند و عملاً استان‌های همجوار را به هم وصل می‌کند و کمک می‌کند بتوانیم در جهت پایدار در تثبیت شن‌های روان استفاده کنیم و به اشتراک گذاری ابتکارات و ایده‌ها و خلاقیت ها‌ی که صورت گرفته در بین استان‌های همجوار یکی از سیاست‌های است که دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیز داری کشور دنبال می‌کند.

برگزاری کارگاه آموزشی مقابله با بیان زایی با حضور مدیران کل سه استان در شرق کرمان و صرف ۱۷۰ میلیارد تومان در قالب پروژه‌های مختلف بیابان زایی در شرق کرمانکارگاه اموزشی مقابله با بیابان زایی با حضور دکتر جعفریان مدیرکل دفتر امور بیایان و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و مدیران کل و معاونین فنی منابع طبیعی و آبخیزداری استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب کرمان در شرق کرمان برگزار شد.

هدف از این کارگاه تبادل تجربیات در زمینه بیابان زایی بود. همچنین امروز از طرح‌های مقابله با بیان زایی و مالچ پاشی دربخش نگین کویر بازدید کردند.

حسین سعید نیا فرماندار فهرج گفت: وسعت شهرستان فهرج ۵ هزار کیلومتر است که ۴ هزار و ۴۰۰ کیلومتر آن بیابان و ۱۰۰ کیلومتر کانون فرسایش بادی شدید دارد.

او در ادامه گفت: حرکت شن‌های روان و طوفان‌های شن سالیانه خسارات زیادی به بخش کشاورزی، راه‌های روستایی این شهرستان وارد می‌کند و سالیانه چندین روز به دلیل وزش طوفان شن این شهرستان تعطیل می‌شود. سعید نیا گفت: در اثر حرکت شن‌های روان روستای ده میر شیر در بخش نگین کویر فهرج خالی از سکنه شده و چندین روستا نیز در معرض تخلیه از سکنه می‌باشد.

او خواستار تخصیص اعتبارات برای بیایان زایی و مهار شن‌های روان در این شهرستان شد.

مهدی رجبی زاده مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: شرق استان کانون‌های اساسی مقابله با فرسایش بادی در استان کرمان است که در برنامه ریزی کاری سازمان منابع طبیعی کشور قرار دارد. رجبی زاده گفت: در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۷۰ میلیارد تومان اعتبار در قالب پروژه‌های مختلف برای مقابله با بیابان زایی هزینه کرده ایم.

او گفت: در سال ۱۴۰۱ به کمک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در قالب ردیف‌های مختلف در قانون بودجه تقریبا حدود ۱۳۵ میلیارد تومان تا به امروز مصوب شده که ما در شرق استان در قالب بیان زایی هزینه کنیم.

رجبی زاده در ادامه گفت اقدام مهی که در استان درحال پیگیری هستیم و توانستیم مصوبه آن را بگیریم در سفر ریاست جمهوری تمامی بسته‌ی ایجاد یک ردیف اعتباری مستقل برای مقابله با فرسایش بادی در شرق استان کرمان در برنامه هفتم است.

امیداریم با حمایت مسئولین استان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی موفق شویم در برنامه هفتم این ردیف را ایجاد و پایدار کنیم و بتوانیم در دوره برنامه هفتم بحث بیایان زدایی در شرق استان کرمان را به یک نقطه مطلوبی برسانیم که امنیت زیستی بطور نسبی فراهم شود چنانچه این ردیف ایجاد شود حدود هزار میلیارد تومان در برنامه اعتبار نیاز داریم که صرف برنامه‌های مختلف آبخیزداری و در پایین دست مقابله با فرسایش بادی در منطقه شرق استان انجام دهیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار