مدیرکل هواشناسی استان همدان:

استان همدان خشک‌ترین دوره آبی طی ۴۵ سال گذشته را تجربه می‌کند

مدیرکل هواشناسی استان همدان گفت:این استان طی ۱۵ ماه گذشته یکی از خشک‌ترین دوران خود به لحاظ میزان بارندگی در مقایسه با ۴۵ سال گذشته را تجربه کرده است.

حسین عابد گفت: مقدار بارش‌های استان از ابتدای فصل آبی (اول مهر ۱۴۰۰) تا پایان خرداد ۱۴۰۱ برابر ۲۰۹ میلی متر ثبت شده که ۳۹ درصد نسبت به دوره بلند مدت و ۱۱ درصد نسبت به سال قبل از آن کاهش داشته است.

او گفت: مجموع بارندگی‌های ۱۵ ماه اخیر در ایستگاه فرودگاه همدان ۱۹۵ میلی متر ثبت شده که این میزان بارش در دوره بلند مدت (۴۵ سال گذشته) بی سابقه است.

مدیرکل هواشناسی استان همدان گفت: دمای هوای همدان در ایام خرداد ۱۴۰۱ حدود ۰/۵ درجه نسبت به دوره بلند مدت کاهش داشته، اما در  ۹ ماه منتهی به پایان خرداد ۱۴۰۱، استان همدان یک درجه سلسیوس افزایش دما را تجربه کرده است.

حسین عابد گفت: بارش‌های میانگین فصل تابستان استان در دوره بلند مدت ۶ میلی متر است و داده‌های آماری نشان می‌دهد که میزان بارش‌های تابستان امسال در سطح استان نیز قابل توجه نیست.

او گفت: پیش بینی اطلاعات مرتبط با دمای استان همدان بیانگر افزایش دما نسبت به میانگین بلند مدت است به نحوی که انتظار می‌رود دمای هوای بین ۰/۵ تا ۲ درجه سلسیوس در تابستان امسال نسبت به دوره بلند افزایش یابد که این پیش بینی‌ها معمولاَ بین ۶۰ تا ۷۰ درصد محقق می‌شود.

مدیرکل هواشناسی استان همدان گفت:با توجه به کمبود بارش‌ها در ۱۵ ماه گذشته و هم چنین افزایش نسبی دما در این مدت، برنامه ریزی و چاره اندیشی برای مدیریت مصرف آب و برق در فصل تابستان از سوی مردم و مسئولان در استان همدان بسیار ضروری است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار