تظاهرات در مادرید علیه نشست ناتو

هزاران نفر در مادرید در اعتراض به نشستی که هفته جاری ناتو در پایتخت اسپانیا برگزار خواهد کرد، به خیابان‌ها آمدند.

هزاران نفر با حمل پرچم‌های اتحاد جماهیر شوروی سابق، امروز (یکشنبه) در مادرید علیه نشست هفته جاری پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در پایتخت اسپانیا تظاهرات کردند.

به گزارش رویترز، رهبران کشور‌های عضو ناتو قرار است هفته جاری (۲۹ تا ۳۰ ژوئن) در میان تدابیر شدید امنیتی، در مادرید دیدار کنند، دلیل این نشست هم چالش بی‌سابقه حمله روسیه به اوکراین و دست و پنجه نرم کردن ناتو با آن است.

انتظار می‌رود که ناتو در این نشست پیشنهاد ملحق شدن فنلاند و سوئد را بررسی کند. این دو کشور اسکاندیناوی پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین درخواست پیوستن به ناتو را ارائه کرده‌اند.

یک ساکن بازنشسته مادرید، به رویترز گفت: «من از این تجارت اسلحه و کشتار مردم خسته شده‌ام. راه حلی که آن‌ها پیشنهاد می‌کنند، سلاح و جنگ بیشتر است و ما همیشه هزینه آن را می‌پردازیم. بنابراین، نه ناتو، نه پایگاه ارتش، اجازه دهید آمریکایی‌ها بروند و ما را ترک کنند.»

سازمان‌دهندگان این اعتراض ادعا کردند که ۵ هزار نفر به این راهپیمایی پیوستند، اما مقامات در مادرید تعداد آن‌ها را ۲ هزار و ۲۰۰ نفر اعلام کردند.

«خوزه مانوئل آلبارس» وزیر امور خارجه اسپانیا، در مصاحبه با روزنامه «ال پایس» گفت که این اجلاس همچنین بر روی تهدید از جناح جنوبی اروپا در آفریقا تمرکز خواهد کرد و گفت در آنجا هم روسیه تهدیدی برای اروپا است. در نشست تاریخ ۲۹ ژوئن وزرای امور خارجه بر محوریت جناح جنوبی تمرکز خواهند کرد.»

این در حالیست که به تازگی «ایگور ژوکوا» معاون دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین، در مصاحبه با فایننشال تایمز گفت: اوکراین گامی برای پیوستن به ناتو برنخواهد داشت، زیرا اعضای این ائتلاف آرزو‌های آن را رد کرده‌اند. پیوستن کی‌یف به این بلوک نظامی در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست، اما ابراز امیدواری کرد که ناتو این مشارکت را تأیید کند.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار