در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

۱۶ دستگاه رادیوتراپی در مراکز دولتی نصب می شوند

رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت گفت: در بخش های دولتی و خصوصی حدود ۱۳٠ دستگاه شتاب دهنده داریم.

مطلق گفت: در حال حاضر دسترسی به خدمات در حوزه درمان مهم است و باید در کشور امکانات خوبی در زمینه شیمی درمانی و رادیوتراپی فراهم شود.

به گفته وی امکانات شیمی درمانی در ایران قابل قبول است؛ اما تعداد دستگاه های شتاب دهنده و رادیوتراپی باید بهتر شود.

او گفت: در حال حاضر ۱۶ دستگاه رادیو تراپی در مراکز دولتی در حال نصب است و در بخش های دولتی و خصوصی حدود ۱۳٠ دستگاه شتاب دهنده داریم که برای رسیدن به سطح بهتر باید ۱٠٠ دستگاه شتاب دهنده دیگر در سراسر کشور داشته باشیم.

به گفته وی برای تشخیص زودهنگام سرطان هایی مانند روده بزرگ، دهانه رحم و پستان برنامه هایی در نظام شبکه بهداشتی و درمانی تدوین شده اند که این طرح ها در حال گسترش در تمام مناطق کشور هستند.

او گفت: در زمینه مراقبت از افراد و ارتقای سلامت هم اقدامات خوبی در مراکز بهداشتی و درمانی انجام می شود.

به گفته وی توسعه مراقبت ها نیازمند نیروی انسانی و فراهم شدن زیرساخت های لازم است و این برنامه تا افق ۱۴٠۴ طرح ریزی شده است.

او گفت: انجام آزمایش های لازم جهت تشخیص زودهنگام بیماری سرطان در شبکه بهداشتی و درمانی انجام می شود و اگر سابقه بیماری در خانواده وجود داشته باشد، بیماران ارجاع به خدمات تخصصی خواهند شد.

مطلق گفت: آموزش های لازم در سطوح مختلف باید به مردم داده شود تا تشخیص بیماری در مراحل اولیه انجام شود. برای درمان بیماری سرطان دسترسی به خدمات مهم است؛ اما تشخیص زود هنگام بیماری برای طول عمر مفید بیمار از اهمیت بالایی برخوردار است.


بیشتر بخوانید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار