PCIe ۷.۰ توان عملیاتی ۵۱۲ گیگابایت در ثانیه را به ارمغان می‌آورد

شرکت PCIe اعلام کرده مدل ۷.۰ خود را با توان عملیاتی ۵۱۲ گیگابایت در ثانیه در سال ۲۰۲۵ معرفی می‌کند.

کنفرانس توسعه دهندگان PCI-SIG ۲۰۲۲ در حال انجام است و امروز کمیته استاندارد‌های PCIe اعلام کرد که مشخصات PCIe ۷.۰ برای انتشار برای اعضای خود در سال ۲۰۲۵ با نرخ داده تا ۱۲۸ GT/s هدف گذاری شده است. این معادل ۵۱۲ گیگابایت بر ثانیه توان عملیاتی دو جهته از طریق یک اتصال ۱۶ خطی (x۱۶)، قبل از رمزگذاری سربار است.

PCI-SIG خاطرنشان می‌کند که رابط PCIe ۷.۰، ۵۱۲ گیگابایت بر ثانیه توان عملیاتی دو جهته را در یک اتصال x۱۶ ارائه می‌دهد، رابط PCIe ۷.۰ همچنان از رمزگذاری حالت flit ۱b/۱b و فناوری سیگنالینگ PAM۴ که با PCIe ۶.۰ معرفی شده است، استفاده خواهد کرد، که در مقایسه با رمزگذاری ۱۲۸b/۱۳۰b و سیگنالینگ NRZ که با مشخصات ۳.۰ تا ۵.۰ استفاده می‌شود، پیشرفت قابل توجهی کرده است. به این ترتیب، پهنای باند قابل استفاده در دنیای واقعی تا حدودی کمتر از رقم ۵۱۲ گیگابایت بر ثانیه خواهد بود، اما همچنان نشان دهنده افزایش دو برابری نسبت به رابط PCIe ۶.۰ است.

PCIe ۷.۰

همانطور که در پیشرفت PCIe ۴.۰ و ۵.۰ نیز رخ داد، طول ردیابی PCIe دوباره به دلیل نرخ سیگنالینگ سریع‌تر کوتاه می‌شود. این بدان معنی است که حداقل فاصله مجاز بدون وجود اجزای اضافی بین دستگاه ریشه PCIe، مانند یک CPU و دستگاه پایانی مانند یک GPU، کوتاه‌تر از قبل می‌شود. در نتیجه، مادربرد‌ها نسبت به نسل‌های قبلی اینترفیس، به زمان‌بندی‌های بیشتر و PCB‌های ضخیم‌تر متشکل از مواد با کیفیت‌تر نیاز دارند. این بدان معناست که پشتیبانی از PCIe ۷.۰ منجر به افزایش دیگری در قیمت مادربرد خواهد شد.

قابل ذکر است، پهنای باند بالاتر در هر خط، که اکنون ۳۲ گیگابایت بر ثانیه دو جهته برای یک اتصال x۱ است، می‌تواند اتصالات نازک‌تر را برای برخی دستگاه‌ها (مثلاً استفاده از x۴ به جای اتصال x۸) فراهم کند.

PCIe ۷.۰

مقدمات مشخصات PCIe ۷.۰ پس از نهایی شدن مشخصات PCIe ۶.۰ توسط PCI-SIG در اوایل سال جاری صورت گرفت. دستگاه‌های PCIe ۶.۰ در ماه آوریل از Renesas وارد بازار شدند. با این حال، هنوز مدتی طول می‌کشد تا دستگاه‌هایی مانند SSD و GPU که از این رابط سریع پشتیبانی می‌کنند به بازار بیایند خصوصا اینکه این مشخصات معمولاً مدت‌ها قبل از ارسال سیلیکون تأیید و نهایی می‌شوند.

همانطور که متوجه شده اید، هنوز تعداد دستگاه‌های PCIe ۵.۰ در بازار آنقدر زیاد نیست، اگرچه این رابط در مادربرد‌های اصلی با Alder Lake اینتل استفاده شده و همچنین قرار است در پلتفرم آینده AMD Zen ۴ Ryzen ۷۰۰۰ که وارد بازار می‌شود نیز ظاهر شود. اواخر امسال اولین SSD‌های PCIe ۵.۰ همزمان با پردازنده‌های Ryzen ۷۰۰۰ وارد بازار می‌شوند، اما قبلاً اطلاعیه‌های محصول برای دستگاه‌های PCIe ۵.۰ برای مراکز داده و تجهیزات AI/ML منتشر شده اند.

PCIe ۷.۰

دستگاه‌های PCIe ۷.۰ تا مدت‌های دیگر به بازار نمی‌آید، اگرچه PCI-SIG اکنون شروع به انتشار مشخصات این محصول می‌کند و امید دارد که به هدف خود رسیده و طبق برنامه هر سه سال یکبار ارتقا داشته باشد.

مشخصات PCIe ۷.۰ از این قرار است: ارائه نرخ بیت خام ۱۲۸ GT/s و حداکثر ۵۱۲ گیگابایت بر ثانیه به صورت دو جهته از طریق پیکربندی x۱۶؛ استفاده از سیگنالینگ PAM۴؛ تمرکز بر پارامتر‌های کانال و دسترسی؛ بهبود ارائه تأخیر کم و قابلیت اطمینان بالا؛ بهبود بهره وری برق و حفظ سازگاری با تمام نسل‌های قبلی فناوری PCIe.

PCI-SIG هنوز بسیاری از جزئیات رابط کاربری را به اشتراک نگذاشته است، اما ما مطمئن هستیم که در طول مرحله معرفی، اطلاعات بیشتری کسب خواهیم کرد.


بیشتر بخوانید


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار